Om man fyller ett standardbadkar till den grad att man kan sätta sig i utan att det svämmar över så undrar jag hur mycket lång tid kan man stå i en dusch och använda lika mycket vatten som man gör när man badar i ett badkar Sätt på dushcen och fyll badkaret med den, kolla hur lång tid det tar att fylla till den nivån. Sätt på dushcen och fyll badkaret med den, kolla hur lång tid det tar att fylla till den nivån. Hej Det är väl ganska lätt? Hehe... denna tråden skiljer praktiker från teoretiker.. Njae... ser man till teorin finns det mycket mer komplicerade sätt att lösa det. Om man studerar badkarets form som funktion av höjden, och beräknar arean för varje höjd kan man integrera upp det för att få badkarets volym. Vad jag undrar är om man kommer att svettas mer eller mindre om man duschar eller badar med samma vattenmängd och värme, säg att man gillar riktigt varmt vatten. Vattnet kommer ju svalna om man fyller karet innan man hoppar i. Däremot får ju vattnet mer kroppskontakt i badet. Man kanske kan förutsätta att man bara står eller ligger och inte håller på att tvaga sig så man förbrukar väldigt lite energi i båda fallen :-) Och inte att förglömma: mängden smuts på kroppen. Detta får tas hänsyn till som funktion av yrke. (approximativt omvänt proportionellt mot lönenivån) =) Kommer mig att tänka på vår gamla Arcimedes. Ok.. hmm tack för det svaret.Badkars beräkning ;)
Alltså ca för det går ju knappt att vara 100% på denna fråga :)Sv: Badkars beräkning ;)
Sv: Badkars beräkning ;)
Det går enkelt att räkna ut med en differential ekvation.
Då får du exakt, eller näst intill. :)Sv: Badkars beräkning ;)
1. Ta reda på hur många liter ett "fullt" badkar är
2. Ta reda på hastigheten (liter/sek) som duschen sprutar.
Sätt in i formeln
t = badkarsvolym / vattenhastighet
dvs. om ditt badkar rymmer 50 liter och duschmunstycket levererar 5 liter/min så tar det:
t = 50/5
10 minuter att fylla detSv:Badkars beräkning ;)
Jag räknar inte, jag håller på det första alternativet :-D
/Wiberg - En praktiker :-DSv: Badkars beräkning ;)
Jag är varken praktiker eller teoretiker, det är inte det valet som är det viktiga.
Det handlar om det mest effektiva sättet att få fram rätt resultat inom rimlig felmarginal. I det här fallet är det absolut vettigaste sättet att göra en empirisk mätning eftersom det är så extremt enkelt, och eftersom man gör själva testet ändå varje gång man badar.Sv: Badkars beräkning ;)
Sv:Badkars beräkning ;)
"När en kropp nedsänkes i vatten, så ringer telefon"
Fö. var jag inne på att lösa ditt problem genom att sätta en regnmätare under duschen.
Fae... vet hur jag tänkte men det går kanske att lösa via denna väg.
Eller ? Något slughuvud "out there" som kan hjälpa mig att tänka rätt ;-)Sv: Badkars beräkning ;)
Enligt här (http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1139566124/0) så verkar vattenflödet (inte statistiskt säkerställt) en dusch levererar per minut ligga vid ungefär 10l/min
Enligt vad jag hittat lite här och var så verkar volymen på ett standardbadkar vara på ungefär 170liter (kollade lite på ifö, ido, m.m.)
När man badar fyller man troligtvis inte ända upp och dessutom trycker kroppen undan en mängd, och jag har ett svagt minne av att när jag badar brukar det vara fyllt ungefär till hälften upp mot 2/3 nånstans för att vara lämplig mängd när man ska bada (beroende på hur mycket man vill svabba golvet efteråt).
Alltså c:a 100 liter är kanske troligt att man fyller på med.
Att duscha i 100 liter med en dusch som levererar 10l/min ger alltså då 10 minuters dusch?
Högst ovetenskapligt, men ändå ett försök att hitta ett svar.. ;)Sv:Badkars beräkning ;)
Har hört att man sparar vatten genom att duscha så det var därför jag undrade.
Får då dock duscha i 10 min max :)