Saken är den att en kompis (egen företagare) lånar mitt garage. <b>Men ! hur drabbar det mig, skall jag deklarera denna inkomst ?</b> Om han hyr ditt garage av dig som privatperson så tar du upp hyresintäkten som inkomst av kapital i din deklaration. Eftersom du är privatperson så får din kompis inte dra någon moms eftersom han inte betalar någon till dig (man kan inte betala moms till en privatperson) därför ska du inte heller betala in någon moms till staten utan bara de 30% i skatt på kapital. Har för mig att uthyrning av garage alltid är skattepliktigt (om man inte hyr ut inom en bostadsrättsförening eller liknande). Tack för Era svar :-b Som den sosse du är så ska du väl för det första inte stödja svartmålare och för det andra gladeligen betala skatt på dina extrainkomster.. ;-) <gladeligen betala skatt på dina extrainkomster.. ;-) Oj Sven, lät lite Mona Sahlin där.. "Det är tufft att betala skatt", sedan såg vi ju hur det gick ;-) Det finns tre inkomstslag att välja på, tjänst, rörelse och kapital. Uthyrning av privatbostad deklareras i inkomstslaget kapital. Jag är tämligen säker på att din garageuthyrning räknas som uthyrning av privatbostad. Det finns tre inkomstslag att välja på, tjänst, rörelse och kapital. Uthyrning av privatbostad deklareras i inkomstslaget kapital. Jag är tämligen säker på att din garageuthyrning räknas som uthyrning av privatbostad. Obs ! <b>sedan såg vi ju hur det gick ;-)</b>Skatteregler ?
Garaget kostar 462 kr/mån
Han betalar exakt denna summa till mig varje månad.
Nu vill han ha ett kvitto av mig på denna lokalhyra.
Men ! hur drabbar det mig, skall jag deklarera denna inkomst ?Sv: Skatteregler ?
Ja, och även "din" hyra som en kostnad. Men för att få riktig klarhet kring detta så är det bäst att ringa Skatteverket (kanske anonymt). Har du riktig otur så kan det ju även bli som så att du behöver betala in moms för detta (och iofs få tillbaka den efter deklaration). Är det så att du hyr garaget så bör du även kontrollera att du verkligen får hyra ut den i andra hand, vet några företag i haninge som har hyrt i andra hand av företag som inte hade rätt att hyra ut delar av sina lokaler och de åkte ut illa kvickt. Sv: Skatteregler ?
Förslagsvis låter du din vän betala hyreskostnaden +30% så att det går runt för dig :-) Att du betalar hyra själv för garaget spelar ingen roll eftersom man som privatperson inte får göra avdrag för sådana kostnader.
// FredrikSv: Skatteregler ?
Sv:Skatteregler ?
Mmmm..... får nog tänka till på detta,han får nog hitta något annat sätt
att måla svart. Han har målerifirma som både kan måla vitt och svart. ;-)Sv: Skatteregler ?
Njaaa... det blir ingen extrainkomst,på min hyreslapp debiteras jag 462 :-
och han autogirer exakt den summa till mig.
Annars håller jag med det är manligt och häftigt att betala skatt efter förmåga.
Men iofs. Jag tycker det är överdrift att betala hundskatt om man inte har hund.
Frågan var egentligen kan ja ta upp det som inkomst och sedan dra av
lika mycket för inkomstens förvärvande med min hyreslapp som verifikation.
Efter svaren här ovan så tål det nog att tänkas på.Får kolla med en skatteexpert.
Jag förstod din glimt PW ;-)Sv: Skatteregler ?
Sv: Skatteregler ?
Deklarationsblanketten för uthyrning av privatbostad heter K3.
Du tar upp kontant betaldahyresintäkter.
Du får (är jag nästan säker på) ett generellt avdrag om 4 000kr.
Du gör avdrag med de hyror du betalt för garaget.
Eventuellt underskott får aldrig kvittas mot andra inkomster.
Att hyra ut garaget i andra hand till självkostnadspris kan inte ge ett skattemässigt överskott, även om det skulle deklareras i något annat inkomstslag.
Däremot kanske man bör fråga sig vad det står i hyreskontraktet.
Mvh
Lasse Larsson
Sv: Skatteregler ?
Deklarationsblanketten för uthyrning av privatbostad heter K3.
Du tar upp kontant betaldahyresintäkter.
Du får (är jag nästan säker på) ett generellt avdrag om 4 000kr.
Du gör avdrag med de hyror du betalt för garaget.
Eventuellt underskott får aldrig kvittas mot andra inkomster.
Att hyra ut garaget i andra hand till självkostnadspris kan inte ge ett skattemässigt överskott, även om det skulle deklareras i något annat inkomstslag.
Däremot kanske man bör fråga sig vad det står i hyreskontraktet.
Mvh
Lasse Larsson
<b>att betala skatt efter förmåga. </b>
Tack LL det var ungefär som jag trodde.Sv: Skatteregler ?
Vadåååååååå <b>gick</b> , hon är högt respekterad och en statsministerkandiat.
Djä... hycklare därute , Ni har säkert myglat bort 2 - 3 Tablerone. !