Har försökt hittat och läst hur man gör en enkel men bra anslutning till en databas men har inte fått någon att fungerar bra. Kolla in den eminenta sidan http://www.connectionstrings.com/ för exempel. Även http://www.openwin.org/mike/presentations/uc2003/vbmysql_files/frame.htm innehåller lite matnyttigt. Hmm hittade en intressant connectionstring men mer vet jag inte riktigt :) Hmm lite skumt. Har försökt nu ett tag med olika sätt men det går inte bra det heller.MySQL och Visual Basic
Den ska helt enkelt bara skriva in det jag har i ett formulär i ett VB program till MySQL databasen.
Jag har installerat myODBC men endå inte fått det att fungerar bra.
Helst om det går att man har både adressen till servern, användarnnamnet och lösenordet i VB så de inte kan se det via Datorkällor (ODBC)
Någon som har ett exempel att ge mig??Sv: MySQL och Visual Basic
Sv:MySQL och Visual Basic
Jag brukar bara köra med en lokal access databas nämligen
Få se vad jag kan hitta
/EDIT
Har hittat en kod hur man läser en databas men jag vill skriva till den.
Såg visst att jag hade lite för brottom så denna tråd hamnade felSv: MySQL och Visual Basic
Fick det att fungera men nu vägrare den igen
<code>
On Error GoTo ErrHandling
Dim conn As ADODB.Connection
Set conn = New ADODB.Connection
conn.ConnectionString = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};" _
& "SERVER=x.x.x.x;" _
& "DATABASE=rapport;" _
& "UID=rapport;" _
& "PWD=xxxxxxxx;" _
& "OPTION=3"
Debug.Print "Försöker ansluta"
conn.Open
Debug.Print "Ansluten"
Dim rs As ADODB.Recordset
Set rs = New ADODB.Recordset
Debug.Print "Skriver"
rs.Execute "INSERT INTO rapportfel(vad) values('Hej Hej')"
rs.Close
conn.Close
Debug.Print "Stäng"
Exit Sub
ErrHandling:
Debug.Print "Fel:" + Chr(13) + Err.Description
</code>
Den gillar inte rs.Execute och säger "Method or data member not found"
Jag har lagt in "Microsoft ActiveX Data Objects 2.8 Libery" (Vet faktist inte vad den gör eller om det är den man ska ha men exemplet jag hittade hade den)
/EDIT
Löste det genom att ta bort det som har med rs och använda conn.Execute
/EDIT2
hmm får ett SQL fel på denna
<code>
conn.Execute "INSERT INTO rapportfel(sal, utrustning, vad, var, anv, infopcnamn, infomacadress, infoanv, infoipnr) values('" + combsal.Text + "','" + combutr.Text + "','" + txtvad.Text + "','" + txtvar.Text + "','" + txtanv.Text + "','" + pcnamn + "','" + macadress + "','" + anv + "','" + ipnr + "')"
</code>
Får detta utskrivet
INSERT INTO rapportfel(sal, utrustning, vad, var, anv, infopcnamn, infomacadress, infoanv, infoipnr) values(1,2,'Ruta1','Ruta2','Ruta3','CAJ ','00-13-D3-50-7E-55','caj ','192.168.0.3')
Får detta svar
[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-5.0.22-community-nt]You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ''CAJ' at line 1
/UPPDATERING
Hm på något sätt så kommer det något extra in i variablarna pcnamn och anv så SQL inte gillar.
Har försökt köra med replace för att ta bort ett mellanrum men fortfarande fel :(Sv:MySQL och Visual Basic
/löste det.
Kom på att jag inte behövde dem som bråkade.