Vi har problem med att inomhustemperaturen inte hålls jämn under vinterhalvåret. Förra året fick vi upp till 27 grader inne när det var riktigt kallt ute, -15 grader. Sedan vid lite varmare dagar kunde det istället kännas lite rått och kallt om det blåste ute. Jag har inte bergvärme men väl en värmeväxlare och har både utomhusgivare och inomhusgivare i varje rum. Numera använder jag inte inomhusgivarna. Själv har jag bara termostatreglerad värmeväxlare och fläktkonvektorer (bor i ett litet gårdshus)... men mina föräldrar har värmepump med inom- och utomhusgivare och det fungerar ypperligt (dom har ett rätt så stort hus i 3 plan och vattenburen värme) med väldigt små avvikelser. Om detta beror på att dom har en utomhusgivare vet jag inte eftersom dom aldrig har jämfört med att inte ha det. Hej! Jag har precis beställt bergvärme och jag hade redan från början krävt dubbla givare, den jag beställt har också självjusterande kurva, den har tre givare på varje våningsplan för att garantera en jämn inne temperatur (varje våningsplan har dessutom ett separat vattensystem numera). Jag har kört med jordvärme nu i snart 3 år med bara en utegivare. Japp, det är IVT här också. Men varje kurva misstänker jag är unik för varje hus eller?Ni som har villa med bergvärme...
En granne som nästan samtidigt installerade bergvärme valde att även ha en inomhusgivare och har bara haft avvikelser på en halv grad under vintern. Vi kontaktade vår installatör om att också installera en inomhusgivare för att inte igen behöva få samma problem under vintern. De hävdar bestämt att det inte ska behövas och säger att utomhusgivaren ska räcka och att allt beror på inställningar i pumpen.
Visst, kan köpa argumentet att finjusterade inställningar förmodligen kan ge någon effekt, men tycker ändå detta låter ologiskt. En givare inomhus borde väl ge mer exakt resultat oavsett inställningarna? För att uttrycka det enkelt; jag struntar väl i hur temperaturen är ute, jag vill få rätt temperatur inne!
I mitt fall är det också extra besvärligt med växlande temperaturer då jag är rörelsehindrad och helt enkelt mår bäst vid "lagom" temperatur.
Hur har ni hos er och har ni även en inomhusgivare eller inte?Sv: Ni som har villa med bergvärme...
På min värmepanna kan man ställa in en kurva som avgör vattentemperaturen baserat på utomhustemperaturen. Poängen är att man skall få ett jämt värmetillskott istället för att låta en termostat slå av och på.
Det är ganska klurigt att ställa in systemet och det tar tid men när det väl är gjort fungerar det väldigt bra.
Om du får för varmt inne när det kallt ute och för kallt inne när det är varmt ute betyder det att lutningen på din kurva är för hög. Är det för kallt eller varmt hela tiden så måste du parallellförflytta kurvan.
Jag har golvvärme i hela huset och systemet jobbar med låga vattentemperaturer (22-30 grader). Detta har fördelen att systemet blir i pricip självreglerande och inte påverkas av tillfälliga värmekällor i huset (ugn, ljus, många gäster mm). Om man har ett fåtal radiatorer med hög vattentemperatur blir det nog svårare att får det att fungera.Sv: Ni som har villa med bergvärme...
Det enda dom har märkt är om det blir riktigt kallt (Norrlandskallt, dvs kallare än -30C) så får dom elda lite i vedpannan.
Tycker nästan att det borde bli bättre med dubbla givare eftersom om det blir en köldknäpp ute så tar det ju lite längre tid för inomhusgivaren att märka det... men det är ju bara min gissning... ;)Sv: Ni som har villa med bergvärme...
Har själv inte någon värmepump men kan tipsa om en webbsida
med forum som kanske kan hjälpa dig.
http://www.varmepumpsforum.com/
PontusSv: Ni som har villa med bergvärme...
Sv:Ni som har villa med bergvärme...
Det tog några veckor att ställa in så som vi ville ha temperaturerna,
för man ska ändra bara lite i taget så att det hinner stabiliceras innan man gör en ändring till.
Det är kanonbra och stabil värme, dock så känns det lite kallare inne vid
utetemperatur runt 0:an även om det är samma temperatur inne som
vid de andra temperaturerna ute, men det är känt fenomen så det är bara
att "knäcka" värmekurvan där.
Om du har en IVT så kan du få uppgifterna jag kör på.Sv: Ni som har villa med bergvärme...