Finns det nån haj som går att han i ett akvarium av större modell (dock inte gigantiskt) eller nån akvariefisk som liknar en haj? Det finns en massa akvariefiskar som kallas haj, t ex regnbågshaj, silverhaj, paroonhaj m.fl. De är inte riktiga hajar utan barber eller malar. Silverhajen är väl den som är populärast och som "liknar mest" vad vi anser vara en haj. Paroonhajen är egentligen en mal som lätt kan bli upp emot en meter lång i fångenskap. Saltvattenakvarium är i princip inget problem, även om sötvatten givetvis vore att föredra. Jag vet inte hur stora paroonhajar kan bli, men enligt min svåger (det är han som är självutnämnd "fiskexpert") så kan dom bli över metern i fångenskap och ca 3 m i vilt tillstånd. Uuh... 1 m är väldigt stort det också. Antar att det inte blir nån Paroonhaj heller...Haj i akvarium?
Det jag är ute efter är som sagt utseendet, inte att det nödvändigtvis måste vara en haj.
ThomasSv: Haj i akvarium?
(Det finns inga riktiga sötvattenhajar... En riktig haj kräver ett mycket stort (=gigantiskt) saltvattenakvarium och jag kan inte tänka mig att man får tillstånd att hålla hajar som privatperson i Sverige)Sv:Haj i akvarium?
Paroonhaj tyckte jag var gränsfall för mycket mal för min smak. Regnbågshaj och Silverhaj skulle jag inte ens ta med i diskussionen, dom såg ut som vanliga akvariefiskar i princip =)
Förutom att den ska se ut som en haj så måste den ha relativt stor storlek. Men för bekvämlighetens skull så vore 15-20 cm en optimal storlek.
Det finns kanske inte några sånna fiskar?
Edit: Det var inte Paroonhaj som såg ut som en mal. Dom såg däremot lite för akvarieaktiga ut, men finns det inte annat så skulle nog faktiskt dom duga.
Edit2: Vet du hur stora Paroonhajar blir? Jag har sett olika längder ända upp till 250 cm, och är det 250 cm som gäller så är det alldeles för stort =)
Edit 3: Enligt http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091 så blir dom 275 cm långa medans akvariet bör vara 300 cm. Ska den stå still och plaska lite med fenorna bara? Eller är 275 cm vad den maximalt kan bli, vilket den inte blir i ett akvarium?
ThomasSv: Haj i akvarium?
Paroonhajen är visst inte den enklaste firren att ha i fångenskap... Sv:Haj i akvarium?
Thomas