Måste skriva av mig i detta ämne. När man hör dessa jägare-representanter argumentera så blir man förflyttad till 1800:talets Amerika. Nu är väl inte det stora problemet med varg att de attackerar hundar...? Ett större problem som jag har förstått det är att de dödar tamdjur som går i hagar. I några fall har de även attackerat människor inne i samhällen. <b>I några fall har de även attackerat människor inne i samhällen. </b> ><b>I några fall har de även attackerat människor inne i samhällen.</b> Kul att jag för en gångs skull håller med Sven :-) Det finns överhuvdtaget ingen trovärdig version i Sverige där varg skulle ha anngripit människa.! <b>"Dom av hans släkte som spårar ur och ger sig in i människornas värld kan han inta ta i försvar., "</b> <b>Nä, tagga ner...vi lever i vargens revir, vargen i vårt. Det finns dokumenterat hos en professor som är anställd hos naturvårdsverket i Canada (brukar vara på tv ibland) att i modern tid så har en varg aldrig oprovocerat attackerat en människa någonstans i världen. Braaaaaaaaaaaaaaaaaa <b>Blir vargen utrotad i skandinavien (p g a varghatarna) så skaffar jag mig jägarlicens och ett vapen och börjar skjuta av renar, hundar och annat otyg. I ren ilska...</b> Dessa rubriker får man läsa och sen har folk mage att klaga på att vargen ofredar deras hund.Vargen vs Jägaren.
Jägare är ett märkligt släckte.
Skogen är vargens revir och alla hundar som finns där gör det på egen risk.
Jag är helt på vargens sida,klipp hunden du har mitt stöd.
Tätbebyggt område och inhägnade tamdjurområde är vårt revir.
Klipp vargen, hund och jägare har mitt stöd.
Kommer hunden in i vargens revir, får hunden och hans ledare skylla sig själv.!
Kommer vargen in i vårt revir, får vargen skylla sig själv.
Kör efter dessa enkla spelregler så kommer det att lösa sig själv enl. naturlagarna
och Vi behöver inte spekulera i hur många vargar det får finnas.
Vargen spekulerar inte i hur många hundar det får finnas.Sv:Vargen vs Jägaren.
Dessa mörkermänn som gick in på indianernas område och jagade dom med samma
idiotiska ideer om att allt dom kom till, plötsligt var deras revir.
Jägare som argumenterar på detta vis ang vargen är ett pack som bör hånas så fort det går.Sv: Vargen vs Jägaren.
Sedan är det ganska komiskt att höra storstadsmänniskor som troligtvis aldrig blivit utsatta för problemet uttala sig och "idiotförklara" de människor som lever i områden där det finns varg... :) Lite annorlunda när man inte vågar släppa ut barnen i trädgården... (nej, jag bor inte heller i ett område där det finns varg)
/JohanSv:Vargen vs Jägaren.
Nu hjälper du till att sprida en skröna som inte har någon som helst sanning i sig.
Däremot har jag ofta läst och hört att hundar angripit barn med svåra följder.
Det är så det går till när falsk ryktesspridning leder till krig och osämja.
<b>Nu är väl inte det stora problemet med varg att de attackerar hundar...?</b>
Men det är just detta argument mörkermännen har kvar,
efter som attack på människa aldrig har hänt i Sverige.
Ang inhägnade tamdjur så är ju saken klar , läs mitt första inlägg.
Vargen kommer ! vargen kommer ! . Inte fae... kom det någon varg.
Ger mig fae... på att dom som är jägare och har denna fobi,
blev påtvingade Rödluvan i barnsben som godnattsaga.Sv: Vargen vs Jägaren.
>Nu hjälper du till att sprida en skröna som inte har någon som helst sanning i sig.
Mycket möjligt att det är ett argument som inte har någon verklighetsförankring, men då jag inte hört någon protestera mot det tidigare verkade det vara sant. Finns det någon statistik (med trovärdig källa, inga rykten) om detta?Sv: Vargen vs Jägaren.
Dock anser jag att om vargen dödar tamdjur i inhägnader så är det ingen jäkla ursäkt för att utrota vargen som somliga vill. Skaffa er en försäkring !!! Alla, privatpersoner såväl som företag, är korkade om dom inte skaffar sig försäkringar mot brand, översvämmning, stöld etc. Så ren/får/övriga djur-ägare får väl för fasiken försäkra sig mot ekonomiska förluster i stället för att propagera för utrotande av ännu en art!!! Ett annat alternativ är ju att bygga högre stängsel. Vill ni stänga ute verkligheten så får ni betala för det. Vill jag stänga ute inbrottstjuvar så får jag betala för larm, extra lås m m.
Det är så sorgligt att en massa myter och vandringsägner skall få bli en grund till ännu en arts utrotande.
Det värsta är att jag ganska nyligen hörde argumentet att vargarna nu är så inavlade att de blir tokiga och river ännu fler djur så DÄRFÖR måste de skjutas av!!! Snacka om att resonera i cirklar. Först decimerar vi populationen för att minska skadorna på tamdjur sedan hänvisar vi till inavel, på grund av att de (varghatarna) redan haft ihjäl för många djur, för att skjuta av de sista. SUCK!!!
<IRONI>Börja skjut av varghatarna i stället...Skall vi bevara vår naturliga fauna så är det en bra start...</IRONI>
Hur många människor har dött av icke-rabiessmittade vargar i sverige de senaste 50 åren? Svar : ingen. I Europa? Typ 5 enligt följande sida : http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/farlig/index.asp. Rabiessmittade djur har jag inget emot att de avlivas på ett humant sett f ö.
Ormfobin är ungefär samma sak : Hur många människor har dör av huggormsbett varje år (i stort sett ingen, när det händer så handlar det om en anafylaktiskt chock, överkänslighet) ?
Totalt sett färre än antalet som dör av getingstick (några stycken per år i snitt i Sverige).
Betydligt färre än antalet människor som dödas av en annan människa (ca 100 mord per år i Sverige).
Väsentligt färre än antalet som dödas i trafiken (ca 500 per år i Sverige).
<IRONI>Vill vi leva säkert så måste vi börja utrota människor i stället </IRONI>
Går ni ut i naturen eller har era djur där, accepter villkoren!
Blir vargen utrotad i skandinavien (p g a varghatarna) så skaffar jag mig jägarlicens och ett vapen och börjar skjuta av renar, hundar och annat otyg. I ren ilska...Sv:Vargen vs Jägaren.
Det finns en massa verifiktioner på att hans "missbildade släkting ! hunden) gjort det !
Vargen är intelligent som förstår var hans revir är.
Dom av hans släkte som spårar ur och ger sig in i människornas värld kan han inta ta i försvar.,
Budskapet är låt mig vara ifred så sköter jag mitt !
Busa inte med mig, för jag dödar din fjantiga(domestic hund)Sv: Vargen vs Jägaren.
Detta är den enda punkt, hittills, som vi inte är överens om Sven.
Jag anser att vi inkräktar på vargens revir lika mycket som vargen inkräktar på vårt. Vi måste lära oss att leva med att vi har ett par tre arter som är "halvfarliga" i vårt land (varg, huggorm, getingar,...). Tänka på människor andra länder som hittar giftiga spindlar, ormar, skorpioner m m nästan dagligen i sina hem. Dom skulle ju garva åt oss om dom hörde vår hysteri p g a ett djur som de flesta av oss aldrig sett förutom i en naturdokumentär med Arne Weises röst.
Nä, tagga ner...vi lever i vargens revir, vargen i vårt. Vi har ett ansvar som "den överlägsna arten" att ge fanken i att utrota allt vi inte gillar. Även om dessa arter ibland kommer för nära oss.
Peace out...dags att dricka öl och slänga aluminiumburkar i naturen :-)Sv:Vargen vs Jägaren.
Vi har ett ansvar som "den överlägsna arten" att ge fanken i att utrota allt vi inte gillar.</b>
Fae... jag gråter, det var det visaste som skrivits här hos pelle på åratal.
Så är det, braaaaaaaaaaaaaaaaa...................Sv: Vargen vs Jägaren.
Sen handlar det om girighet från jägarnas sida. Alla tama djur som fälls i Sverige av vilda rovdjur utgår det en ersättning motsvarande anskaffningsvärdet. Det är samerna som har förhandlat fram det för renarnas skull.
Kan man inte anpassa sig efter naturens regler så är det bara för dem att flytta.Sv:Vargen vs Jägaren.
Så är det och det gäller.
Hoppas Vi har täppt till truten på jägar-nedantalare (osäker på stavningen)
Men ! Ni förstår (djä... nedantalere som inte förstår) sk. Jägare Sv: Vargen vs Jägaren.
Skulle själv kunna tänka mig "om Vi inte skulle skjuta av dessa mörkermänniskor" !
Sven Skåning som vet att vargen lever myckt längre söderöver änn där jag är föddSv: Vargen vs Jägaren.
AB citat:
<b>Expert: Därför går hunden till attack</b>