Halloj. Kan bara beklaga att folk är så elaka att de snor prylar. Råkade ut för samma sak gång på gång med min gamla Golf GTI. Tänk på att yttre delar går på hemförsäkringen och inte bilförsäkringen - om det nu inte ändrats.. <b>Tänkte på en dum sak, sätt dragsmällare i de prylar som kan tas bort. Dom lär bli skiträdda när det smäller till i alla fall!</b> Garageplats är tyvärr något som det är ont om, annars hade jag skaffat en direkt. <b>Är det inte olagligt att filma "offentliga platser"?</b> <b>Funderade ett tag på RFID-tag men jag vet inte riktigt hur det funkar.</b>Larma bilen överallt.
Någon som vet hur man kan koppla på andra punkter på larmet till bilen alternativt larm
som man kan göra detta med.
Bakgrund:
För 1½ månad sen så snodde någon min grill och mina blinkersinsatser. Inatt snodde
dom HÖGER skärmblinkers (stod fickparkerad på en stor gata så de sket väl i att gå ut
i gatan för att sno den andra, men det lär de väl snart göra det med.
Skulle vilja koppla på någon sensor på delar som inte är helt omöjliga att ta bort från
bilen utan att behöva borr och slägga.
Börjar bli jävligt trött på det här nu, och det blir nog Volvia med (har en V70 -98)
Jag skiter nästan i delarna, men eftersom dom jävla tomtarna drar upp en massa repor och skit
i plåten så måste ju bilen in på lackering stup i ett.
//JohannesSv: Larma bilen överallt.
Tänkte på en dum sak, sätt dragsmällare i de prylar som kan tas bort. Dom lär bli skiträdda när det smäller till i alla fall! En annan variant kanske kan vara att sätta en webcam mot bilen och parkera den utanför fönstret om det går.. Då kanske du kan få tag på idioterna som gör det och ge filmen till försäkringsbolaget eller polisen kanske?
Annan variant är att kanske fästa med små vajrar på nåt sätt delar som kan plockas bort, eller just nån vippbrytare även där. Det borde rimligen finnas vippar som du kan köpa separat. Jag har såna på min hoj för sadel och liknande om de försöker öppna den - kanske kan vara nåt?Sv:Larma bilen överallt.
Det skulle nog inte jag gjort, chansen att någon blir riktigt förbannad och vandaliserar hela bilen istället känns ganska överhängande tyvärr... :(
<b>En annan variant kanske kan vara att sätta en webcam mot bilen och parkera den utanför fönstret om det går..</b>
Är det inte olagligt att filma "offentliga platser"? I sådana fall ska man nog inte lämna filmen till polisen...
Tyvärr har jag inga konkreta förslag, det är svårt att skydda utvändiga detaljer =/ Det finns ingen möjlighet till garage?
/JohanSv: Larma bilen överallt.
Jag har fått två andra idéer. Eftersom det de klipper är Grillen och blinkers på bilen
så BORDE man med en limpistol kunna sätta limduttar på strategiska ställen i grillfästet
och på så sätt göra det möjligt att byta innifrån men omöjligt att få loss utifrån. Blinkersen
sitter i ett fäste som man trycker ner och sen drar ut hela insatsen, men om man sätter ett hål i plåten som håller fästet samt genom plastfästet till blinkersinsatsen. Sen drar man en bult och en mutter genom det, en liten limklick över muttern som man kan ta bort om man kommer ner i motorrummet (vilket dom inte gör) och på så sätt kan de balta hur mycket dom vill.
Jag blir hellre utsatt för skadegörelse än att veta att nån jävel snott delarna och att de antingen blivit sålda eller satta på dennes egen bil. Funderade ett tag på RFID-tag men jag vet inte riktigt hur det funkar.
//JohannesSv: Larma bilen överallt.
Angående att filma på allmän plats, är det inte tillåtet så länge man filmar FRÅN privat område? Att tex stå på sin egen tomt och filma in till grannen ska, vad jag vet, vara helt lagligt.
ThomasSv:Larma bilen överallt.
Ja, att märka delarna är ju ingen dum idé... för nog handlar det väl mest troligt om beställningsjobb... och är delarna märkta så lär det väl bli svårare att sälja dom vidare. Problemet är väl bara om inte tjuven ser att dom är märkta innan han plockar lös dom... misstänker att dom inte är allt för klyftiga...
<b>Att tex stå på sin egen tomt och filma in till grannen ska, vad jag vet, vara helt lagligt.</b>
Knappast om det gäller övervakning... såvida inte Folkpartiet vinner på söndag... *skratt*
<info>Tillstånd till kameraövervakning behövs om man avser att övervaka en plats som är fritt upplåten för allmänheten. I detta sammanhang är det ointressant om platsen är ett offentligt eller privat område. Strikt privata utrymmen eller områden som inte anses upplåtna för allmänheten är bostäder, villatomter, trappuppgångar i flerfamiljehus eller utrymmen och områden på arbetsplatser där allmänheten inte tillåts uppehålla sig.
Oavsett var kameraövervakningen sker måste man upplysa om detta genom tydlig skyltning på övervakningsplatsen.
Anmälan om kameraövervakning: 700 kr
Ansökan om tillstånd till allmän kameraövervakning: 3 200 kr</info>