En kamrat till mig har tydligen sabbat sin maskin när han skulle uppgraddera sitt ram minne. Svårt att säga exakt när man inte vet vilket bios/moderkort det är, men en bra gissning är något problem med just ram minnet... <b>3 short Base 64K RAM failure</b> Om man kan vända minnet fel råder det delade meningar om, Har varit med om en kund som hade tryckt ner "vanliga" DDR-minnen i DDR2-slots... och lyckats skada slotsen så pass mycket så att vi blev tvungna att byta moderkort. Hej och tack för svaren. wooow än en gång har Vi lyckats. Guld till dig Pelle som driver denna site :-b <b>att han inte hadde "tryckt" ner minnen i bankerna tillräkligt långt</b> hehe..,. gillar det där med "Lite extra kraft" Ljudstötar vid uppstart
Det enda som hender är att det kommer tre tonstötar(?) ifrån den interna högtalaren.
Någon som vet vad det betyder?Sv: Ljudstötar vid uppstart
http://www.computerhope.com/beep.htmSv:Ljudstötar vid uppstart
Det nya minnet sitter på fel plats, alternativt är av fel sort.
Ta bort minnet och återställ till gamla konfig kolla vilket sorts minne du skall ha på din maskin.
Osäker om man kan vända det fel när man trycker dit det.
Moderkortet kan inte hantera den nya storleken.
Första åtgärd blir att kolla att det gamla minnet finns kvar och sitter på sin gamla plats.
Det nya minnet kommer på platsen(slot) efter.Sv: Ljudstötar vid uppstart
Fick denna beskrivning när jag beställde en dator från datorbutiken
3. Minnet
Tro det eller ej, men ett mycket vanligt fel är att man sätter minnet på fel håll i sin sockel. DDR-minne har ett "hål" nära mitten av kopparblecken i botten, som skall stämma överens med en upphöjning i minnessockeln. Detta vet du säkert redan. Det GÅR att sätta ner minnet på fel håll, tvivla inte på detta. Allt som behövs är lite extra kraft. Titta alltså en extra gång innan du sätter ner minnet, så att du verkligen sätter det på rätt håll.Sv:Ljudstötar vid uppstart
Som jag nämnde tidigare, det är svårt att veta vad "tre tonstötar" betyder när man inte vet vilket BIOS det är. Det som SvenPon nämnde gäller för AMI, men det är annars för Award/Phoenix... osv...
Om du kollar vilket moderkort det är (eller märke/typ/modell om det är en "märkesdator") och vilket sorts minne (typ och storlek) det nya minnet är så är det lättare att hjälpa dig. Sv: Ljudstötar vid uppstart
När jag själv kollad, så var det så enkelt, att han inte hadde "tryckt" ner minnen i bankerna tillräkligt
långt. Då blir det ju fel, naturligtvis.
Tack för er hjälp.Sv:Ljudstötar vid uppstart
Sv:Ljudstötar vid uppstart
Ibland är man FÖR försiktig... ;)
Kul att det löste sig hur som helst.Sv: Ljudstötar vid uppstart
Innebär det hammare eller?