<b>Jag börjar bli trött på dessa totalt orelaterande frågorna på framsidan på pellesoft.</b> Om nu Pelle som motvikt till arbetet han lägger ner på sidan är road av att ställa dylika frågor så kan till och med en feministtant som jag låta det sista och i övrigt resterande slinka igenom saker som jag tycker är värt att engagera sig i. "Vad tittar du på först när du ser en snygging?" >Exakt vad i frågan är det som får feministen i dig att reagera? Du har helt rätt Fredrik! Inget av alternativen är sådant som man oftast kopplar ihop med "gubbsjukeri" heller, t.ex bröst/rumpa. För mig är väl en snygging ett maskulint ord, dvs kommentar om en kille. Föredrar att använda en skönhet om kvinnor. Och vad gäller feminismen, bah. Från det ena till det andra så anklagade jag inte frågan för att vara kvinnoförnedrande, det vore väl faen om snygging bara gick att applicera på kvinnfolk? Coola förslag på frågor! :D Själv såg jag frågorna på framsidan som ett trötthetstecken när de började "spåra ur" om man vill se det så. <b>Vad beträffar bah, säger mer om källan än om målet.</b> Upp till var och en att tolka vad för snillrika argument som kan dölja sig bakom ett bah. Så du argumenterar mot något du inte kan läsa ut? Bara för att det kom ett bah åt en åsikt, så kunde det inte finnas något snillrikt eller hållbart? Hmmm, förutfattade meningar är farligaste man kan ha. Ur det föds fördomar. Åtminstone bryr jag mig om att uttrycka mig på ett sätt som det går att finna någon substans att argumentera omkring. Om vi nu ska ta fram måttstocken så är brist på respekt för andras åsikter säkert i närheten av förutfattade meningar vad gäller farlighet. Att framföra sina egna åsikter och argument som sanningar finns det ju fullt av skeenden som visar vart det slutar. <b>Om vi nu ska ta fram måttstocken så är brist på respekt för andras åsikter säkert i närheten av förutfattade meningar vad gäller farlighet.</b> Visar fortfarande inte vad det säger om mig som person. Tycker du själv att ditt bah tillförde något till diskussionen? Om man nu ska gå in på att diskutera feminism så passar "bah" bra in i debatten från mitt håll också, om feminist-argumentet mot veckans fråga varit seriöst menat så hade det dels bekräftat min synpunkt på feminism; att s.k. feminister letar efter minsta grej att hänga upp sig på, oftast helt utan någon logik, samt att det hade inneburit att du som feminist-förespråkare begått det största felet som feminister gör (enligt min åsikt då) och det är att genom att tolka "snygging" som objektifiering av kvinnor att du har åsikten att det inte finns snygga män, och det är väl inte en särskilt bra syn på världen? <b>*dryper av ironi blandad med skämtlynne* Blir man så inskränkt att man inte kan se de tankegångarna av att föredra SAOL?</b> <b>Om man nu ska gå in på att diskutera feminism så passar "bah" bra in i debatten från mitt håll också, om feminist-argumentet mot veckans fråga varit seriöst menat så hade det dels bekräftat min synpunkt på feminism; att s.k. feminister letar efter minsta grej att hänga upp sig på, oftast helt utan någon logik, samt att det hade inneburit att du som feminist-förespråkare begått det största felet som feminister gör (enligt min åsikt då) och det är att genom att tolka "snygging" som objektifiering av kvinnor </b> <b>och inte speciellt mycket om mig som person, vilket du framställde det som.</b> <b>Det står mig fritt att uttrycka ovan andemening i vilka termer jag vill utan att bli beskylld för någon form av obskyrt personangrepp!</b> >Så jag tar ditt bah till mig och tycker inte att du heller tillförde diskussionen mer än så, det vill säga nil, zip, nada ja, det får man väl göra om man är road av det typ.... <b>och inte speciellt mycket om mig som person, vilket du framställde det som. </b> Och varför ska inte en persons påståenden respekteras? Personer som framför påståenden i det oändliga utan att kunna argumentera för dem eller som vägrar ändra sig trots att personen är överbevisad kan man tappa lite respekt för. Men ett påstående kommer ofta ur en åsikt, så varför ska inte den respekteras? Ni är verkligen löjliga! Håller med dig att det har spårat ur och att jag blev lite "carried away". Sv: Veckans frågor
framsida? frågor?
Enda länkten jag använder för att komma åt pellesoft är:
http://pellesoft.se/communicate/forum/default.aspx ;-) Sv: Veckans frågor
Sv:Veckans frågor
Exakt vad i frågan är det som får feministen i dig att reagera?Sv: Veckans frågor
Håller med, att anklaga den frågan för att vara på något sätt kvinnoförnedrande är ju att ta i, jag vet inte hur det är med er andra, men en snygging kan vara både kvinnlig och manlig, eller? Sv:Veckans frågor
Sv: Veckans frågor
Det enda jag gjorde var att skämtsamt lägga en benämning på mig själv och om det får ditt sinne att flamma så varsågod. Meningen var att få fram att vi alla har våra egenheter och att det är väldigt lätt att se det som är fel även om det är en väldigt liten procent, istället för det som är rätt. Dvs. Vad beträffar Pellesoft tycker jag det finns fler rätt än fel.
Tog mig friheten att ha lite svängrum helt enkelt.
Prova det någon gång istället för att leta rätt på någon att stöta ihop med!
Men det var tydligen för känsligt för att kunna behandlas med humor.
Vad beträffar bah, säger mer om källan än om målet.
/AnnSv:Veckans frågor
Sv: Veckans frågor
Jasså, vad säger den om källan?Sv:Veckans frågor
Själv kan jag inte läsa ut något genomtänkt, hållbart eller som i övrigt skulle tillföra något till en diskussion.
;)
/AnnSv: Veckans frågor
Ett bah är ett bah är ett bah..... Den som lyckas läsa ut något konstruktivt och tillförande ur det imponerar starkt på mig. Vill du påstå att det är en förutfattad mening att hävda att ett bah inte kan tolkas som snillrikt osv? Att/om det sedan finns annat bakom, det är väl inte de övriga i diskussionens utan din sak att i så fall framföra det.
Absolut, och så vitt jag vet har ingen uttryckt en brist på respekt för andras åsikter. Dock uttryckte jag min.
<b>Den som lyckas läsa ut något konstruktivt och tillförande ur det imponerar starkt på mig.</b>
Det lyckades du tydligen. Du sa själv att det säger mer om källan än om målet. Så du drog en tolkning av mitt bah och vad det säger om mig. Så därför är jag helt klart nyfiken om vad det säger om mig.Sv: Veckans frågor
Och med sörsta respekt för susning.nu, men föredrar nog http://g3.spraakdata.gu.se/saob/Sv:Veckans frågor
Det är vad det säger om dig, huruvida du gjorde det eller inte.
Sedan är det upp till var och en att avgöra vad de själva anser.
Personligen anser jag att du inte gjorde det.
*dryper av ironi blandad med skämtlynne* Blir man så inskränkt att man inte kan se de tankegångarna av att föredra SAOL?
Fast nu handlade det ju om Veckans fråga och jag kan ju hålla med Björn att det hade kanske varit trevligare med frågor som är mer IT-relaterade.
Fast om frågan varit "vad tycker du är snyggast på en dator" så hade väl objektifierings-debatten flammat upp igen.Sv:Veckans frågor
Har inget med inskränkthet att göra. Dock innehöll susning en enda förklaring av bah, som har flera olika betydelser. Och precis som Fredrik tar upp ovan så har han tolkat mitt bah helt korrekt. Vad har feminismen att göra med att man tycker att en man/kvinna är fysiskt attraktiv?
Och utifrån din diskussion så säger mitt bah mer om vad jag tycker i den aktuella frågan, vilket ju var mitt syfte, och inte speciellt mycket om mig som person, vilket du framställde det som.Sv:Veckans frågor
Det var ju det som var så roligt enligt mitt tycke, att det bara halkade ur mig. Sedan är det faktiskt så att snygging kan om man hårdrar det till objektifiering vilket jag då måste klargöra bara var det som fick mig att bli lite full ifan, gäller det både män och kvinnor. Vad feminismen handlar om för mig är inte något jag tänker gå in på här men passar på att vädra en åsikt om att a) det är inte så listigt att dra alla över en kam b) varför ha ett färdigt paket om vad feminism är och bara slå ifrån sig så fort ordet kommer på tal? Redan nu vill jag säga att jag inte kommer bemöta några ifrågasättande dessa åsikter om jag betraktar dem höra hemma i pajkastarsammanhang.
Avslutningsvis så finns det ett ordspråk: Those who wish to sing, always find a song.
Så jag tar ditt bah till mig och tycker inte att du heller tillförde diskussionen mer än så, det vill säga nil, zip, nada, undantaget att du faktiskt förstod och godtog att man kan skämta om saker. Vilket inte betyder att jag behöver ditt godkännande utan att jag tycker det blir lite trevligare här i världen om man håller en civiliserad ton gentemot varandra.
Om dig som person ansåg jag i det aktuella sammanhanget att du inte tillförde diskussionen något, vilket jag uttolkade ur ditt bah.
Det står mig fritt att uttrycka ovan andemening i vilka termer jag vill utan att bli beskylld för någon form av obskyrt personangrepp!
Visst, YGL är den första grundlagen och den viktigaste i vårt samhälle. Men det går åt båda håll. Likväl som du har rätt att säga och tycka vad du vill, har jag rätt att ifrågasätta det du tycker och säger. Som du sa, det handlar om respekt från alla parter.
Sen har det inte varit en beskyllning, det är enbart din tolkning. Jag har bara ställt frågan utifrån dina påståenden. Ha gärna en åsikt, även om den ur andras ögon inte är korrekt, men stå åtminstone för dessa.Sv: Veckans frågor
Min mening var inte att tillföra diskussionen något, jag reagerade bara instinktivt på en skämtsam kvasi-feministisk generalisering.. Typ..Sv:Veckans frågor
Lite kul vart det ju tycker jag i alla fall :)
Tycker jag inte är speciellt svårtolkat. Undertecknad torde ha framställt åsikter om dig som person rent allmänt och inte i ett sammanhang, vilket var det faktiska förhållandet.
För att klargöra så är den första meningen ett yttrande från din sida.
Snacka om pajkastarvinkling att jag inte skulle stå för mina åsikter som helt plötsligt inte heller längre är åsikter utan påståenden, men det är väl rätt praktiskt för då slipper du ju respektera dem.
Vi kan vända på det. Om jag inte hade respekterat dina åsikter, vilka ordval i denna diskussionen tror du jag hade valt då? Eller för den delen, hade jag haft diskussionen?Sv: Veckans frågor
Lär er hålla er till trådens topic, annars kan ni lika gärna gå in i chatten och diskutera eller starta en ny tråd.
Anledningen till att jag ville att det skulle vara vettigare frågor är att jag tycker att statistk är intressant och roligt, om det är en vettig fråga.
Jag ber er: dra åt helv... med era diskussioner! De tillför inte min tråds ämne nånting! Ni får ju trådens ämne att försvinna i mängden av totalt poänglösa jävla inlägg!
/bjSv:Veckans frågor
Rättar mig omedelbums!
För att prata statistik så är ju det resultat du får fram på framsidan möjligen representativt för IT-folk och fullt av felkällor så några statistiskt säkerställda resultat lär det väl inte handla om.
Ser tidigare att du tagit min förklaring till mitt inlägg till dig och även om det inte handlar om statistik så menar jag på att man som motvikt till allvar måste få ha skoj också och att det möjligen är det frågorna handlar på framsidan handlar om. Även att diskutera kring ett ämne med högt i tak kan jag finna roande och då är det lätt att hamna någon annanstans än där man började men här håller jag med dig om att trots att det började med en inställning om att inlägg borde tillföra diskussionen någonting så slutade det med larv.
/Ann