Jag undrar kan man byta ut en HD från en annan dator (samma fabrikat) så att programmen inte försvinner? Kort svar: Ja. hej Operativsystemet ligger på hårddisken så är datorerna likadana så bör du kunna byta mellan dem. I ditt fall så skall du inte behöva göra något annat än att fysiskt flytta över hårddisken. Hej och tack Anna-Karin Det funkade dvs startade datorn. Ändå jag inte riktigt glad.Sofort windows började fungera dök upp en skylt att nya enheter hittades och började installation av dem.Dessa nya enheter var dem som sitter i den nya dator och gamla hD inte information om.det Var minst 5 - 6 stycken det gick so fort att jag hann inte se dem .Jag tycker det helt OK. Men när allt var uppdaterad eller installerad fick jag starta om datorn. Han startade igen men skärmbilden och färgen stämmer inte längre.jag har endast 16 färger och den minsta upplösningen. Går inte att ändra i kontrollpanelen som man gör vanligt viss.dessutom floppydisk lyser hella tiden fast har jag ingen disk i den. stoppar jag en i den då börjar snurra viserligen och uppmanar mig att stoppa i en disk i enhet a. Hej och tack Stefan! Det funkade dvs startade datorn. Ändå jag inte riktigt glad.Sofort windows började fungera dök upp en skylt att nya enheter hittades och började installation av dem.Dessa nya enheter var dem som sitter i den nya dator och gamla hD inte information om.det Var minst 5 - 6 stycken det gick so fort att jag hann inte se dem .Jag tycker det helt OK. Men när allt var uppdaterad eller installerad fick jag starta om datorn. Han startade igen men skärmbilden och färgen stämmer inte längre.jag har endast 16 färger och den minsta upplösningen. Går inte att ändra i kontrollpanelen som man gör vanligt viss.dessutom floppydisk lyser hella tiden fast har jag ingen disk i den. stoppar jag en i den då börjar snurra viserligen och uppmanar mig att stoppa i en disk i enhet a. Först och främt... både jag och Anna-Karin läser samma tråd så du behöver inte skriva samma meddelande två gånger ;) Jag plockade bort 3 kort ,allt fungerar som förrut :-) Jag ser inte skillnad. TV kort kan inte fungera nu ,den ligger på bordet. Men den alldrig fungerat nu förssvann de 2 stora frågatecken i enhetshanteraren.byte av HD
Sv: byte av HD
Längre svar: Är det identiska datorer så är det knappast något som helst problem.
Är det ett annat chipset och WinXP så måste du ställa drivrutinerna för IDE-kontrollern till "Standard IDE" först och då brukar det inte vara något problem det heller.
ps. Denna fråga kanske passar bättre i "datorer och komponenter" än i "Skrivklåda" ds.Sv:byte av HD
Ibland sriver jag i fel ställe.:-) Kändes som en lätt fråga så alla lätt kan hjälpa med. Datorerna är samma men den som är sönder och will ta disken ifrån har ME och den andra har XP. Skall det gå ,var ställe man om ? IDE kontrollen ? Kontrollpanel Sv: byte av HD
//Anna-KarinSv: byte av HD
(Det är i enhetshanteraren man byter drivrutin för IDE kontrollern)Sv:byte av HD
Jag titadde i enhets hanterare där såg jag att 6 stycken olika enheter har IRQ 9 . Kan det vara rätt?
Kanske våra best att ha båda HD sammtidit men då måste jag ändra nåt för den starta inte med två.
Har du nåt förslag ?Sv:byte av HD
Jag titadde i enhets hanterare där såg jag att 6 stycken olika enheter har IRQ 9 . Kan det vara rätt?
Kanske våra best att ha båda HD sammtidit men då måste jag ändra nåt för den starta inte med två.
Har du nåt förslag ?Sv: byte av HD
Vilket operativ är på datorn nu?
Windows Me är den absolut ostabilaste version av Windows som Microsoft har släppt (borde egentligen aldrig ha lämnat utvecklingsavdelningen i Redmont)... men... testa radera alla enheter som använder IRQ9 från Enhetshanteraren och starta om, se om samma fel inträffar.
Jag misstänker att grafikkortet krockar med t ex nätverkskort eller ljudkort. Går dessa kort att plocka ut ur datorn? I så fall, om det inte funkar första gången, testa radera alla enheter med IRQ9, stänga av datorn, plocka ut alla instickskort och starta upp datorn igen. Prova sen att installera korten ett efter ett...
Är det så att det är XP så kanske det räcker med att uppdatera drivrutinerna för grafikkortet..?
Är det några utropstecken (svart på gult) i enhetshanteraren?
Hör utav dig sen om det fortfarande inte funkar...Sv:byte av HD
Ju jag misstänkte att ni både skulle se min svar :-) men framför det osäkra tog det säkrast. så ni ser att ingen av er mindre uppskatad.Jag er jätte glad och tacksamt så jag fortsätter under detta svar-
Ju jag tror att ljudkorten som spökar för att innan HD byte har inträffat att en program hade ingen ljud innan jag stoppat högtalar kontakten till en annan ljudkort. och tvärt om.Men på grafikkortet funkade innan korrekt. I enhetshanterarer se jag 2 stora frågatecken gul färg. 1. Multimediastyrenhet 2. videostyrenhet för multimedia. För mig känns som en och samma sak.
1. creative sb live value (vdm)
2.D-link fast ehter net adapter
3.Multimediastyrenhet
4.Radeon 9200 bildskärm
5.Softv90 voice speakerphon modem.
6.Via ac 97 ljudstyrenhet
7.Via rev 5 USB controlenhet
8.Videostyrenhet för multimedia
DEssa alla har IRQ9 beteckning
Vilka är onödiga?Sv:byte av HD
floppydisken fortfarande lyser hella tiden ,funkar inte.