Har kollat på lite lönebarometrar och allt vad det heter efter lämplig lön för mig. De är dock för grova, och tänkte kolla av här vad ni tycker är en lämplig nivå på lönen. (Gärna från folk som verkligen vet.) Är du inte överkvalificerad med din utbildning? <b>>Är du inte överkvalificerad med din utbildning? </b> Konstiga resonemang ni för fram... Så, mellan 25 och 30% av 800 kronor? Jag gissar att de 800kr/tim är exkl moms? Din arbetsgivare betalar sen 32% i arbetsgivaravgift. Jag gissar att din arbetsgivare vill tjäna <b>minst</b> lika mycket som dig på det jobb du utför, gärna mer. Sen kanske dom har någon administrativ personal som måste avlönas för att sköta bokföring, utbetalning av löner etc... Som sagt litet företag, ca 20-30 anställda. 1-2 administrativa, som dessutom sköter en hel del annat. (alltså inte rent administrativa). Hur mycket är det enligt ditt sätt att se på saken kvar? Resonemanget är enkelt, för varje timme som du bidrar med 800 sek till verksamheten så borde du vara värd en högre lön relativt till de timmar du inte drar in 800 sek till verksamheten. Den skillnaden bör inte vara större än mellan 5 och 10 procent eftersom de timmar du pysslar med inhouse-versamhet troligen är värda lika mycket som konsulttimmarna för företaget, kanske inte räknat i inkomster men definitivt räknat i de tillgångar företaget får i form av mjukvara och källkod, dock så slipper du jobba i direktkontakt med kunder och behöver bara hålla fokus på en enda verksamhet. Jag är med på det du säger, jag borde få ut något, liksom. (Sen arbetar vi nästan enbart mot kund, vilket gör den där relativa skillnaden lite poänglös. Det blir snarare som att jag borde få typ 5% lägre lön de timmarna jag jobbar inhouse.) <b>Det är just procentsatsen eller timkostnaden jag är intresserad av.</b> <b>>Simpel matematik: Hej, Jag tycker diskutionen är lite felvänd. <b>>Det tillkommer även semesterersättning 13%?</b> Jag tycker du kan begära 25 men vara nöjd om du får 23. 25000/171 timmar/månad ~ 145 kr/timme? Måste vara mycket ovanligt att man pratar om timlön. Vanligast måste vara månadslön. Vad är det för fel på mig? Jag har svårt att få den lön jag borde ha med tanke på min utbildning, tycker jag. Är 33 år, har 250p från universitetet och har först nu kommit upp i 22000 kr (vid 100%). <b>>Måste vara mycket ovanligt att man pratar om timlön.</b> <b>Jag vet inte hur mycket en person som jag i allmänhet är värd; jag har ingen referenspunkt. Jag har bara jobbat på företag där lönen har varit bestämd sen långt innan. Det är denna referens jag är ute efter. Exakt siffra, ett sätt att räkna ut det, vad som helst.</b> <b>>Det är omöjligt för oss att veta vad du är värd, det vet man bara om man jobbat med personen ett tag. Att du säger att du skriver bra kod är tyvärr inget som hjälper oss att värder dig, eftersom när jag slutade skolan så var jag världsbäst (det fanns ingen bättre), efter 8 års erfarenhet så vet jag bättre... </b> Niklas, du är säkert jättebra på Excel-VBA men jag tycker du överskattar dig själv något :) Jag tror att många systemutvecklare, säkert nära hälften någon gång har "drabbats" av att bygga VBA-lösningar när kunde har velat ha det. Jag har gjort minst 3-4 st. Inga stora system iofs men ändå rätt "invecklade" VBA-lösningar ibland. Jag skulle tippa på att 1-5% är hyffsat slängda på VBA och att ~50% kan sätta sig in i det ganska snabbt (alla som kan VB, typ). Sen är min åsikt i dagsläget bör man aldrig rekommendera VBA... :) Mats, det är ingen traditionell anställning. Jag är på ett bemanningsföretag och rapporterar arbetad tid till dem, så betalar de ut lön efter hur mycket jag har arbetat. Dock lägst för 133 timmar på månad, om jag har uppfattat anställningsavtalet korrekt. Men jag kanske borde försöka fakturera för användning av egen dator separat. <b>De två största problemen är nog att jag inte har så stor arbetslivs erfarenhet och att jag är alltför blygsam för att våga utmåla mig i stora ordalag och ta mig an stora utmaningar.</b> <b>>Niklas, du är säkert jättebra på Excel-VBA men jag tycker du överskattar dig själv något :) Jag tror att många systemutvecklare, säkert nära hälften någon gång har "drabbats" av att bygga VBA-lösningar när kunde har velat ha det. Jag har gjort minst 3-4 st. Inga stora system iofs men ändå rätt "invecklade" VBA-lösningar ibland. Jag skulle tippa på att 1-5% är hyffsat slängda på VBA och att ~50% kan sätta sig in i det ganska snabbt (alla som kan VB, typ).</b> PP, man måste inte ta till väldigt skrytsamma ordalag när man lugnt och stilla förklarar vad man gör, vad man kan, samt hur man ligger till lönemässigt jämfört med medianen. Argumenten talar för sig självt och då krävs inte stor självsäkerhet/framfusighet i framförandet av budskapet. Jag kom och tänka på en annan sak. Du sa att du hade timlön, vilket betyde att du inte får någon lön om du är sjuk eller ha semester, stämmer det? <b>>Du sa att du hade timlön, vilket betyde att du inte får någon lön om du är sjuk eller ha semester, stämmer det?</b> <b>Har ju inte varit sjuk hittills, men vad jag vet har jag ingen rätt till några pengar alls under en sjukperiod. Om inte annat så tror jag att min chef hade vägrat...</b> Häromdagen blev jag kallad till bemanningsföretaget för en ändring av anställningsavtalet. De ändrade min lön och gav mig något högre timlön, men samtidigt tog de bort garantilönen. Bakgrunden till detta var att jag stämplade 25% eftersom jag bara har fått jobba ca 75% (ofta inte ens det) eftersom jag inte fått förtroende att ha nycklar och larmkod. Jag har hört att det skall ställa till problem med A-kassa om man arbeter hos ett bemanningsföretag. Man annses väl var fullt tillgänglig? Skulle inte förvåna mig, men hoppas att det beror på... Det känns iaf som att jag har kommit i kläm mellan bemanningsföretaget och kundföretaget.Lämplig lönenivå?
Jag är 23 år, pluggar till en Masters-examen (lite större än en civilingenjörsutbildning) på CTH inom området komplexa adaptiva system (det är ett program under teknisk fysik, som har att göra med programmering av, säg, robotar, tänkande maskiner, simuleringar, etc.). Har läst 4½ år, kommer när jag är klar ha läst 6 år.
Av dessa år så har ungefär 1½ år varit rena datakurser som jag har läst på andra institutioner, och eftersom det finns en del överlapp mellan min ordinarie utbildning och div. program inom området data, så har jag åtminstone motsvarande en högskoleexamen i mängden utbildning. (Eftersom jag inte läst grundkurserna inom data, så är nivån på det jag läst där snarare motsvarande civilingenjörsexamen).
Jag är nu "systemutvecklare" (f.ö. ett av världens fånigaste ord) på min fritid, som timanställd. Jag arbetar på ett litet företag, med en väldigt specifik nisch - VBA/Excel är grunden, och sen grejer runt det. Specialanpassade lösningar för företag och egenutvecklad programvara som säljs. Jag har ungefär fem års erfarenhet av just VBA/Excel, och har i skolan högsta betyg i området databasdesign. I övrigt arbetar jag snabbt, effektivt, och skriver bra kod.
Jag har utöver det kontakt med kunder i viss mån.
Företaget går bra, jag får mycket gott omdöme för min arbetsinsats från både kunder, chef, och projektledare, ibland spontant från kunder en vecka efter utan att någon har frågat.
Hur hög timlön borde jag ha, brutto?
Liten referens till månadslön:
100 kr/tim ~ 17100 kr/månad
150 kr/tim ~ 25700 kr/månad
200 kr/tim ~ 34200 kr/månad
(Jag väntar med att säga hur mycket jag har just nu, det blir mer intressant så här...=) )
Tacksam för svar!Sv: Lämplig lönenivå?
Kan du utnyttja hela dina utbildning eller är det bara de 1,5år med dator kurser som du fått nytta av i din yrkesroll?
Personligen tycker jag att den kunskap releterad till yrkeslorren är viktigast. Så i ditt fall skulle jag värdera hur läne du arbetat med VBA/Excel, utbildning direkt relaterad till programmering i VBA/Excel, utbildning relaterad till kunderans domän.
Om yrkesroll är att utvackla i VBA/Excel. Era kunder och det du programmerar inte är relaterad till komplexa adaptiva system.
Jag tycker 100 kr/tim är lagom för någon som saknar akademisk examen 17100 kr/månad.
Så i ditt fall med en master examen borde det väl vara lämpligt med något mellan 100 och 150kr/h.
Jag har däremot svårt att motivera en högre lön. Då är det billigare att ta in någon som inte är lika överkvalificerad.
Om det du prgrammerar är starkt, mer än 50% av uppdragen, relaterad till komplexa adaptiva system.
Bör du minsta ha 150kr/h.
Jag har själv jobbat med VBA utveckling. Det är något som jag inte ser som något prestige yrke.
Det blir dock intressant i nästa office då .net introduceras. ÄR du förbered för denna övergång? Detta är något som kan motivera en löneökning.Sv:Lämplig lönenivå?
Definitivt.
<b>>Kan du utnyttja hela dina utbildning eller är det bara de 1,5år med dator kurser som du fått nytta av i din yrkesroll?</b>
Det är snarare så att jag hade kunnat utföra samma arbete redan innan min utbildning, om jag hade haft VBA-vanan. I princip känner jag att jag borde ha lön motsvarande det jag hade fått om jag hade jobbat på själva företaget i 5 år. De stora grejerna som jag har fått genom utbildning är databaskunskaper, och generella kunskaper i internetteknik, operativsystem etc.
<b>>Jag tycker 100 kr/tim är lagom för någon som saknar akademisk examen</b>
Det enda är att jag har motsvarande en akademisk examen, jag har läst <b>mer</b> än en akademisk examen. Sen har jag det inte formellt.
<b>>Så i ditt fall med en master examen borde det väl vara lämpligt med något mellan 100 och 150kr/h.</b>
<b>>Om det du prgrammerar är starkt, mer än 50% av uppdragen, relaterad till komplexa adaptiva system.</b>
Det är det absolut inte.
<b>>Jag har själv jobbat med VBA utveckling. Det är något som jag inte ser som något prestige yrke.</b>
Håller helt med, men företaget tar 800 kr/h för mig när jag arbetar åt kunder.
<b>>Det blir dock intressant i nästa office då .net introduceras. ÄR du förbered för denna övergång? Detta är något som kan motivera en löneökning.</b>
Nix, inte direkt, men å andra sidan är företaget öht inte beredd på en övergång. Jag är väl en av de mest förberedda med tanke på min i övrigt väldigt breda erfarenhet.
Det känns lite som att du specifikt pratar om yrkesrollen. Borde inte ens kunskaper och kvaliteten på det man gör också spela in?Sv: Lämplig lönenivå?
För att svara på din konkreta fråga: Du borde tjäna minst 30% (bör öka i takt med timdebiteringens storlek) av din timdebitering om och när du jobbar gentemot kund, övrig tid borde timlönen ligga på runt 25% (bör också öka med timdebiteringens storlek) av din antagna timdebitering, detta oavsett vad du gör.
Huruvida VBA-utveckling är ett prestigeyrke eller inte har inte med saken att göra, kan ett företag ta 1500 kronor i timmen för VBA-kunskap (och mer sannolikt kunskap inom området konsulten jobbar) så ger det mer prestige än om företaget bara kan ta 600 kronor i timmen för en C++-utvecklare...
Min poäng är alltså: Har du kunskaper som andra är villiga att betala för så ska du ha betalt i förhållande till vad andra kan tänka sig att ta betalt för dina kunskaper, givet att det är inom ditt yrkesverksamma område.
Appropå kvaliten på det som du producerar i din yrkesroll, det är INTE intressant för din lönesättning såvida du inte arbetar med enduserprodukter eftersom i rollen som konsult ingår att din timdebitering hänger ihop med din skicklighet, är inte alla på företaget skickliga så kan du räkna med att din lön blir lidande just på grund av det faktum att alla på företaget sannolikt levererar det som kunden beställt och i det sammanhanget spelar din skicklighet ingen som helst roll.Sv:Lämplig lönenivå?
Alltså mellan 200 och 250 spänn?
Detta låter mycket intressant, måste jag säga. =)
Vad baserar du detta på?
Måste ju ha någon grund för det om jag ska kunna föra en diskussion om det.Sv: Lämplig lönenivå?
30% låter något högt... men du kan ju alltid testa... ;)Sv:Lämplig lönenivå?
<b>>30% låter något högt... men du kan ju alltid testa... ;)</b>
Det är just det jag inte vill, och därför vill jag kolla av ordentligt innan det är aktuellt att diskutera. Jag är timanställd, kan få kicken direkt. Vill inte stöta mig med chefen genom att ställa löjligt höga krav på lön.Sv: Lämplig lönenivå?
Konsultarvodet oftast är direkt kopplat till verksamhetens värde och designat för att generera en rimlig vinst i förhållande till att företaget lånar ut en medarbetare. Den vinsten bör du helt enkelt få ta del av!
Om du bör lyfta just 25% och 30% av timdebiteringen är en fråga du får ta med din chef, men har han inte råd med det så skulle jag fundera på om 800 sek i timmen inte är lite lågt för den konsultation ni utför. Kan dom inte sälja den dyrare så är den inte värd mera och kan du inte få en lön baserat på det så har företaget redan en för hög kostnadsmassa.
Tänk så här: en lönediskussion kostar inget vare sig för dig eller din chef men den kan få er båda att börja tänka. Han bör lämna den med känslan av att han inte klarar sig utan dina insatser, du bör lämna den nöjd med känslan av att han insett detta. Du bör kunna motivera allt du säger, och allt du säger bör vara inriktat på vad som sker de närmsta två åren. Det som skett tidigare är bara understöd för att motivera ditt framtida värde i företaget, inte argument i sig.
Lycka till!Sv:Lämplig lönenivå?
Det är just procentsatsen eller timkostnaden jag är intresserad av. Naturligtvis är det så att jag kommer få ta en diskussion, förklara att jag är en resurs för företaget, osv., och att vi utifrån det får bestämma vilken lön jag bör ha. Det jag tänker är att han kanske säger: "Men den lönen du har nu är ju bra! Du kan inte få högre än så!" eller "Vilken nivå tycker du att du ska ligga på då?", etc.
Det är därför jag vill ha mer åt hållet "en siffra". Jag vill kunna svara att "Pga x och y så är en rimlig nivå under konsulttid 30%. Jag anser därför att jag borde få minst 25%, alltså 200 kr/timmen." eller "Jag tycker att 170 kr/tim är rimligt med tanke på min kombination av erfarenhet och teoretisk kunskap. Dessutom så har jag ju nu visat att jag arbetar effektivt, professionellt, och ser till att företaget inte får onödiga extra utgifter.". Jag vill ha en siffra och varför jag borde ha just så mycket.
Jag vet att jag har hög kapacitet och lång erfarenhet jämfört med många medarbetare och alla jag har varit inblandade i arbete med säger att jag gör ett outstanding jobb. Jag tror att chefen verkligen vill ha mig kvar. Men jag vill ändå inte riskera något genom att ha något halvtaffligt försök och bara stöta mig med chefen utan att få någon ökning. Eller verka kräva något absurt och få kicken direkt.
Jag är väldigt tacksam för övrig information, den hjälper verkligen. Om inte annat, så mentalt. Men jag behöver något lite mer konkret.Sv: Lämplig lönenivå?
Simpel matematik:
30% av 800kr är ungefär 240kr.
Återstår 560kr att betala arbetsgivaravgifter, administrativa kostnader och att lyfta vinst från.
560kr - arbetsgivaravgifter är ungefär 480kr.
Det återstår alltså 60% av ursprungsinkomsten som arbetsgivaren kan fördela som han vill.
En annan fråga i sammanhanget som du ska lyfta fram är huruvida kunderna är nöjda med din insats, eftersom du verkar konsulta en hel del så kan knappast din chef ha en rättvis bild över dina insatser utan att ha pratat med kunderna. Så om jag vore du skulle jag absolut komma in i en löneförhandling med en tydlig mållön utsatt och om din chef inte accepterar den så ska du inte acceptera att sjunka under en (av dig) tidigare bestämd nivå. T.ex. kan din mållön vara 30000kr/mån medan ditt egentliga minimikrav kan vara 28000kr/mån. Får du ut 27500kr så ska du vara missnöjd medan 28000 eller över bara är positivt.Sv:Lämplig lönenivå?
30% av 800kr är ungefär 240kr.
Återstår 560kr att betala arbetsgivaravgifter, administrativa kostnader och att lyfta vinst från.
560kr - arbetsgivaravgifter är ungefär 480kr.
Det återstår alltså 60% av ursprungsinkomsten som arbetsgivaren kan fördela som han vill.</b>
Alltså; jag kan i princip säga att jag vet att han har typ 480 kr kvar efter arbetsgivaravgifter, och att man kan utgå ifrån det.
<b>>En annan fråga i sammanhanget som du ska lyfta fram är huruvida kunderna är nöjda med din insats, eftersom du verkar konsulta en hel del så kan knappast din chef ha en rättvis bild över dina insatser utan att ha pratat med kunderna.</b>
De är mycket nöjda, och han vet det. De kontaktar honom spontant och berättar det.
<b>>Så om jag vore du skulle jag absolut komma in i en löneförhandling med en tydlig mållön utsatt och om din chef inte accepterar den så ska du inte acceptera att sjunka under en (av dig) tidigare bestämd nivå.</b>
Mmmm, det är ungefär så jag har tänkt att göra. Fast räknat på timlön, då.
<b>>T.ex. kan din mållön vara 30000kr/mån medan ditt egentliga minimikrav kan vara 28000kr/mån. Får du ut 27500kr så ska du vara missnöjd medan 28000 eller över bara är positivt.</b>
Men är detta exempelvärden eller vad du tycker att jag ska begära?
Det är ju som sagt det sistnämnda jag är ute efter; nivån. Vad är rimligt i mitt fall?
Är 200 kr/tim vansinnigt mycket? Kunderna mycket nöjda, och de återkommer till företaget, chefen säger hela tiden att han vill att jag kommer dit så mycket som möjligt.
I övrigt vill han att jag ska bli inblandad i företagets flaggskepp så fort som möjligt, osv. Hur mycket är man beredd att betala till en sån som mig?Sv: Lämplig lönenivå?
Det tillkommer även semesterersättning 13%? samt tiden du inte fakturerer kunder, hur många % av din tid fakturerar du kunder?
Och av vinsten så måste arbetsgivaren betala hyra? försäkringar? telefon? ekonomi-personal? datorer? utbildning? finns säkert en hel del till som ska betalas.
Så att bara räkna på hur mycket jag fakturerar kan vara lite fel, det kan vara så att pga att han har dig anställd så kan han sälja mer timmar till övriga eller så kanske det finns en säljarer som ska ha provision på dina timmar.
Det som jag tycker att du ska basera din lön är på hur viktig är du på företaget, har du möjlighet att byta jobb om du är missnöjd med lönen, kan din arbetsgivare ersätta dig enkelt med någon annan?
Din arbetsgivare har kanske en grym affärside som säljer. Så är det din kunskap eller företagets som gör att din tid går att sälja för 800 kr/t istället för 550.
Att sätta en lön är inte alltid så lätt men vill du baser din lön på vad din arbetsgivare tar betalt av sina kunder eller pga dina kunskaper det brukar gå att välja, men det kan vara farligt tänk om din arbetsgivare tycker att du är för dyr och börjar sälja din dig för 350 kr/timmen vad blir din timmlön då?
Sv: Lämplig lönenivå?
Du skall inte säg att du vill ha 25% eller 30% av du fakturerar, eftersom fakturering kommer att varierar beroende på uppdrag.
Du skall helt enkelt värder dig själv (det finns inget svårare) och säga, jag är värd 30.000 i månaden och så lista dessa punkter för dig själv och din chef. Att kunderna tycker att du är bra är tyvärr ingen punkt på listan, däremot så kan anledningen till att kunderna tycker du är bra vara punkter på listan.
Du måste också tänka på att du som anställd kostar betydligt mer än de 30.000 i månaden som du vill ha ut i lön, inte bara arbetsavgifter, utan försäkringar, sjuklön, utbildningskostnader osv osv....
När du väl har bestämt dig för vad du vill ha i lön så gå och prata med din chef, kommer ni inte överrens så börja söka dig ett nytt jobb (hota dock inte chefen med det) och om du hittar ett som du tycker om och får vad du vill ha så ta det jobbet, hittar du inget jobb där du får vad du vill ha, är du antagligen inte värd det du vill ha.
- MSv:Lämplig lönenivå?
Ingår inte det i arbetsgivaravgifter?
<b>samt tiden du inte fakturerer kunder, hur många % av din tid fakturerar du kunder?</b>
Ungefär 80%, skulle jag gissa.
<b>Och av vinsten så måste arbetsgivaren betala hyra? försäkringar? telefon? ekonomi-personal? datorer? utbildning? finns säkert en hel del till som ska betalas. </b>
Jovisst; men jag har ingen uppfattning om hur mycket det kostar. Vi är 25-30 anställda. Hur mycket kostar det per person?
<b>>Det som jag tycker att du ska basera din lön är på hur viktig är du på företaget, har du möjlighet att byta jobb om du är missnöjd med lönen, kan din arbetsgivare ersätta dig enkelt med någon annan? </b>
Det är ju ganska skarpt nischat företag, så inom just det får jag nog inget jobb; däremot kan jag nog utan större problem få ett annat jobb. Det är stor personalomsättning, så ja, det är lätt att få in nytt folk. Däremot är det nog svårt att få någon med lika lång erfarenhet + utbildning + effektivitet + låg ålder. Mina medarbetare har antingen jobbat länge eller skriver dålig kod. Jag kanske ersätts av 1.25-1.5 personer, eller så.
<b>>Du skall helt enkelt värder dig själv (det finns inget svårare) och säga, jag är värd 30.000 i månaden och så lista dessa punkter för dig själv och din chef.</b>
Ja... det är därför jag ställer frågan här... =)
Jag vet inte hur mycket en person som jag i allmänhet är värd; jag har ingen referenspunkt. Jag har bara jobbat på företag där lönen har varit bestämd sen långt innan. Det är denna referens jag är ute efter. Exakt siffra, ett sätt att räkna ut det, vad som helst.
<b>>Att kunderna tycker att du är bra är tyvärr ingen punkt på listan, däremot så kan anledningen till att kunderna tycker du är bra vara punkter på listan. </b>
Tja, att chefen tycker att jag är bra kanske räcker =)
<b>>Du måste också tänka på att du som anställd kostar betydligt mer än de 30.000 i månaden som du vill ha ut i lön, inte bara arbetsavgifter, utan försäkringar, sjuklön, utbildningskostnader osv osv.... </b>
Sjuklön får jag ingen eftersom jag är timanställd. Utbildningskostnader finns inte eftersom jag redan kan grejerna. Det är en av grejerna jag känner; jag är liksom "färdigformad" från början; jag kostar bara ordinarie löpande kostnader.
<b>>När du väl har bestämt dig för vad du vill ha i lön så gå och prata med din chef, kommer ni inte överrens så börja söka dig ett nytt jobb (hota dock inte chefen med det) och om du hittar ett som du tycker om och får vad du vill ha så ta det jobbet, </b>
Den stora punkten här är "timanställd". Många företag är inte intresserade av timanställda öht. Chefen har inget juridiskt eller ekonomiskt problem med att ge mig kicken; i teorin är det enda som händer att det är en person mindre.
<b>hittar du inget jobb där du får vad du vill ha, är du antagligen inte värd det du vill ha. </b>
Vad jag tycker är mer intressant är vad mina medarbetare får, eftersom jag bör vara värd i samma storleksordning. Jag vet en lön, men eftersom jag inte vet om det är netto eller brutto är det inte så intressant. Får kanske kolla upp det.
PS. Jag kanske låter skrytig och med löjligt stort självförtroende. Det är bara det att jag:
1. Har mer erfarenhet av denna specifika nisch än väldigt många. Och lång erfarenhet öht.
2. Skriver "bra kod" snabbt. Detta bekräftas ideligen av alla som ser min kod på ett eller annat sätt.
3. Är förhållandevis ung i sammanhanget. De som har ungefär motsvarande "egenskaper" är runt 27-35 år.Sv: Lämplig lönenivå?
Eller säg 22 med rörlig bonus på upp till 4000 i månaden beroende på hur mycket du fakturerar.Sv:Lämplig lönenivå?
23000/171 = 135 kr/timme?
Eller 128/timme med rörlig bonus på upp till 4000 kr/månad.
Perfekt; då har jag en rimlig nivå att tala utifrån iaf.Sv: Lämplig lönenivå?
Vad jag sett och läst om dig tidigare här på forumet så verkar du kompetent och ambitiös. Enligt profilen bosatt i Göteborg. Där borde löneläget ligga något högre (liksom Stockholm och Malmö). Med den utbildningsnivån och antagande att du har relativt mycket att göra som går att fakturera borde vad jag anser nivån ligga mellan 25-30'.
Hade du sedan arbetsledande roll eller form av driva projekt med flera inblandade som du styrde borde det ligga runt 35' (minst)
Inför en lönediskussion är det bra att ha sakliga argument till sin lön och inte subjektiva åsikter.
Såga dock inte för hårt i den gren du sitter på utan ha "känselspröten" ute. Oftast är ett bra sätt till löneutveckling via karriär både inom företaget och genom att byta företag. Sedan så är lönen inte allt, även förmånder skall värderas.
Jobbar själv som teknisk chef och har erfarenhet av både egen och andras lönediskussioner även om jag ej kan påstå mig vara expert.
mvh Roland
Är anställd av ett uthyrningsföretag, men tjänstgör som webbutvecklare på ett litet företag. Sökte jobbet för heltid, men kan bara jobba 75% (inte ens det), eftersom jag inte har nycklar. Får dessutom stå med dator själv, men får inget extra betalt för det...Sv:Lämplig lönenivå?
Inte om man är timanställd... =)
<b>>Vad jag sett och läst om dig tidigare här på forumet så verkar du kompetent och ambitiös. Enligt profilen bosatt i Göteborg. Där borde löneläget ligga något högre (liksom Stockholm och Malmö). Med den utbildningsnivån och antagande att du har relativt mycket att göra som går att fakturera borde vad jag anser nivån ligga mellan 25-30'.</b>
Okej, ett snäpp högre då; uppemot 170 kr/tim. Utvecklingsarbetet i projektet jag gör nu är till 50% fakturerbart men har utöver det andra projekt.
<b>>Inför en lönediskussion är det bra att ha sakliga argument till sin lön och inte subjektiva åsikter.</b>
Jepp. Har svårt för det. Vad jag har att utgå ifrån är lönestatistik, "andel nöjda kunder", utbildning och erfarenhet. Får hoppas att det räcker.
<b>>Såga dock inte för hårt i den gren du sitter på utan ha "känselspröten" ute. Oftast är ett bra sätt till löneutveckling via karriär både inom företaget och genom att byta företag.</b>
Med tanke på min inriktning i utbildningen går jag lite snett jämfört med företaget; och det är inte omöjligt att jag om ett år har något som verkar mer i linje med vad jag gör. I vilket fall som helst är inte min nuvarande anställningsform något jag tänker fortsätta med efter examen.
<b>>Sedan så är lönen inte allt, även förmånder skall värderas.</b>
Absolut. Men det finns inte så många sådana. Generella försäkringar ingår väl, men inte mycket mer än så. (Och något bonussystem som inte är aktuellt för min del.)
Tackar!
Känner att jag börjar få lite mer kött på benen. Må vara att det är ett extrajobb, men om inte annat kan det vara bra att komma in i lite lönediskussioner så man får in vanan.
Per: Om det är som det står i profilen, så kan det väl ha med geografisk placering att göra?
Inte för att på något sätt klanka ner på din utbildning (vet att du är skarp), men du har väl mest teoretisk utbildning?
Fast... jag är nog inte rätt person att uttala mig; annars hade jag inte startat tråden... =)Sv: Lämplig lönenivå?
Det är omöjligt för oss att veta vad du är värd, det vet man bara om man jobbat med personen ett tag. Att du säger att du skriver bra kod är tyvärr inget som hjälper oss att värder dig, eftersom när jag slutade skolan så var jag världsbäst (det fanns ingen bättre), efter 8 års erfarenhet så vet jag bättre...
Den enda som kan värdera dig är du själv (vilket säkert överdriver) och dina arbetskamrater (vilka säkert underskattar). Sedan har det med arbetsuppgifterna att göra, om du sitter och hackar HTML-kod, eller om du är med och skriver komplexasystem med andra krav på prestanda och säkerhet så kommer detta att visa sig i lönekuveret, hur man skall värdera VBA/Excel kunskap är dock inget jag vet, men misstänker att det inte värderas så högt.
<b>Tja, att chefen tycker att jag är bra kanske räcker =)</b>
Tja om han är så enkelt att diskuterar med så kör på det, jag tycker nog att du skall lista alla punkter som du är bra på, vilka du har varit dåligt på och som du arbetat på så att dessa punket inte är lika många länge.
<b>Den stora punkten här är "timanställd". Många företag är inte intresserade av timanställda öht. Chefen har inget juridiskt eller ekonomiskt problem med att ge mig kicken; i teorin är det enda som händer att det är en person mindre. </b>
Där har du en springande punkt, hur eftertraktad är du på arbetsmarknaden, om du bara kan jobba några timmar i veckan så är du mindre attraktiv och kommer automatiskt få lägre lön, taskigt, men så är det.
<b>Vad jag tycker är mer intressant är vad mina medarbetare får, eftersom jag bör vara värd i samma storleksordning. Jag vet en lön, men eftersom jag inte vet om det är netto eller brutto är det inte så intressant. Får kanske kolla upp det.</b>
Man skall aldrig jämföra sig med sina medarbetare eftersom man aldrig kommer få samma kunskap/kompetens/erfarenhet osv osv. Däremot så kan man se om man håller en marknadsmässiglön, det betyder att det inte skall skilja alltför mycket om man gör samma arbete, men det skulle mycket väl kunna skilja en 3-5.000 mellan 2 arbetar som jobbar på samma projekt och gör samma saker, helt enkelt för att den ena personen är en "bättre anställd" än den andra, och i det räknas massor med saker in...
<b>PS. Jag kanske låter skrytig och med löjligt stort självförtroende. Det är bara det att jag:</b>
Det är bra och det skall man ha, det kan ju vara så att det är du som är den "bättre anställda" och då skall du ha högre lön än din medarbetare, men som sagt det är inget som jag kan värdera då jag inte känner dig eller vad du gör.
Jag skulle ju kunna säga att när jag sökte jobb nyligen så la jag mina lönekrav på 40.000 i månaden, och enligt visa arbetsigivare så var inte det något problem med den profil och kunskap jag har, medans andra sa att så mycket betalar de inte till någon och sa att jag skulle kunna få 27.000. Så mycket beror också på var du jobbar, man har helt enkelt inte samma lönepolitik mellan olika företag. Det kan vara så att det företag som du jobbar på nu helt enkelt har en låg lönepolitik...
Jag har programmerat i någon form i 15 år. Jag har arbetat som programmerare i 6-7 år. Så pass mycket erfarenhet har jag att jag har insikt i hur väl jag arbetar.
<b>>hur man skall värdera VBA/Excel kunskap är dock inget jag vet, men misstänker att det inte värderas så högt.</b>
Alltså... egentligen är det ju ett ganska fånigt språk osv. Men det är också så att det är väldigt populärt bland kunder; installationer innebär ofta att de tar emot ett par excel-filer per mail. Och vi utvecklar verkligen system. Utöver det är det en ganska liten del av programmerare som har någon vana alls i det, och eftersom det skiljer sig en smula från "vanlig programmering", så har jag ovanligt mycket kunskaper.
Jag skulle tippa att bland "systemutvecklare", och alla andra som sysslar med programmering, så finns det kanske 0.1-0.5% som har den kompetensen som företaget i genomsnitt har inom det här ämnet. Och inom företaget är jag kanske en av de 3-4 mest kunniga i XL/VBA.
<b>>Där har du en springande punkt, hur eftertraktad är du på arbetsmarknaden, om du bara kan jobba några timmar i veckan så är du mindre attraktiv och kommer automatiskt få lägre lön, taskigt, men så är det.</b>
Precis; det gör att det är ett hopkok av olika faktorer vilket gör att min bedömning är så svår (och det är därför jag har frågat här...).
Samtidigt är det så att företaget vill att jag ska vara där så mycket som möjligt, och har periodvis arbetat 80-90%.
Grejen är att "marknadsmässig lön" är så svårbedömd i mitt fall. Jag har fått uppgifter från 20000 till 35000 i månaden. Jag känner att jag är en högproducerande anställd, men samtidigt är jag timanställd. Jag har spetskunskaper inom en ganska snäv nisch, samtidigt är det en ganska fånig nisch. Vi har inga egentliga förmåner, men däremot ganska generösa evenemang.
Vad jag är ute efter är därför egentligen att ni ska tänka er en person som är ungefär som jag har beskrivit mig; ta något slags genomsnitt av hur jag verkar, och sen göra en uppskattning av vilken lön en sådan person bör ha.
Tackar för alla råd hittills!Sv: Lämplig lönenivå?
Per Persson, det låter som att du är värd en betydligt högre lön! Närmare 27 än 22. Det bästa du kan göra är att söka nytt jobb. Och var lite tuffare när du föhandlar lön. Sök dig hellre till seriösa, större IT-bolag än bemanningsföretag. "Flirta" med arbetsgivarna och tryck på din kompetens så att de vill ha dig. Släng ut några mail och se vilket respons du får. Det är alltid bra att ta tempen på det egna värdet man har på marknaden. (Och om din chef förstår att du tänker i dessa banor kommer han/hon vara mer benägen att höja din lön..)Sv:Lämplig lönenivå?
Ola, jag skall ta till mig dina förslag och försöka följa dem. De två största problemen är nog att jag inte har så stor arbetslivs erfarenhet och att jag är alltför blygsam för att våga utmåla mig i stora ordalag och ta mig an stora utmaningar.Sv: Lämplig lönenivå?
Arbetsliserfarenhet är något som de flesta arbetsgivare tittar då, på alla intervjuer jag har varit på så har jag fått presentera något/några av de projekt jag varit med i och vilken roll som jag har haft i dessa projekt.
Du behöver inte utmåla dig i stora ordalag utan bara betona på de positiva egenskaper som gör dig till en bra systemutvecklare, vilket oftas brukar vara: självgående, lärande och problemlösare. Olika företag prioriterar olika saker, jag har varit på företag där man prioriterarde tid före "vacker kod", på andra ställen så prioriterar man återanvändbarhet före tid. Så att säga att du skriver perfekta komponenter med fina algoritmer osv osv, kan vara perfekt i ena företaget men helt förkastligt i nästa.
Du skall inte vara rädd för att ta på dig stora utmaningar, jag har på alla mina intervjuver tryckt på att jag vill göra saker som jag inte kan, eftersom det ger mig personligt mer att lära mig något nytt, än att sitta och göra samma saker dag ut och dag in. Det betyder också att jag iprincip blir nybörjare inför varje nytt projekt som jag går in i, eftersom det finns en större mängd uppgifter som jag skall lösa som jag inte har en anning om hur jag skall göra :) Så säg bara att du trivs med att få nya och utvecklade uppgifter och att du inte vet hur du skall lösa dem, men vet var du skall finna information för att lösa dem.
Javisst, det är inte det jag menar. Det är snarare att jag kan Excel innan och utan, jag vet i stort sett alltid vilken lösning som är bäst för just excel/vba, osv. Det är en smal sak för vem som helst att sätta sig in i ett nytt språk, få en genomgång av ramverk/bibliotek och sen börja skriva kod. Det är vanan och erfarenheten som gör skillnaden.
<b>Sen är min åsikt i dagsläget bör man aldrig rekommendera VBA... :) </b>
Håller nästan helt och hållet med. I en del fall är det betydligt enklare att införa en sån typ av lösning (I ett fall använde man lotus notes på företaget, och det hade en väldigt strikt och jobbig organisation; svårt att t.ex. införa en databas, etc. Det var enklare att göra en "komplett" databas med n:1-koppling etc. i själva excel, och skicka runt filen i sig själv.)Sv: Lämplig lönenivå?
(Samtidigt ger en sådan insikt självsäkerhet).
Det kan ofta vara taktiskt att gå fram lugnt men sakligt. Samtidigt ska man våga stå på sig om arbetsgivaren stretar emot. Du har rätt, så det vågar du.Sv: Lämplig lönenivå?
Om det stämmer så borde du ha en högre timlön än vad timlönen skulle vara om du hade fast månadslön, helet enkelt eftersom du måste ha råd att ta semester, vilket gör att du själv måste spara ihop pengar till de dagar du inte kan jobba.
Hur det är med sjuklönen vet jag faktiskt inte, men jag misstänker att om du sjukanmäler dig så måste du ju få lön från försäkringskassan och de 2 första veckorna så betalar väl arbetsgivarna dessa kostnader, så även om du är timanställd så kostar du pengar i sjuklön.
Semesterersättning på 12-13% ska man få oavsett (vilket jag nu aktivt har fått begära ut...), men man har ingen betald semester.
<b>>Hur det är med sjuklönen vet jag faktiskt inte, men jag misstänker att om du sjukanmäler dig så måste du ju få lön från försäkringskassan och de 2 första veckorna så betalar väl arbetsgivarna dessa kostnader, så även om du är timanställd så kostar du pengar i sjuklön.</b>
Har ju inte varit sjuk hittills, men vad jag vet har jag ingen rätt till några pengar alls under en sjukperiod. Om inte annat så tror jag att min chef hade vägrat... Sv: Lämplig lönenivå?
Sjukpenningen baseras på din SGI. Har du ingen SGI så tror jag minibeloppet ligger på 180 kr/dag, vilket varje svensk medborgare skall vara berättigad till... har jag för mig.Sv: Lämplig lönenivå?
Idag fick jag ett lönebesked. Det blev en chock. Här har man tvingats stå för dator själv på arbetsplatsen och blivit anklagad för att avsiktligt ha saboterat nätadaptern när den pajade, och så blir lönen lägre än som obehörig lärare för 2,5 år sedan.
På måndag blir det nog inte mycket jobbat. Måste ringa facket och hoppas på hjälp från dem...Sv:Lämplig lönenivå?