Tänkte bara kolla en snabbis om någon har något tips. Tigerbalsam, liniment. I mitt hemmablandade liniment använder jag eteriska oljan muskatellsalvia, djupt muskelavslappnande, så länge du spänner musklerna gör det ju jätteont. Har jordnötsolja som bas. Blandar även i lite andra oljor men det är inte nödvändigt utan mer än smaksak. Saknar tyärr samtliga detaljer... =) Ta en kniv och skär dig i annan del av kroppen. Då kommer du inte känna mycket av träningsvärken. Det är bara att vila (kanske en vecka) <b>>ipren?</b> Ett bra sätt är att du ska dricka mycket vatten efter träningen och snabbt följa upp med en lättare träning. Det får träningsvärken att gå över mycket fortare. Extra viktigt då man är otränad. Okej, helt otränad är jag väl inte, jag har ju ökat mer och mer i ett halvårs tid ungefär. Vila och gör inte om det.. :) Det låter tokigt att köra så hårt om du var lite otränad.. >Ett bra sätt är att du ska dricka mycket vatten efter träningen och snabbt följa upp med en lättare träning. Det får träningsvärken att gå över mycket fortare. Extra viktigt då man är otränad. <b>>Det låter tokigt att köra så hårt om du var lite otränad.. <b>Låter otroligt om det är sant. Mig veterligen finns inga mirakelkurer mor träningsvärk, men kan du styrka ditt påstående med referens till någon studie som visar det så är det klart intressant!</b> Likaså att äta vettigt efteråt hjälper förstås kroppen att laga cellerna. > Det finns det inte heller :). >>Träningsverk är ju små bristningar i celler. <b>Ok, misstänkte väl det. Misstänker också att det inte heller ligger så mycket i påståendet om vattnets läkande effekt vid träningsverk heller då... </b> >>Träningsverk är ju små bristningar i celler >teorin om bristningar/inflammation >Vattnets effekter i kroppen stämmer mycket väl. Vattnet i sig är inte läkande, men vätskan behövs för andra processer där olika celler skapas som reparerar kroppen. >det är väl iaf bristningar i muskelfibrerna.. Som jag har förstått det så finns det två gällande teorier, den som jag kallade "bristningar/inflammation", och den som Hans länkade till. Teorin har varit att det har uppstått bristningar vid träning, dessa har sedan gett upphov till en inflammation (därav själva värken). Hmm... om det verkligen är en muskelbristning så har du ett problem - för då får du inte träna, och helst använda muskelt så lite som möjligt i upp till sex-åtta veckor... >för då får du inte träna, och helst använda muskelt så lite som möjligt i upp till sex-åtta veckor... Det beror på hur allvarlig bristning man har fått... jag var tillbaka nästan fullt efter åtta. En av de jag tränar med på gymet tog det nästan fyra månader för... Lätt träningsskada, tips?
Är egentligen jävligt otränad, men ibland plockar jag fram ett par gamla hantlar och tar några lyft. Körde förhållandevis (jmf med min kapacitet) hårt på triceps för två par dar sen (11 kg, 6*15 bakom ryggen), och har nu fått en jävla värk i vänster triceps. Jag har vanlig träningsvärk i höger.
Det i vänster är väl det som kallas "muskelbristningar" (som enligt min medicinskt kunnige polare egentligen är samma sak som träningsvärk, men värre). Träningsvärk brukar jag gilla (känner mig nyttig =) ), men det här är verkligen jobbigt. Någon som har nåt tips om vad jag kan göra för att mildra det?Sv: Lätt träningsskada, tips?
/AnnSv:Lätt träningsskada, tips?
Tänkte mer någon smart huskur typ "Håll isbit mot i 2 minuter". Sv: Lätt träningsskada, tips?
Sv:Lätt träningsskada, tips?
Har du muskelbristning så kan du faktiskt förvärra skadan om du belastar.
Tigerbalsam, liniment och dyligt lagar inte skadan, bara lindrar.Sv: Lätt träningsskada, tips?
Njae, undviker tabletter om det inte är riktigt illa.
Jag får väl helt enkelt göra så att jag får satsa på andra muskler om jag trots allt skulle vilja få bra samvete tills detta läker sig.Sv:Lätt träningsskada, tips?
Edit. Såg nu att det handlade om en bristning, så glöm råden ovan. Gäller bara träningsverk. Är du otränad så ska du börja mycket lätt. Dels tröttnar du inte så fort, dels slipper du dessa skador.Sv: Lätt träningsskada, tips?
Sv:Lätt träningsskada, tips?
MAX 8 kg, 3x15 låter mer lämpligt om du inte tränat triceps på ett tag.. Det är mycket viktigare att du tränar kontinuerligt än att du kör hårt nån gång ibland. Risken är bara att du pga träningsvärk inte vill göra om det.Sv: Lätt träningsskada, tips?
Låter otroligt om det är sant. Mig veterligen finns inga mirakelkurer mor träningsvärk, men kan du styrka ditt påstående med referens till någon studie som visar det så är det klart intressant!Sv: Lätt träningsskada, tips?
MAX 8 kg, 3x15 låter mer lämpligt om du inte tränat triceps på ett tag.. </b>
Observera att det var 11 kg på båda armarna tillsammans. Och det var egentligen 3x15, men efter det testade jag ett annat sätt att göra på, och löpte så att säga linan ut när jag upptäckte att det gav lite mer.
(liggande vs stående).
<b>>Det är mycket viktigare att du tränar kontinuerligt än att du kör hårt nån gång ibland. </b>
Ja... fast betydligt tråkigare. =)
Jag tycker inte det är speciellt kul, men när jag har lite träningsverk 1-2 dar efter är det gött att veta att man verkligen har gjort något vettigt. Sen är det kul när man verkligen märker en skillnad; kör man kontinuerligt blir det så små steg att det inte blir någon vettig skillnad.
<b>>Risken är bara att du pga träningsvärk inte vill göra om det.</b>
Inte pga träningsverk; jag gillar en måttlig träningsverk, så länge jag inte blir direkt hindrad av det.Sv:Lätt träningsskada, tips?
Det finns det inte heller :). Träningsverk är ju små bristningar i celler. Dock är vatten bra som förebyggande genom att när du inte har vätskebrist så flyter blodet genom kroppen lättare och det är ju ämnen i blodet som läker skadorna.Sv: Lätt träningsskada, tips?
Sv: Lätt träningsskada, tips?
Ok, misstänkte väl det. Misstänker också att det inte heller ligger så mycket i påståendet om vattnets läkande effekt vid träningsverk heller då...
>Träningsverk är ju små bristningar i celler.
Hoppsan, är inte det en teori som härstammar från 60-talet eller nåt sånt? Rätt länge sen den skrotades iaf om jag inte missminner mej.Sv:Lätt träningsskada, tips?
>Hoppsan, är inte det en teori som härstammar från 60-talet eller nåt sånt? Rätt länge sen den skrotades iaf om jag inte missminner mej.
Hoppsan, teorin om bristningar/inflammation i muskelceller är nog den mest accepterade förklaringen till träningsvärk under 2000-talet, under 60-talet antar jag att teorin om syraöverskott i musklerna var mest populär. Så du missminner dig nog..Sv: Lätt träningsskada, tips?
Vattnets effekter i kroppen stämmer mycket väl. Vattnet i sig är inte läkande, men vätskan behövs för andra processer där olika celler skapas som reparerar kroppen.
<b>Hoppsan, är inte det en teori som härstammar från 60-talet eller nåt sånt? Rätt länge sen den skrotades iaf om jag inte missminner mej.</b>
http://www.friskispressen.org/fp5-03/html/vark.htmlSv: Lätt träningsskada, tips?
det är väl iaf bristningar i muskelfibrerna..
inte i själva cellerna..
brustna celler med massa dna som flyter fritt utanför sitt skal verkar inte bra alls :PSv: Lätt träningsskada, tips?
Ok, menade inte att påstå att jag visste bättre. Trodde bara att det var en skrotad teori.
Nu blandar du dessutom inte inflammationer som väl är en annan nyare teori, eller? Det var den jag trodde var den gällande nu.Sv:Lätt träningsskada, tips?
Att en lagom vätskenivå är nödvändig för kroppens funktioner är väl gansak självklart och ifrågsätts väl knappats av någon.
Det jag vände mej emot var att formuleringen: "Ett bra sätt är att du ska dricka mycket vatten efter träningen och snabbt följa upp med en lättare träning. Det får träningsvärken att gå över mycket fortare. Extra viktigt då man är otränad."
Att mycket vatten efter träningen och lätt träning skulle få värken att gå över mycket fortare. Fortare än vadå? Fortare än om man bara dricker lagom med vatten eller inte dricker vatten alls. Det är ju faktiskt inte säkert att man förlorat särskilt mycket vätska under träningen. En otränad person kan få träningsvärk av ganska måttlig träning eller av att bara lyfta lite tunga saker. Skulle det vara extra viktigt för denna person att dricka mycket vatten för att få träningevärken att gå över mycket fortare?Sv:Lätt träningsskada, tips?
>inte i själva cellerna..
muskelfibrer och muskelceller är väl samma sak? Sv:Lätt träningsskada, tips?
Men, oavsett vad som är rätt eller fel, det tvistar experterna om, ochh en sådan är inte jag.. ;)
Om jag ska ge nåt tips till Niklas om hur man slipper själva träningsvärken; fortsätt träna, och variera din träning (om du vill träna triceps t ex, så variera med lite dips och tricepsarmhävningar). Huruvida vatten är bevisad kur eller inte har jag ingen aning om, dock har jag personlig erfarenhet av att ordentligt vätskeintag under själva träningen gör att man får mindre värk efteråt.. Men träningsvärk är bra, man verkligen känner att man gjort nytta.. ;)Sv: Lätt träningsskada, tips?
Är det bara några brustna muskelfibrer så är det ingen större fara, det kan också vara att du inte strechat ordentligt och du fått en muskelknuta, vilket också kan kännas rätt rejält. Försök strecha lite försiktigt (inte för hårt, för är det en muskelbristning så förvärrar du det...), blir det inte bättre på en tre-fem dagar bör du kolla upp det.
Läkaren/sjukgymnasten brukar dock mest säga att:
- ja, du hade rätt. Fortsätt ha det lindat, rör den gärna efter första veckan, men absolut ingen belastning, dock repetativ rörlighetsträning (upp till40-60 reps i taget). Tigerbalsam är bra, men hästlinement är faktiskt guld när man behöver mjuka upp musklerna, finns i de flesta hästbutker. =)
/EmmaSv:Lätt träningsskada, tips?
efter sex-åtta veckor är man nog i de flesta fall tillbaka i full träningSv: Lätt träningsskada, tips?
Sen var det första som hände att jag överansträngde muskeln och drog upp det igen - eftersom jag trodde jag skulle kunna köra fullt - vilket innebar ytterligare 6-8 veckor med rehab...
Nåja, nu är det lugnt så... =)
/Emma