Stor rubrik på Aftonbladet idag. Förhoppningsvis avskräcker det honom så att inga fler våldtäkter inträffar innan polisen har fått tag i honom. Jag kanske är lite cynisk och lätt misstänksam mot media, men jag tror inte att Aftonbladet hade brytt sig även om det nu verkligen var en hemlig plan. De hade publicerat artikeln ändå. Kvällstidningarna har ingen som helst moral nu för tiden. <b>Jag kanske är lite cynisk och lätt misstänksam mot media, men jag tror inte att Aftonbladet hade brytt sig även om det nu verkligen var en hemlig plan.</b> Har studerat media..Hemlig plan
Hemlig plan: Så ska han gripas
Polisen ska ta fast cykelmannen genom lockbeten
Civilpolis jagade våldtäktsmannen i Västerås i morse.
Tror de på Aftonbladet att han är analfabet,
för annars så kan han ju läsa om den "hemliga" planen.Sv: Hemlig plan
Det kan ju ibland vara en god idé att från polisen gå ut med sådan information till media... och står det "hemlig plan" med stora bokstäver så kanske det speciellt lockar våldtäktsmannen att läsa artikeln...Sv:Hemlig plan
Följande läste jag en gång i Aftonbladet...
Bakgrund : En grovt kriminell person hade varit gift med en kvinna som han hotat och spöat upp. Av någon anledning var mördaren på fri fot, jag kommer inte ihåg om det beror på att han var frigiven eller om han hade rymt. Kvinnan fick skyddad identitet p g a mannens hot.
Aftonbladet rycker in och intervjuar kvinnan och konstaterar sist i artikeln : "Kvinnan vilar nu upp sig i barndomshemmet."
Hoppsan, om de nu varit gifta, tror Aftonbladet inte att han vet var hon växte upp?Sv: Hemlig plan
Om planen var hemlig så skall den ju hållas inom Polisen och ej läckas ut till media. Jag misstänker fortfarande att det var en "planerad läcka"...
<b>Aftonbladet rycker in och intervjuar kvinnan och konstaterar sist i artikeln : "Kvinnan vilar nu upp sig i barndomshemmet."</b>
Ja, det är ju mycket olyckligt... om det stämmer.
Scenario1(Det stämmer):
Kvinnan hade förmodligen själv gått med på en intervju (och inte tvingasts under pistolhot) och därmed riskerat att röja sin skyddade identitet. Sen... antingen måste intervjun ha skett i barndomshemmet eller också så berättade hon att hon nu bodde i sitt barndomshem... Omoraliskt av Aftonbladet att publicera det, men lite blåögt från kvinnans sida att överhuvudtaget låta sig sätta sig i en sådan situation att den skyddade identiteten kunde röjas...
Scenario2(Det stämmer ej):
En alternativ idé... Kvinnan vilar upp sig på någon annan plats. Polisen bevakar bardomshemmet för dom tror att förövraren skall söka efter kvinnan där... Dom försöker locka honom till barndomshemmet bl.a. med hjälp av media...
...vem vet..?
Allt som står i tidningarna är väl sant??? ;)Sv:Hemlig plan
Och ni skulle bara veta hur ofta som Polis använder sig av media för att få fast brottslingar
Det händer även att dom publicerar bilder på en huvudmisstänkt som inte alls är misstänkt, endast för att få den riktiga brottslingen att slappna av och bli oförsiktig..
Varför tror ni dom låter media publicera vart alla trafikkameror finns? Jo för att vi ska veta om att dom finns där och därför sakta ner på de platserna (då dom är lite extra olycksdrabbade)
Sen att media då och då även publicerar var alla falska kameror finns är ju en annan sak....
En stor del i polisjobbet är att förebygga brott.. inte bara ta fast dom som utför brotten..