Halloj! Japp, men när strömkabeln och nätverkskabeln är en del i P'n'P så blir man lite nervös.HP nx8220 och rituella uppstarter
Har en HP Compaq nx8220 laptop här på jobbet. Med jämna mellanrum så lägger moderkortet av
vilket leder till att det måste bytas. Det som lägger av på moderkortet verkar vara mPCI-anslutningen till det trådlösa nätverkskortet som är placerat rakt under pekplattan (pekfingercancer någon?).
När detta händer är det dock inte enbart det trådlösa kortet som lägger av utan datorn kräver olika ritualer för att starta upp. Nedan följer några exempel:
<code>I förrgår:</code>
- Ha strömsladden ansluten, inget i USB:n och ingen nätverkskabel.
<code>Igår:</code>
- Ha INTE strömsladden i, inget i USB:n MEN ha i nätverkskabeln (dra dock ut den innan Windows startas
annars blir det en BSOD som säger
******* Hardware Malfunction
Call Your Hardware Vendor for Support
NMI Parity Check / Memory Parity Error
******* The System Is Halted
Detta fel dyker även upp när man försöker starta det trådlösa nätverkskortet i Windows).
<code>Idag:</code>
- Ha inte strömsladden, inget i USB:n och inget nätverkskort i. CD-släden måste vara ute och Batteriet
måste dras ut och sen stoppas tillbaks i. Sen starta.
När man sen loggat in i Windows kan den trådlösa musen (USB), nätverkskabel, strömkabel samt hörlurar pluggas in utan problem. Man kan även använda DVD-brännaren/läsaren till vad man känner för.
Om jag INTE listar ut vilka egenheter den har för dagen så kommer jag inte ens till POST-läget på datorn så det är liksom inget alternativ att inte följa datorns egna regler för uppstart. Lite jobbigt när de ändras från dag till dag dock.
Visst är livet underbart?? Snart krävs väl att jag dansar regndans runt datorn, ger den en skål ris och smeker den ömt för att den ska starta...
//Johannes
- För övrigt anser jag att fartkameror och höjda böter borde förbjudas.Sv:HP nx8220 och rituella uppstarter
//Johannes