YouTub såldes för 12 miljarder svenska kronor. Nu tror jag inte att det är så många miljardärer som har pengarna i madrassen utan dom placerar förmodligen pengarna någonstans där dom får en ränta med... och en bra placering ger ju högre avkastning än den skatt som måste betalas... Exakt, pengarna lär växa om man inte är helt tappad bakom en vagn. Plus skatten drabbar ju ingen fattig. De som kan bör betala mycket skatt. Men i verkligheten är det ju så att de som lyfter typ 12 miljarder på sådana affärer, snabbt ser till att pengarna försvinner till ett hemligt konto i schweiz eller till en liten ö någonstans. Så att snyfta över förmögenhetsskatten känns inte helt motiverat i det här fallet. Framför allt är det ju väldigt ovanligt att pengarna betalas ut... >Först måste väll personen betala en del skatt. Om man bara räknar förmögenhetsskatten (1,5%) och ignorerar tröskelvärdet (1,5 miljoner för ensamstående, 2 miljoner för gifta) så får man :12 Miljarder och bor i Sverige
Lek oss nu tanken att personen bor i sverige (Vet att YT ägdes av två)
Först måste väll personen betala en del skatt.
och sedan har vi förmögenhetskatten och kanske något annat man betalar varje år.
Bara i runda tal så undrar jag hur länge har man dom pengarna om man nu inte rör dom?
För det är väll typ
Summan=Summan-skatten
och de körs om varje år???Sv: 12 Miljarder och bor i Sverige
Sv:12 Miljarder och bor i Sverige
Sv: 12 Miljarder och bor i Sverige
Den största delen av köpeskillingen brukar ju vara i aktier och/eller optioner i det köpande bolaget, vilka oftast via en klausul inte får säljas inom en viss tid...
MÅNGA har varit rika en stund på det viset, men, sett sig lika fattiga innan den tiden har gått ut...
Och...konstaterat att de inte fick ett ruttet lingon (eller bara några) för sitt företag...
Det är VÄLDIGT få företag som har några miljarder extra för fussioner på banken...Sv: 12 Miljarder och bor i Sverige
Nix, de får knappast pengarna som kontanter utan i Googleaktier.
När de säljer aktierna betalar de 30% i kapitalskatt på reavinsten (vilket borde vara nästan hela försäljningspriset)
>och sedan har vi förmögenhetskatten
Nix, Googleaktier finns väl på NASDAQ och aktier där är befriade från förmögenhetsskatt.Sv:12 Miljarder och bor i Sverige
1.2E10 * (1-1.5/100)^n < 1
Jag har här satt att när beloppet blir mindre än en krona så räknas kapitalet som finito...
(0.985)^n < 1 / 1.2E10
n*log(0.985) < log(1/1.2E10)
n*log(0.985) < log(1/1.2E10)
n < log(1/1.2E10) / log(0.985) ~ 1535 år
Har jag räknat rätt?