Försöker räkna ut en grej till WoW :-P Vet inte om du tänker helt rätt. Två möjliga effekter blir att alla resp. ingen kommer att öka skotten. Du snackar bara om en 10% chans. Det är inget som säger att det garanterat är 10 st av 100.Hur räknar man det här?
säg att man kan skjuta ett skott var 3e sekund.
för varje skott som skjuts så har vi 10% chans att öka hastigheten på skotten med 10% i 12 sekunder
(kan bara ökas ett steg , dvs , aldrig öka 10% på redan ökad, dock kan effekten "börja om" under en redan pågående period)
säg att man skjuter 100 skott , så kan det ju rent teoretiskt bli så att effekten triggas av de 10 första skotten. vilket skulle betyda att effekten är aktiv i 9*3+12 sekunder (om jag inte är helt galen)
men det är ju även möjligt att effekten inträffar utan överlappning , dvs 12*10 sekunder
den genomsnittliga hastigheten av skotten skulle då vara väldigt olika i dessa fall.
så hur skulle man få fram den genomsnittliga ökningen av våra 100 skott här?Sv: Hur räknar man det här?
Om man bortser från det skulle jag säga att principen är att räkna ut hur stor sannolikhet det är att ett visst skott kommer öka 10%. Det gör det om något av de 4 senaste skotten ökar 10%, och det gör de i vardera 10% av fallen.
Sannolikheten att ingen av dem ökar 10% är därför (90%)^4, eller ungefär 65%. Sannolikheten att ett specifikt skott har ökat är därför cirka 35%. En genomsnittlig ökning på 35% av skotten a' 10%, i längden en 3.5% per skott. Skulle jag säga.