Tänkte lite på det här med hemdator och att det ska slopas i den nya budgeten, självklart att hemdator-företagen klagar, de har nu i flera år lyckats sälja datorer värda 10 000 kr för 40 000 kr. Iallafall om man ser på de förslag på datorer som jag sett.. Däremot så är det en livlina för "vanligt" folk. Vårt företag har, bland annat, hand om inhämtningar Jo det är ju klart, men det känns som ett dåligt sätt att skapa jobb, utnyttja det "vanliga folket" att betala överpris för att isåfall skapa jobb-tillfällen. Det som behövs för att skapa nya jobb är en omstrukturering av hur det ser ut idag, ja, självklart så drabbar det de utsatta, men jag känner många som ser arbetslösheten och pengar de får genom det som en chans att slippa jobba och ändå kunna leva hyfsat. I min åsikt har det socialdemokratiska styret lagt mer krut på att förändra statistiken än att förändra verkligheten, hur främjar "vuxendagis" arbetslösheten? Jag bor i Malmö och där har vi det fina "AUC" som i princip låter unga människor sitta av tiden i deras lokaler för att kunna få socialbidrag, dessa människor räknas därför inte som arbetslösa och vips så sjunker arbetslösheten. Satsa mer på småföretagen, låt det bli ekonomiskt hållbart för mindre företag att anställa fler, och låt det löna sig att jobba; allt detta är alliansens planer. Dessutom är de datorer som säljs nuförtiden på tok för kraftfulla för de allra flesta människorna och jag tror inte det var meningen att folk skulle köpa hyggliga speldatorer via hem-pc? Det värsta är väl inte slopandet av hempc. Nu ska de ändra redan ingångna avtal och det ska räknas som löneförmån. Hmmm, undrar vad lagen säger om det. På vad sätt ändras ditt avtal du ingått med (troligtvis) din arbetsgivare? Inte ett dyft. Däremot så införs en ny skatt (eller snarare ett förmånsvärde som du får skatta för). Det påverkar inte ditt avtal mer än ändrade avdrag för lån skulle påverka ditt låneavtal med banken, dvs inte ett dugg. <b>Dessutom är det så att riksdagen kan sfitta ny lagar ganska fritt (undantag är grundlagar och om det uppstår konflikt med sådana) och skulle det behövas så kan de alltid ändra en lag som hindrar något.</b> Så du menar att vår regering begår ett lagbrott när dom ändrar lagen? Dubbelpost! verkar som om forumet lägger svaret lite där det vill och inte under den person man svarat på :( Hans Sjödin skrev: Fredrik: <b>Jag kan bara kolla på min fru, hon har sökt säkert 100 jobb på fyra månader nu Självklart så. Men kan dom FÖRST plocka fram jobben och SEN sänka arbetslöshetsersättningen??????? >Att göra tvärtom hjälper ju inte direkt situationen eftersom det blir mindre ersättning trots att det ändå inte finns några jobb att få. Hmm.. Säger man tills man sitter där utan jobb fast man förtvivlat försöker få ett. Klart att någon kommer drabbas av förändringar, men skall man inte få det att drabba dem som du sa att du känner som tycker det är gött med a-kassa eftersom man då slipper jobba. Nyp dom hårdare och nyp mindre i dem som verkligen vill ha ett jobb men som inte får det. > Nyp dom hårdare och nyp mindre i dem som verkligen vill ha ett jobb men som inte får det. Självklart går det inte att veta, så därför kör man med någon slags kollektiv bestraffning på stor skala, som i andra sammanhang är förbjudet? Det låter ju humant och bra. Jag röstar inte vänster, men just i det här fallet falierar mina celler att förstå hur fan dom tänkt. <b>Logiken: Japp. Men lik förbannat så sägs det att det kommer att bli fler jobb i detta läget. Hur hade dom tänkt att det skulle bli fler jobb? <b>Och framförallt, vilka jobb pratar vi om, underbetalda lokalvårdarjobb eller normalbetalda fasta anställningar?</b> Nej självklart inte fin i kanten, men det gäller väl att ha ett incitament för att utbilda sig med? Att trampa igenom 3-5 år på högskola för att bli lokalvårdare, hamburgervändare eller busstvättare (inget ont om dessa yrken i sig) känns väl som att slösa något fruktansvärt med resurser och att eliminera alla former av motivationsredskap för att vidareutbilda sig, resultatet av detta blir väl snarare ett gäng lallande medborgare med en kompetensnivå strax över en tandborstes? För att hårddra det lite självklart. Det är ju slöseri med resurser ifall det behövs 10 lärare och man utbildar 15 lärare, då får man ett överskott på resurser, hur löser man detta? Ska man garanteras arbete för att man är utbildad inom det? Nej, det är klart att folk ska få välja vad man ska ha för utbildning även om man utbildar sig till ett yrke med en taskig arbetsmarknad, men målbilden måste ju ändå vara att styra intagningen efter prognostiserad resursåtgång på arbetsmarknaden, något som i dagsläget inte verkar ske. En garanterad arbetsplats inom sitt kompetensområde bör det inte finnas garanti för även om jag tycker att det BÖR vara målbilden. <b>Logiken: Min sambo tillhör låglönefolket ~18000/mån Har man köpt ett personalköp så är man lurad såvida man inte jobbar på ett jätteföretag eller ett företag som är mycket insatt i datorerna de erbjuder. Njaaa det var inte pengarna som styrde valet. Jag säger som jag sagt innan.. Jag ger dom med glädje fyra år. Men fan ta dom om inte jobben dyker upp. Om jobben kommer, då skall jag vara den första att erkänna att deras metoder är bra. Men det kan vara exakt hur attraktivt som helst att jobba om det inte finns några jobb att få, då spelar det ju liksom ingen roll. Det är kul att debattera med dig när du uppför dig nyktert Sven! <Demokratin mår nämligen som bäst när den är dynamisk! Fö. tycker jag så djä... synd om moderatbarn som måste gå till grannen för att kolla TV. Ooojooo detta tar bar 5 min av mitt liv/dag."Lånedator"-reformen
Sv: "Lånedator"-reformen
av Hem-PC för service, och det är en sjuhelvetes massa datorer som åker fram och tillbaks till servicecentran i detta land varje dag. Smidigt att "hyra" en dator och kunna skicka iväg den så fort
något går åt fanders.
Sen är det med blandad förtjusning jag ser på detta, men det beror väl mestadels på att vi har ett gäng lastbilar som kör line-haul mellan Hem-PC leverantörerna och terminaler runt om i landet, samt att Hem-PC leveranserna som ankommer vårt kontor inte är helt försumliga.
Trodde att högeralliansen skulle skapa MER jobb.. Väntar med spänning på när ekvationen höjd
A-kassa och sänkt A-kasseersättning skall generera fler jobb (ser liksom ingen självklar koppling där).Sv:"Lånedator"-reformen
Sv:"Lånedator"-reformen
Att sen dina personliga förutsättningar ändras är en annan fråga. Tycker du inte att det längre är värt kostnaden för din HemPC så kan du ju säga upp ditt hyravtal och lämna tillbaka datorn. Svårare är det inte.
Dessutom är det så att riksdagen kan stifta ny lagar ganska fritt (undantag är grundlagar och om det uppstår konflikt med sådana) och skulle det behövas så kan de alltid ändra en lag som hindrar något.
Sen kan man alltid ha åsikter om huruvuda det är bra eller dåligt att göra som de föreslår.Sv:"Lånedator"-reformen
Så enkelt är det dessvärre inte. Det här handlar om retroaktiva ändringar i ingångna affärsavtal. Du går in i en affärsöverrenskommelse där den ena parten går in och ändrar alla spelregler och överrenskommelser utan att den andra får yttra sig.
Tänk dig motsvarande. Du går idag på drottninggatan och tittar i butiker. Om 6 månader inför regeringen en lag om att det är förbjudet att gå på drottninggatan. Eftersom de kan bevisa att du gick där idag så sätter de en retroaktiv bestraffning på dig.
Lagar får inte skrivas hur som helst och framför allt inte som inskränker på befintliga avtal.Sv: "Lånedator"-reformen
>Så enkelt är det dessvärre inte. Det här handlar om retroaktiva ändringar i ingångna affärsavtal. Du går
>in i en affärsöverrenskommelse där den ena parten går in och ändrar alla spelregler och
>överrenskommelser utan att den andra får yttra sig.
Du har ett avtal med din arbetsgivare om att hyra en PC och betalar genom ett bruttolöneavdrag. Detta är hur det normalt fungerar. Arbetsgivaren har inte gått in och ändrat på något. Avtalet kommer att fortsätta att gälla precis som tidigare. Vad dillar du om att den ena parten (företagt förmodar jag eftersom det inte är du) ändrat för överenskomelse?
>Tänk dig motsvarande. Du går idag på drottninggatan och tittar i butiker. Om 6 månader inför
>regeringen en lag om att det är förbjudet att gå på drottninggatan. Eftersom de kan bevisa att du gick
>där idag så sätter de en retroaktiv bestraffning på dig.
Huh? Det är väl ingen som straffat dig retroaktivt? Om vi nu lämnar ditt avtal med företaget om HemPCn, och går över till att stifta lagar, så ör det i detta fall inget som införs retoraktivt. Om jag förstått det hela rätt så införs lagen från och med nästa år, inte från och med någon gången tid så att du måste betala retroaktivt. Dessutom är det ingen strafflag (där man faktiskt inte kan dömas för en handling utförd innan lagen tillkom). Det handlar om en ny skatt (förmånsvärde, inte skatt i egentlig mening) som införs. Skiljer sig inte från andra förändringar i skatter med mera som givetvis påverkar en hel massa saker.
Dessutom så kan du alltid säga upp ditt hyravtal om du inte gillar det nya läget och anser att det blir för dyrt för dig. Du lämnar då givetvis tillbaka datron till dess ägare.
>Lagar får inte skrivas hur som helst och framför allt inte som inskränker på befintliga avtal.
Tillbaks till avtalet då. Hur inskränks avtalet? Förstår inte? Sedan så stämmer det inte att en ny lag inte kan påverka redan ingångna avtal mellan två olika partners. Hade det varit möjligt så vore det ju toppen, man avtalade då bara med någon valfri motpart som gjorde så att alla framtida skattehöjningar eller införandet av nya skatter påverkade detta avtal och förkunnar sen att det inte är tillåtet att påverka detta avtal med ny lagar/skatter/vad du nu vill. Vore ju fantastiskt!! Sv: "Lånedator"-reformen
Jag håller givetvis med om att det ska löna sig bättre att jobba än att gå hemma.. Samtidigt så förutsätter ju en mer bestraffande arbetslöshetsersättning att jag kan få ett jobb samma dag som
jag blir arbetslös. Jag kan bara kolla på min fru, hon har sökt säkert 100 jobb på fyra månader nu
och inte fått ett enda. Hon avslutade en 4½ årig lärarutbildning i somras och det enda hon kan få
som jobb nu är lite timvik inom hemtjänsten. Däremot så säger arbetsförmedlingen att hon snart
måste söka jobb utanför hemlänet, hur fan tänkte dom där? Menar dom att det ska bli aktuellt med
en särboposition enbart för att få ett jobb? Eller ska jag flytta med, bli arbetslös och söka jobb och sen tvingas flytta på mig också?
I det läget så anser jag att det är åt helvete fel att gå in och bestraffa en individ som om det vore
individens egna val att gå hemma.
Vad gäller Hem-PC så kan jag med tycka att det är vansinne med vissa maskiner. Ett litet exempel på paket vi kan köra ut till kund:
- 32-tums LCD (monitor, kallas det)
- 1 TB S-ATA2 hårddisk
- 2 GB RAM
- AMD Athlon 64 X2 CPU
- GeForce 7950 GX2 Grafikkort m 1 GB DDR
Det känns som om familjen Svensson med två medelålders personer och utflugna barn inte direkt
pysslar med tunga videoredigeringsprojekt eller 3D-modellering som kräver denna prestanda.
Sen kan jag tycka att det generellt sett är bra att gemene man kan ha råd att köpa en vettig dator
genom ett avtal med arbetsgivaren. Det bidrar, trots allt, till en viss kompetenshöjning på ett såpass
viktigt område som Data/IT.
//Johannes.Sv:"Lånedator"-reformen
och inte fått ett enda. Hon avslutade en 4½ årig lärarutbildning i somras och det enda hon kan få
som jobb nu är lite timvik inom hemtjänsten. Däremot så säger arbetsförmedlingen att hon snart
måste söka jobb utanför hemlänet, hur fan tänkte dom där? Menar dom att det ska bli aktuellt med
en särboposition enbart för att få ett jobb? Eller ska jag flytta med, bli arbetslös och söka jobb och sen tvingas flytta på mig också?</b>
Ja, precis. Är det då inte bra med en regering som på lång sikt ämnar skapa fler jobb istället för att satsa pengar och resurser på vuxendagis? Sv: "Lånedator"-reformen
Att göra tvärtom hjälper ju inte direkt situationen eftersom det blir mindre ersättning trots att det ändå inte finns några jobb att få.
Den logiken är fin, där har dom verkligen tänkt till.Sv:"Lånedator"-reformen
Självklart så måste ju någon drabbas av en förändring, annars är det väl ingen förändring? Jag ser hellre att någon försöker göra något åt situationen än att vi har vårt nuvarande "välfärdssamhälle"..Sv: "Lånedator"-reformen
Ja, din fru borde sättas dit! Eller? Hur ska någon veta vem som verkligen vill ha jobb och vilka som myglar? Hade alla arbetssökande erkänt detta så hade det ju inte varit några problem. Men mitt argument kvarstår, hellre en regering som försöker skapa jobb än en som myglar med siffrorna. Och ja, jag vet hur det är att vara arbetslös. Sv: "Lånedator"-reformen
Logiken:
Höjd A-kasseavgift + Sänkt A-kasseersättning = Fler jobb
går mig helt över huvudet, om någon kunde ge en bra förklaring på relationen mellan dessa så vore jag tacksam. Detta stämmer förvisso i offentlig sektor, men är inte en annan mer förståelig ekvation:
Mer kapital = Mer konsumtion = Fler jobb
Något som också dragits upp?
Jag väntar med spänning. Hoppas alliansregeringen inser att antingen så ser dom till att det blir jobb annars kan dom nog, tyvärr, lika gärna ta ner skylten och gå hem. Visions only gets you so far, som en del säger.Sv:"Lånedator"-reformen
Höjd A-kasseavgift + Sänkt A-kasseersättning = Fler jobb
går mig helt över huvudet, om någon kunde ge en bra förklaring på relationen mellan dessa så vore jag tacksam.</b>
Självklart är där ju andra faktorer än dessa med i spelet, men så som det fungerar just nu så är det bara upplagt för mygel. Och ett populärt talesätt just nu är att "akassan är inget bidrag, det är en försäkring", självklart, och försäkringar kostar.Sv: "Lånedator"-reformen
Och framförallt, vilka jobb pratar vi om, underbetalda lokalvårdarjobb eller normalbetalda fasta anställningar? Starta eget är ju också en idé iofs, men som tidigare nämnts, som lärare är kundbasen jäkligt smal, inte många 6-åringar behöver anlita en lärare lite privat sådär.Sv:"Lånedator"-reformen
Bara jobbet ger mer än a-kasseersättningen så.. Eller har vi svenskar blivit så fina i kanten att vi alla behöver prestige-jobb?
<b>Starta eget är ju också en idé iofs, men som tidigare nämnts, som lärare är kundbasen jäkligt smal, inte många 6-åringar behöver anlita en lärare lite privat sådär.</b>
Ja, självklart, det är ju den nya regeringens fel att den gamla regeringen budgeterade så lite pengar till skolorna att det finns arbetslösa lärare, självklart!Sv: "Lånedator"-reformen
Och det kommer alliansen råda bot på?Sv:"Lånedator"-reformen
Sammanfattat, det behövs förändringar. Alliansen har planer på förändringar, ge dem 4 år!
/lallande tandborstenSv: "Lånedator"-reformen
Jag ger dem mer än gärna 4 år. Ska bli spännande och se vad resultatet blir. Sämre än vänsterblocket lär det ju knappast bli överlag även om båda sidor har sina för- respektive nackdelar.Sv:"Lånedator"-reformen
Höjd A-kasseavgift + Sänkt A-kasseersättning = Fler jobb</b>
Den logiken är ju faktiskt inte den som använts som argument. Argumentet för en höjd a-kasseavgift och en sänkt ersättning är att a-kassan ska bli mer självfinansierad. Om man gör a-kassan mera självgående blir det logiska utfallet att man kan spendera mer pengar på skattesänkningar för de som arbetar och de som sysselsätter arbetare. Att jobba blir genast mer attraktivt för de som är arbetslösa, företagen får mer pengar över som de kan spendera på återinvesteringar i företagen och vips blev det fler anställda. Den snabba effekten blir att regeringen får ännu mer pengar över som de kan återinvestera i folket i form av olika skattesänkningar och simsalabim, cirkeln är komplett.
Visst, vissa hamnar i kläm med ett sånt här resonemang men ännu fler kommer hamna i kläm om vi ska fortsätta på den inslagna linjen där alla som jobbar betalar för alla som inte jobbar medan de som inte jobbar bara blir fler och fler. Idag betalar uppskattningsvis 40% av Sveriges befolkning för den resterande delen på ett eller annat vis, smärtgränsen går enligt nationalekonomerna vid runt 35%. När vi når smärtgränsen så innebär det att de som betalar (jobbar) får leva på samma summor som de som inte jobbar. Tycker du det känns som en hållbar variant?Sv: "Lånedator"-reformen
Hennes Akassa ökar och blir ca 300:- hon blir av med subventionerna på sin PC (retroaktivt)
Hon får förmodligen skattesänkning med ~300:-
Förmodligen nollsumme spel för henne.Därför röstade hon och jag nej till fuskarligan
Snacka om satsning på lågavlönade.
Återkommer i ärendet 27/1 och berättar hur det blev för henne.Sv:"Lånedator"-reformen
Min fru röstade blått på grund av sin ideologiska övertygelse, hennes inkomst är blott 14900:- / mån så den gjorde varken till eller från när hon valde. Dessutom anser jag det osmakligt att i ena andetaget skrika att Moderater är snåla egoistiska djävlar medan man i andra erkänner att den egna plånboken styr hur man röstat, är inte det minst lika egoistiskt?Sv: "Lånedator"-reformen
Vi har alltid varit trogna socialdemokrater, jag frågade henne innan Vi flyttade ihop ;-)
Vi hade inga illusioner om att moderaterna skulle gynna oss och Vi var helt på det klara
med att det gäller helt andra lagar för dom blå än folket(pöbeln) i allmänhet.
Jag gillar inte att få rött ljus i gatukorsningar kan man bryta mot detta om man blir moderat?
Sven som dumdjävel lojalt betalar radiolicens och inte har tomt
och inga oskattade pengar i skatteparadis som betalar min hyra.Sv: "Lånedator"-reformen
Hur kan du påstå att det gäller andra lagar för moderater? Såvitt jag vet är alla lika i lagens ögon...
Att du fallit för mediadrevet anser jag också vara tydligt, regeringen har suttit i en månad och redan nu döms den ut på grund av att Reinfelt gjort ett bedrövligt förarbete i regeringsbildningen, den har inte regerat än. Först om ett år kan jag fälla regeringen men på pappret tycker jag ideerna ser mycket bra ut.
Dessutom får vi inte glömma att som svensk är man fri att rösta på vad man vill och jag tror sverige skulle vara ett bättre land att leva i om färre röstade på socialdemokraterna och moderaterna så att vi fick se nya regeringsbildare och nya allianser slutas. Demokratin mår nämligen som bäst när den är dynamisk!Sv: "Lånedator"-reformen
Helt rätt . Jag har skrivit innan att jag ser positivt på att det blir regeringsskifte.
Det var faktiskt det svenska folket röstade för. 12 år i regeringsställning är "To much"
I opposition vitaliseras S och Vi kommer tillbaka starka 2008.
2008 ! frågar Ni kanske. Jo "sanna mina ord" (som KrösaMaja skulle sagt) det blir
förtroendeomröstning och nyval inom 2-3 årSv:"Lånedator"-reformen
Carl Bildth måste nu slicka Putin i röven så hans Vostock Nafta inte sjunker i värde.
På 80 talet åkte han till USA och slickade den Amerikanska administrationen i röven
ang våra incidenter med Ryssarnas intrång på våra vatten.I Bosnien fick han mycket kritik
för sitt rövslickeri med serberna.
Alltså Vi har en välutbildad rövslickare som Utrikesminister.
Om någon tror jag pratar skit,kan Ni ju söka på Palme Carl Bildth,när Bildth
åkte till Amerika och avslöjade sånt som bara tillhörde vårt lands säkerhet.
Sök på Carl Bildth Palme och resa till Amerika 1981 - 1983
Mycket allvarligt ! Palme blev så förbannad att han sänkte Carl.
Bildht:s informationer som han fick i förtroende spred han direkt till Amerikanarna.
Jag var i princip där och vet vad det var för ömtålig information han läckte.
Vi som kämpade i helikoptera och patrullbåtar blev djä... sårade.
Vi tänkte sänka ryssen en gång för alla, utan hjälp från någon osnuten moderat Carl.
Jag ger mig fae... på att han tillhör dom 6000 som plötsligt kom på att han hade TV.Sv:"Lånedator"-reformen
Det kommer av sig själv ;-)
Eftersom du stack/sticker upp,så ligger dom flesta moderater djä... illa till om Vi granskar dom.
Ett djä... pack av girigbukar som skriker så fort dom går på toa. "Jag får inte behhålla det.!"
Uhhhhhhhhhhhhhhhhh.