Har haft en hel del problem med min dator (mycket skräp installerat), vilket gjorde att jag under långa perioder inte kunde göra några installationer, eller uppdateringar, däribland SP2 för Win XP. Okej, antar att det är för långt för att orka läsa. I korthet: Om datorn har strulat i två år så känns det ju som att be om problem att fortsätta med den? Tanken har funnits, ja. Både under krånglet, tidigare och nu. Men: Har nu upptäckt att det är rejäla fel: jag kan inte använda urklipp öht. Allt jag kopierar försvinner direkt. Enda sättet jag kan kopiera filer är via cmd. Får nog göra en inventering på allt jag har, pallra mig över till mina föräldrar och låna deras 300GB bärbara hårddisk, backa upp allt jag behöver och försöka leta upp skivan.Meck efter uppdatering till SP2
Lyckades efter något år äntligen lösa hela skiten, och har tagit en uppdatering i taget försiktigt.
Igår kom jag äntligen till just SP2. Installerade skiten. Vid 22-tiden kommer det fram ett meddelande, "Windows Update har utfört en förbjuden åtgärd, yadi yadi". Hade inte mycket val, tryckte "stäng", och fortsatte med det jag höll på med.
När jag startade datorn idag kommer en ny startup-mackapär upp, och en ruta i stil med "vill du alltid uppdatera automatiskt". Valde "Ja" och tog "nästa". Det tar en stund innan inloggningen kommer upp. Plötsligt slocknar skiten och datorn startas om. Visst, tänkte jag. Kommer fram till inloggning, loggar in. Efter 10 sekunder dör datorn igen och startar om.
Vad jag än försöker kraschar skiten av sig själv efter någon minut.
Okej, tänker att jag ska ta systemåterställning, som så många gånger förr, felsäkert läge. Det finns bara ett tiotal punkter från igår, och av någon anledning verkar det vara enda som finns öht. Tar till tidigaste och återställer. SP2-historien med uppdateringen kommer igen, och jag får samma krascher.
Kör F8 vid start, väljer "Senaste fungerande inställningarna". XP startar nu utan att slockna, men skrivbord och startmeny dyker inte upp. Tar då ctrl-alt-delete, dödar explorer och startar den igen. Inget händer. Börjar leta på nätet efter orsaker, hittar inget. Efter en stund kommer startmenyn trots allt upp. Meckar fram och tillbaka med felsäkert läge och vanligt läge. I vanligt kommer starmenyn fram nästan hela tiden.
Till slut hittar jag någon på nätet som säger att det kan bero på virus. Tänker att mitt gamla (AVG) kanske inte har tittat tillräckligt noga, installerar Avast. Nu brakar hela helvetet lös. Nästan alla processer kör dubbelt (!), och jag får inte upp startmenyn längre. I felsäkert läge går det inte ens att ta systemåterställning...
Eftersom jag är mitt inne i en jäävligt viktig uppgift, och eftersom alla program trots allt startar via aktivitetshanteraren, så kommer jag inte tömma skiten inom åtminstone de två närmaste veckorna. Är nu mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
Någon som har något?
(PS. Datorn är nu "SP2", det står det.)Sv: Meck efter uppdatering till SP2
1. Har en 4-5 år gammal dator med XP.
2. Nej, jag har inte råd att skaffa ny dator inom överskådlig framtid.
3. Har haft problem med datorn i typ två år. Har i stort sett inte kunnat installera något, bara enstaka installationer har fungerat.
4. Eftersom jag ganska sällan installerar nya program har jag inte brytt mig. Det har dock även lett till att windows update inte har funkat.
5. Jag har därför inte fått SP2 installerat.
6. För några månader sen lyckades jag trassla upp skiten, och kan numera installera program. Har tagit en uppdatering i taget.
7. Efter att ha fått in alla uppdateringar från windows update utom SP2 försökte jag igår äntligen installera SP2.
8. Installationen gick åt helvete; kraschade när den stod i läge "Rensar".
9. När jag idag startade om datorn självdog datorn efter, säg, en halvminut efter loginskärmen hade visats, oberoende av huruvida jag hade loggat in eller ej.
10. Försökte ta systemåterställning, men det fanns bara ett tiotal olika punkter <b>efter</b> SP2, ingen möjlighet att komma till en punkt före. SP2 verkar ha käkat upp alla tidigare återställningspunkter.
11. Via "senast fungerande konfiguration" så funkar datorn, men den verkar vara en kombination av väldigt seg och allmänt buggig. Kan inte logga in på två inloggningar samtidigt, startmenyn är borta, "döda explorer och öppna igen" funkar inte.
Akut behov av hjälp...Sv:Meck efter uppdatering till SP2
Varför inte installera om XP? Det lär ju lösa problemet på ett mycket effiktivare sätt än att felsöka din nuvarande installation.Sv: Meck efter uppdatering till SP2
1. "Strulat" är relativt, det enda problemet hittills har just varit att man inte har kunnat installera alla grejer.
2. Jag nöjer mig inte med det. Ett operativsystem från ett företag med en omsättning som motsvarar en hel nations BNP ska inte behöva installeras om.
3. Jag har massa ganska speciella, ovanliga program jag använder i skolan; emacs, matlab, mathematica, MikTeX, osv. som är jobbiga att installera och få fason på. Utöver det har jag inställningar i massor av program, som jag helst inte vill ändra.
4. Även om programmen kanske inte försvinner under en normal ominstallation så är det en friköpt s.k. hem-pc, som jag tagit med mig från mina föräldrar när jag flyttade hemifrån. Dels är det sannolikt att det är frågan om en "recovery cd" vilket innebär att jag inte <b>kan</b> installera om bara windows, dels är det sannolikt att alla cd-skivor ligger kvar någonstans hos mina föräldrar - vilket gör en ominstallation till något mycket omständligt.Sv:Meck efter uppdatering till SP2
Om det är någon som har en gissning om hur man får tillbaka urklipp skulle det vara tacksamt! =)