Har, som ni kanske märkt, lite problem med min dator. Jag kommer idag att försöka göra lite recovery på den. Tänkte kolla av hur ni föreslår att jag ska göra. Just det; jag misstänker att det har lyckats komma in ett virus i datorjäveln. Inga onlinescanners vill funka, och det går inte att ta update på AVG som jag har nu. Provade att ladda ner "Avast! Antivirus", men den vägrar starta. Är mina misstankar befogade, och om "ja", ska jag göra något annorlunda med min ominstallation? Min rekommendation steg för steg: med "ALLA andra diskar", menar du att jag fysiskt ska dra ut sladden till min andra hårddisk i datorn? Japp. Ryck sladden, rent fysiskt, så att den inte "existerar" för windows. OM det då ligger ett virus eller två och härjar där så kan de inte infektera din systemdisk direkt innan du hinner skaffa dig ett bra skydd. Vad jag har sett av de två sistnämnda av-programmen kostar de. Eftersom jag tänkte fixa detta idag, får det nog bli ett jag kan ladda ner gratis. Haha.. Nej, det där sista var bara för att vara på den säkra sidan. Man kan aldrig vara nog så försiktig i detta läget.Tips på tillvägagångssätt
1. Jag har en radda program. Jag inser att jag nog kommer bli av med alla inställningarna, det får jag leva med.
2. Jag har mängder med dokument, egna program och bilder. Utöver det lite musik.
3. Jag har två hårddiskar (80 + 160) på tre partitioner (3*80, "C", "I", "J"). Jag har program på två av partitionerna (C och J).
4. Jag kommer låna en 300 GB bärbar hårddisk.
Min plan är något i stil med:
1. Ta reda på alla program, kolla upp vilka det är, och hur jag har fått tag i dem (skolan, freeware, etc.). Detta har jag gjort.
2. Flytta över all "personlig information" till 300GB:en.
3. Det är här jag är osäker.
Ska jag bara tömma C eller alla partitionerna?
Eller ska jag inte tömma alls, utan installera XP över befintlig?
Är det sannolikt att det kommer funka?
Hur gör man ens för att blåsa en disk idag, är det fdisk-historien som gäller, eller gör installationsprogrammet det åt mig?
Är det något speciellt ni tycker att jag bör spara undan? Jag tänker ta bokmärkena från Firefox, och sparade lösenord i de fallen jag får tag på dem. Något annat?
(Det var ett par år sen jag installerade ett operativsystem som ni kanske märker...)
Mycket tacksam för svar innan lunch. =)Sv: Tips på tillvägagångssätt
Sv:Tips på tillvägagångssätt
- Ta backup på allt du vill ha på 300 Gigaren. (Förutom då de uppenbara filerna så t ex mail, favoriter
och andra inställningar som ligger lokalt)
- Koppla bort ALLA andra diskar förutom den disk du ska ha som Systemdisk.
- Koppla bort ev. bredband
- Hiva i Windowsskivan, formatera den blivande systemdisken
- Gör en ren installation av Windows (alltså ingen ominstallation / skriva över den gamla)
- Installera antivirusprogram, anti malwareprogram och brandvägg
- Koppla i ev. bredband och uppdatera Antivirus och Anti malware samt brandvägg
- Uppdatera Windows om så behövs
- Koppla i de andra diskarna
- Kör en full Antivirus och Anti malware scan
- Återgå till ditt normala datoranvändande
P.S Det ALLRA säkraste är ju att formatera alla diskarna och börja om från scratch, men det brukar kunna bli jäkligt omständigt och risken är stor att man förlorar filer man inte ens visste man hade, men som man helt plötsligt behöver, givetvis. D.SSv: Tips på tillvägagångssätt
angående "ren installation" är det något som går att göra med win xp-skivan? (jag är nu nästan säker på att jag faktiskt har en sådan?
Vilket antivirusprogram rekommenderas?
Har haft AVG, men har även hittat Avast.
Vilket anti-malware?
Ad-aware?
Tackar, förresten! =)Sv:Tips på tillvägagångssätt
Japp. Med Windows XP-skivan så får du välja om du vill formatera eller lämna kvar.
För antivirus skulle jag rekommendera BitDefender, NOD32 eller Norton, men det är bara min högst personliga åsikt.
Anti malware, Spybot S&D och eller Ad-aware, gärna båda rekommenderas.Sv:Tips på tillvägagångssätt
Angående boota från CD:n: Jag e inte helt flängd. =)
Jag har använt datorer i 15 år. Har bara inte haft tid att vara insatt i detaljer de senaste 5-6 åren.Sv: Tips på tillvägagångssätt
Det finns väl 30-dagars eval versioner iofs.