Från Aftonbladet : <citat> oj.. jag visste inte ens att jag försörjde konstnärer.. Svergie är/har varit världens tredje största musik exportör. Vissta FAN beror det på att folk får ägna sig åt sin hobby och det tillåter dem att bli bra. <b>Hoppas friåren försvinner också, färre latmaskar för mig att finansiera...</b> <citat> Det jag i första hand vänder mig emot när det gäller friår är att inte vem som helst kan få det. Det kan väl närmast beskrivas som ett lotteri, där alla inte ens får delta. Företagare har t ex inte denna möjlighet...A-kassa & Skådespelare
<info>
"För flera yrkesgrupper kommer avgiften till a-kassan att öka kraftigt efter nyår. För landets skådespelare handlar det om en höjning på över 300 kronor.
– Det här är ett oerhört hårt slag mot kulturlivet, säger Jaan Kolk, förbundsdirektör i Teaterförbundet, till aftonbladet.se.
A-kassan är i dag viktig för många skådespelares försörjning.
– Antalet skådespelare är 2 300. Av dem är bara 300 tillsvidareanställda, säger Kolk."
</info>
Då kanske de skall byta jobb och ta ett annat jobb?
Är det bara jag som blir upprörd över att somliga kulturfjantar/artister/konstnärer anser att de är så jäkla viktiga att det skall försörjas av samhället? Kan de inte leva på sin konst bör de byta jobb...jag är trött på att finansiera deras hobbies och drömmar. Jag har också hobbies och drömmar som jag får skramla ihop pengar till själv, och gnäller inte för det...Hoppas friåren försvinner också, färre latmaskar för mig att finansiera...
<b> A-kassan är i dag viktig för många skådespelares försörjning.</b>
A-kassan är ingen försörjning, det är ett temporärt bidrag finansierat av andra människor, ingen jäkla lön...Sv: A-kassa & Skådespelare
Är det bara jag som blir upprörd över att somliga kulturfjantar/artister/konstnärer anser att de är så jäkla viktiga att det skall försörjas av samhället?
</citat>
Nej, du är inte ensam att bli upprörd! Jag håller med dig till 101 procent.Sv: A-kassa & Skådespelare
vafan.. jag kan gå med på att betala skatt för att utsatta ska få hjälp.. bidra till forskning etc
men inte fan ge lön åt folk som föredrar att ägna sig åt sin hobby istället för att jobba (nu har jag dock turen att min hobby är mitt jobb - men jag fick inga bidrag innan jag lyckades leva på det)Sv: A-kassa & Skådespelare
Så till viss del kan jag gå med på att a-kassa finasierar kultur.
Men då skall det inte ligga hemma och dassa när det få A-kass ut då får de FAN öva och var JÄVLIGT kreativa.
;-)Sv: A-kassa & Skådespelare
Det är väl ingenting som kostar statet något? Den som blir ledig får dessutom bara 65% av lönen om jag inte minns fel, så det kan väl nästan bli billigare också.
Givetvis hade det bästa varit om båda personerna var i jobb, men eftersom det bara gäller långtidsarbetslösa så tror jag inte att den arbetslösa kommer att missa nån "riktig" jobbchans under tiden som den friårs-jobbar.
Annars håller jag med dig.
ThomasSv:A-kassa & Skådespelare
Den som blir ledig får dessutom bara 65% av lönen om jag inte minns fel, så det kan väl nästan bli billigare också.
</citat>
Det är inte bara en "latmask" som blir ledig ett år! Vissa av dessa fortbildar sig också.
Dessutom krävs att en arbetslös tar jobbet under tiden, med marknadsmässig lön (tror jag).
och alltså slipper uppbära a-kassa under detta år.
Så den reformen går nog jamt upp, eller kanske plus.
Men tyvärr så försvinner troligen friåret vid kommande årsskifte.
Sysselsättning är säkert bra, bara det inte urartar till arbete!Sv: A-kassa & Skådespelare
Det är möjligt att det går jämt upp ekonomiskt i teorin, men vad man har gjort i praktiken är att gå från att försörja en aktivt arbetssökande till att försörja en som inte har några planer på att jobba under ett år. Tar man hänsyn till att den arbetssökande kanske ändå hade fått jobb under året så går det nog inte jämnt upp...