Har ett tips på en bok som ni ska hålla er ifrån, "Gåtornas Palats" av Dan Brown. Trodde Dan Brown skrev just skönlitterära verk... inte faktaböcker..? Fast är man lite insatt så stör man ju sig på skönlitterära verk om de innehåller massa fel hela tiden. Jag stör mig inte så mycket på om de håller sig på en väldigt generell nivå, t.ex. att någon har en kodknäckningsmaskin som fixar allt och där är det bra. Däremot om författaren försöker förklara hur den fungerar med tekniska termer som han inte förstår så vill jag bara att alla personer i boken ska drabbas av akut inkontinens. <b>>Trodde Dan Brown skrev just skönlitterära verk... inte faktaböcker..? </b> Fast det är ju fortfarande fiction det handlar om... <b>Han påstår dock att alla grejer är helt och hållet sanna, något som inte stämmer.</b>Anti-boktips
Hutlösa tekniska felaktigheter, omöjliga konstruktioner (en slags kodknäckningsmaskin som klarar av alla krypterade filer som finns... men hur är det med one-time pads, och hur skulle den kunna knäcka koden skrivna med en algoritm som man inte känner till?).
Översättningen är vansinnig, hur många har "silikonchips" i sina datorer? (Det är naturligtvis kisel...)
Sen har han en väldigt märklig beskrivning av punkare, som otrevliga och rasistiska.
Som skönlitteratur funkar den hyfsat, men verklighetsanknytningen är tämligen låg.Sv: Anti-boktips
Sen att svenska översättare inte klarar av att översätta korrekt är ingen direkt nyhet... men man kan ju läsa böcker på orginalspråket istället om man upprörs av vansinniga översättningar...;)Sv:Anti-boktips
Sv: Anti-boktips
Jovisst, men han verkar tro att han kan det mesta som finns att veta om allt.
I "Änglar och Demoner" så är det en del faktafel, men då pratar vi om någorlunda komplicerad fysik (han säger att det är icke joniserande strålning när det i allra högsta grad är joniserande). Han påstår dock att alla grejer är helt och hållet sanna, något som inte stämmer.
Om han då i ett ämne som kryptografi och andra allmäna datorgrejer skriver uppenbara felaktigheter, så kunde man väl åtminstone förvänta sig att han frågar någon först. Det krävs inte mycket datorvana för att inse att det mesta han säger är löjligt. Att de använder sig av "Ett nytt hybridspråk, Limbo, en kombination av språken C och Pascal" (språket finns) för att skriva ett spårningsprogram, och verkar tro att det är möjligt att göra saker med det som inte går att göra med andra språk.
Sen tror han att man kan skicka ett program via mail som skickar tillbaka spårningsinformation och sen tar bort sig själv.
För att inte tala om de uppenbara felaktigheterna vad gäller superdatorn. De påstår att maskinen förr eller senare "genom att prova alla kombinationer" kommer kunna knäcka varje krypto, även om man inte vet hur de är krypterade. Jag menar; fråga en nybörjare i kryptering så kan de förklara att det inte är möjligt. Om jag zippar min text och datorn inte har stöd för att förstå komprimeringen så kommer de aldrig någonsin komma åt texten, det är inte svårare än så.Sv:Anti-boktips
Dan Brown måste ju få fantisera på samma sätt som t ex J.K. Rowling eller Ian Fleming gör eller har gjort... Vad det gäller konstruktioner som anses omöjliga idag kanske de är fullt möjliga om några hundra år se t ex på Leonardo Da Vinci... inte för att jag vill jämföra Dan Brown med honom... *skratt*
...men fiction behöver inte bygga på verklighet... folk köper hans böcker...
Recensioner är alltid intressanta... dock tycker jag dina argument är lite "löjliga" med tanke på att det är just fiction och inte en faktabok... ;)Sv:Anti-boktips
Har han verkligen påstått detta om "Gåtornas palats"? Jag har hört liknande citat rörande "Da Vinci-koden" men inte som något generellt uttalande.
Sedan hakar du upp dig på att han diktade ihop en algoritm som kunde knäcka alla tänkbara krypteringsmetoder, men var inte hela grejen att det var fejk? Det var visserligen ett tag sedan jag läste den så jag kanske minns fel (i sådana fall får jag omedelbums läsa om den som straff) men det är så jag minns slutet så här långt senare :-)
Jag kan hur som helst inte bli upprörd över faktafel i en sådan bok för jag betraktar inte ens det som faktafel. Mycket mer upprörande är faktafel i faktaböcker :-)
Sedan måste man ju fråga sig om du tillhör målgruppen för boken? Han kanske riktar sig till den stora massan som blir impade av flashiga fysikaliska/matematiskt/vetenskapliga termer (samma nötter som betalar pengar för en liten sten eller metallbit bara den "har ett helande ELEKTROMAGNETISKT FÄLT" och "fyller dig med positiv ENERGI" och "REPELLERAR dålig karma" bla bla bla). Du slår mig inte som en person som går på sådant :-) Jag vet i alla fall att inte jag gör det, men jag läser ändå gärna Browns böcker...
Framförallt gillar jag hans sätt att använda korta och intensiva kapitel som alltid slutar med en cliffhanger som gör det helt jäkla omöjligt att inte sträckläsa böckerna :-)