Hej, har en symaskin där en kondning "exploderat", undrar vad jag ska ha för att ersätta, hittade en massa på elfa men inte säker på vilken som är rätt... Ta med kondingen till Elfas butik i Solna. Bor du inte i Sthm, så ringer du istället till deras tekniska support 020-75 80 00, de ger alltid hjälp. Sthlm är lite väl långt borta.. ;) Och jag har inte tillgång till kondningen den närmsta tiden, men det borde ju finnas folk här som vet svaret.. :) Kolla 65-523-92 hos Elfa. Bli inte förskräckt av priset, det är per 100. SAP, som Elafa har, kanske inte kan hantera priser med fler decimaler än 2. mmm.... det där är lurigt, låter som en gammal TV kondensator. Kollade Fim:s förslag kör på den, verkar helt Ok <b>Sitter den över motorn för att kortsluta högfrekventa störningar?</b> Det är väl vanligt att man parallkopplar en kondensator med motorn för att korsluta högfrekventa signaler så att det inte stör radio och andra apparater. Men då funkar ju symaskinen,fastän den väsnas på radiofrekvenser ? Jag har inte testat, har heller inte tillgång till den just nu.. Plockar ut kondningen och drar ner till elfa.. :) Var har du din närmaste ELFA Svedala ? Bumpar lite, verkar inte som om jag har möjlighet att komma åt den förrän det är dags att den skall användas. Spänningen har absolut betydelse ,den skall vara minst 230 V hellre mer. Där satt en annan kondning närmare motorn, men det kan ju vara så.. Nåja, beställt från elfa och gas-lödkolven skall letas fram.. :) Jag har hitta vilken du skall ha.Kolla Ersättningskondensator
Märkningen på den befintliga är:
0,1 µF
Märke: rifa
PME271M610
250 V ~ MP
4,9 MhZ
Någon som kan hjälpa?Sv: Ersättningskondensator
/FimSv:Ersättningskondensator
Sv: Ersättningskondensator
/Fim Sv: Ersättningskondensator
Jag skulle testa ELFA artnr. 65-705-43 eller 65-687-94 eller 65-241-28.Sv:Ersättningskondensator
Minns från min TV reperationstid dom djä... har förmåga att torka ur och få genomslag.
Fim har tagit till med en 1000 voltare och det är bra om den får plats där den skall sitta.Sv:Ersättningskondensator
Eh, bra fråga...Sv: Ersättningskondensator
Sv:Ersättningskondensator
Funkar maskinen som vanligt ?Sv: Ersättningskondensator
Sv:Ersättningskondensator
Det finns väl ingen i "Trellehola"Sv:Ersättningskondensator
Så det spelar ingen egentlig roll vilken spänning och liknande det är på kondensatorn? Det är alltså mer en övre gräns? Och har MHz-talet någon betydelse?
Tack på förhand!Sv: Ersättningskondensator
Tar du en 25 volt så smäller den direkt pg av genomslag.
MHz kan jag däremot inte förstå att det har någon betydelse.
Är nog inne på Andreas linje att det bara är en avstörningskonding som
sitter direkt över motorn och bildar ett filter för radiofrekvenser upp till ~4Mhz
Motorn går förmodligen på 230 V så kondensatorn måste tåla den spänningen.
Anledning till att kondensatorn "small" kan vara att den fått en "spik" från nätet.Sv:Ersättningskondensator
Sv: Ersättningskondensator
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012675.htm
Och artikel:65-649-91 eller 65-650-30