Alltså visst höjer de min från 99kr till 320 kr men de sänker något annat för mig (Vet ej riktigt vad) och det slutar endå att jag får ca 300 kr mer i månaden fast fackavgiften höjs?? Inte för att det har något med dagens förändringar att göra men jag lämnade facket för över 10 år sedan och anledningen var följande: oj måste nog vara fack till fack för jag har ingen (vad jag kan se) uppsägningtid eller att man måste betala den tid man inte var med. Som jag har förstått det är det avgiften till A-kassan som höjs avsevärt. Så personer både går ur facket och A-kassan för facket avgifter är ju inte så stort. Undrar vilket fack du var medlem i. Allt det du skriver är helt fel. Det finns inget fack idag som har dessa villkor och har ej heller funnits de sista 50 åren och jag tror inte att du är så gammal. Du måste antigen fått fel information, eller fattat informationen fel. När det gäller uppsägningstiden kan det kanske vara rätt med 6 månader, men däremot inte när det gäller återinträde. >Undrar vilket fack du var medlem i.Hoppa av facket, varför???
Är det snålheten eller vad?Sv: Hoppa av facket, varför???
Jag skulle börja studera igen efter att ha jobbat ett par år och tyckte då att jag inte skulle behöva betala fullt medlemskap. Detta gick dock inte av någon anledning (avgifterna räknades på kalendeår eller något sånt). Då tänkte jag att då går jag ur facket och går in igen när jag börjar jobba igen. Detta gick inte heller av två anledningar:
1. Uppsägningstiden var väldigt lång (kommer inte ihåg om det var 6 månader eller ett år).
2. Om man går med igen så måste man betala avgiften för den tid man inte var med.
Detta tyckte jag lät väldigt odemokratiskt så jag valde att gå ur iallafall.
Så för min del innebär det att kostnaden för att gå med i facket är minst 10 årsavgifter.
(Det är möjligt att reglerna ändrats sen dess).
Har varit med i a-kassan i stort sett hela perioden men har aldrig utnyttjan den.Sv:Hoppa av facket, varför???
Jag betalar heller 300 kr i månaden och ha en del säkerhet.
Man får ju försäkringar och det och i dagens klimat är det bra.
Föresten. är det A-kassan avgiften som höjs eller fackets som höjs.
Det borde ju vara den första.Sv: Hoppa av facket, varför???
Sv:Hoppa av facket, varför???
Att gå ur A-kassan är ju dumt om man nu inte är 100% säker att man har sitt jobb tills pensionen.Sv: Hoppa av facket, varför???
Vilket fack tillhörde du ?
Om du kan styrka att de uppgifter du lämnat i detta forum kan du faktiskt kräva skadestånd av ditt gamla fack för felaktig information av den del som gäller A-kassan, eftersom det är en lagstadgad rättighet och där kan inget enskilt fack bestämma villkoren. Det gör Riksdag och Regering.
Eller vill du kanske smutskasta fackföreningsrörelsen med felaktiga uppifter ???????????????Sv:Hoppa av facket, varför???
CF
>Allt det du skriver är helt fel. Det finns inget fack idag som har dessa villkor.
Vilken tur.
>När det gäller uppsägningstiden kan det kanske vara rätt med 6 månader, men däremot inte när det
>gäller återinträde.
Tja, det var det besked jag fick.
>Om du kan styrka att de uppgifter du lämnat i detta forum kan du faktiskt kräva skadestånd av ditt
>gamla fack för felaktig information av den del som gäller A-kassan.
Nu vet jag inte om det där med återinträde även gällde avgiften till a-kassan men som du säger så är det ju styrt av lagstiftning så antagligen gällde det bara fackavgiften.