Räknar lite på Cola vad det kan kosta att köpa det i 0.33 cl burkar, 1½ liter eller 2 liter (2 liter är ett veckans erbjudande) snabbt räknat då Innan du gör det, tycker jag du ska räkna ut hur många nettokalorier du drar på dig per dag om du dricker t.ex. 1 l cola.. =) ash det är ingen fara, jag rör på mig nästan hela tiden så jag förbränner en hel del. Jo kanske det men två saker hindrar en Som någon var inne på, man kan inte bara se till priset när tvåliters cola smakar plast (för att inte tala om de olika lightprodukterna och kopiorna) !!! Godast är cola i glasflaskor, därefter i aluminium, därefter hård plast (1.5l), därefter i mjuk plast (0.5l och 2l). Jovisst men frågan är om det är värt det. Det allra bästa och billigaste. Drick mjölk! Eller vatten. Jag köper "alltid" fridgemate Jösses, om jag köper en 2 liters cola så räcker den i 2 veckor, så ofta dricker jag läsk. Läskig läsk! Hmm... O'boy ser ut att innehålla mycket om man bara ser till angivet antal sockerbitar. Men man skall komma ihåg att det är för 500 g torrt pulver. Enligt förpackningen räcker detta till 38 glas, vilket ger 4 sockerbitar per glas. Fast jag brukar inte ta receptets 3-4 rågade teskedar pulver till 2 dl mjölk utan bara ca 1 struken tesked pulver. Det ger mindre än 1 sockerbit per glas. ett glas cola (2dl) innehåller ca 7 sockerbitar.. min syrra har mer socker i sitt te alltså > Har hon en sockerbyte (= 8 sockerbitar) i sitt té? <b>Jag köper "alltid" fridgemate Läsk räkning
Jag får detta
79 kr = 7,92 Liter (9,97 kr/l)
99 kr = 20 liter (4,95 kr/l)
12,90 = 1,5 Liter (8,6 kr/l)
Den första är 24 st 0,33 cl burkar
Den andra är 10 st 2 liters flaskor
Den tredje är 1 st 1½ liters flaska
Vad jag kan se så är det billigaste för mig att köpa 2 liters flaskor nu när de har erbjudande.
Men om vi leker med tanken att kolsyran tar fortare slut i 1½ och 2 liters flaskorna och man kastar bort 10% av colan i 1½ liter flaskan och 15% i 2 litersflaskan.
Man blir av med 0% i burkarna så burkarna har ingen förslust.
Vad blir det då för slutsummor??
Jag har inte räknat med panten för det får man ju tillbakaSv: Läsk räkning
du slänger 10% av en 1.5 liters flaska.. dvs 90% får du kvar
du tar då literpris delat med 0.9 och får nya priset (9,50:-/l)
och för 2liters blir det 5,80:-/l
2liter flaskan är fortfarande billigastSv: Läsk räkning
Sv:Läsk räkning
Sedan ska man njuta av livet ;)Sv:Läsk räkning
1)
Svårt att få tag i det här
2)
Det är dyrtSv: Läsk räkning
Tro mig, jag vet, under ca tio års tid drack jag ca två stycken 1.5-liters om dagen. Nu är jag periodare och dricker ibland inget, men vissa dagar kan det bli några burkar.
Tyvärr sitter jag just nu och smuttar på en illasmakande burk-cola, mycket ovanligt men tyvärr har båda jag öppnat hittills i mitt fridgepack (10 st) smakat riktigt illa (de flesta skulle nog tycka de smakade helt normalt, men har man druckit så mycket cola som jag har så känner man skillnaden direkt)...hoppas resten är ok :-). Alla kan ju inte vara gjorda på gammalt diskvatten...
Och fråga inte vad min tandläkare tycker om detta för jag har inte varit hos honom/henne på 10 år. Vet inte ens vem som är min tandläkare längre :-)Sv:Läsk räkning
Tycker cola i 2 liter är helt ok men det blir lätt avslaget så man får hälla ut när man har kommit till ca 15% kvarSv:Läsk räkning
Vatten kan man smaksätta med några citronskivor.
Tänk på att du får i dig väldigt mycket socker när du dricker cola.
Har läst någonstans att kroppen ej behöver något socker alls, däremot salt och mineraler.Sv: Läsk räkning
Har den i kylen i köket då dom räcker längre om jag gör så - eftersom jag är för lat för att hämta en ny när blir sugen
En fridgemate kan räcka 2-3 dagar för mig
En 1.5 eller 2.0 räcker 1-2tim kanske..Sv: Läsk räkning
Mineralvatten kan jag däremot dricka en 1,5 liter på 1-2 dagar.Sv:Läsk räkning
http://www.lthalland.se/lth_templates/informationpage____5994.aspx#Exempel%20på%20sockerinnehåll
Läs en bit ner på sidan (Sockerinnehåll)Sv: Läsk räkning
Eftersom de flesta varor i tabellen är drycker borde man därför ha jämfört sockerinnehållet i 1 glas drickfärdig vara.Sv:Läsk räkning
Sv:Läsk räkning
Hon har inte något binärt då? (Honung)Sv:Läsk räkning
Har den i kylen i köket då dom räcker längre om jag gör så - eftersom jag är för lat för att hämta en ny när blir sugen. En fridgemate kan räcka 2-3 dagar för mig. En 1.5 eller 2.0 räcker 1-2tim kanske..</b>
Precis, det är det jag också upptäckt, och jag dricker därför mycket mindre coca-cola nu än tidigare p g a detta. En rekommendation till andra cola-"junkies" out there...