Nu uppmanas folk i kvällstidningarna att kolla sin grannes inkomster och ev. betalningsanmärkningar via ratsit.se Alltså.. tidningarna uppmanar inte folk, dom skriver om en sida - som låter folk kontrollera folk.. Tja...kalla det uppmana eller inte.... Vi är några som kommer att anmäla dem till Datainspektionen då de inte har tillstånd att publicera de uppgifter som de får fram. Förhoppningsvis tvingar vi dem att stänga sidan eller ändra sökresultatet. En stilla undran, vad ska ni anmäla till datainspektionen?? Att upplysning.se följer gällande lagstiftning?? F.ö. behöver du inte gå via upplysning.se, du kan ringa Skatteverket, där får du samma upplysningar, gratis. Så det är väl lika bra att du anmäler Skatteverket också till datainspektionen, när du ändå är i farten. sidan som diskutteras är www.ratsit.se - inte upplysning.se För att publicera de uppgifter som Ratshit gör så behöver de ett tillstånd, vilket de inte har, därav anmälningarna. Myndigheterna som dom utger sig få uppgifterna ifrån ger ut uppgifterna till tredje part, vilket inte få lov att ske utan personens tillstånd. Att dom kan släppa ut upplysningarna (kommer inte ihåg om det var ratsit eller det företag dom får informationen ifrån) beror på att dom har ett utgivningstillstånd. Kolla din grannes ekonomi...
Jag har alltid varit för den Svenska öppenheten, men nu tycker jag att den missbrukas och i förlängningen hotas.
Man påstår att detta ska vara för att man ska kunna göra säkra affärer med privatpersoner....men...de enda säkra vinnarna jag kan se är bedragare och inbrottstjuvar.
Måste ju vara jättebra att få bekräftat att någon man trott har det gott ställt verkligen har det, så man inte gör inbrott i onödan...
De har i alla fall tagit bort de 4 sista siffrorna i personnumret efter protester.
Den som har blivit föremål för granskning får inte veta det heller...Sv: Kolla din grannes ekonomi...
Sv:Kolla din grannes ekonomi...
De fick stänga hälften av servrarna för att de blev överbelastade någon timma efter kvällstidningarnas publiceringar.
Jag tycker att det minsta man kan begära är att få reda på vem som har tagit upplysningar, så man kan fråga varför ??
Det är inte tidningarna jag i första hand vänder mig emot, utan att detta kan vara möjligt.Sv: Kolla din grannes ekonomi...
/FimSv: Kolla din grannes ekonomi...
och anmälan gäller nog PUL.. vilket inte gäller för upplysningar över t.ex telefon, utan just för publicering av personuppgifter på internet
PUL är en rolig lag.. den går emot flera andra lagar, t.ex tryckfrihet, offentlighetsprincipen etcSv: Kolla din grannes ekonomi...
utgivningstillståndet hänger ihop med tryckfrihetsförordningen som är en grundlag. Den lag som reglerar uppgifterna du får ut är ingen grundlag. En grundlag väger ju tyngst. Därför kan dom helt lagligt lämna ut uppgifterna.