Jag är både windows användare och Linux användare men förstår inte varför det ska bli nästan ett krig när Microsoft kommer upp i frågan. för att folk är avundsjuka på andra som lyckas.. antar att det ligger i våra gener och i viljan att utvecklas, lyckas etc.. Ja något är det. Jag blir snarare sur när Microsoft inte nämns, utan det är underförstått att det gäller en produkt från Microsoft. Exempel: http://pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=234427&forumid=65&sum=0 Detta är inget nytt fenomen. Främst de yngre håller på så. Jag har varit medlem här hos Pelle i stort sett sedan starten, och vissa personer beter sig som idioter rent ut sagt. Bara för att man använder en viss typ av webläsare behöver man ju inte bete sig. Jag har vart så f*******d många gånger när man får tykna svar tillbaka, främst från "snorvalpar" som tror sig veta allt. Vi som hållt på i 20 år eller så beter sig ju inte så, men dessa personer som nyss lärt sig eller bara hållt på ett par år beter sig ofta så. Problemet tror jag att folk är så insnöade att Microsoft är bara ond, allt som kommer från dom är ond. >Sedan när det gäller den artikel som hänvisades till så tycker jag <b>Sedan när det gäller den artikel som hänvisades till så tycker jag som mångårig programmerare att det är lite märkligt att inte övriga webläsare kan fungera på liknande sätt som IE. Tänk vad livet hade blivit så mycket enklare. Slippa skriva en massa extrakod bara för att det ska passa alla typer av webläsare.</b> <b>Varför skall alltid allting fungera som det gör i Microsofts programvaror?</b> > Kanske för att Microsoft har och alltid har haft (på ett eller annat sätt) den största marknadsandelen..? <b>Firefox är iofs. väldigt poppis </b> <b>Kanske för att Microsoft har och alltid har haft (på ett eller annat sätt) den största marknadsandelen..? </b> <b>Skall även buggar gälla som riktlinje?</b> <b>Jag hade inga som helst problem att ladda in sidorna du refererar till i IE... och det var ingen skillnad på dom i FF heller...</b> <b>IE6 eller IE7?</b> <b>Vad har buggar med det hela att göra?</b> <b>Om IE skall vara förebild, vilken funktionalitet från IE skall kopieras?</b> <b>Såg just att det finns plugin att installera till FF för att se "IE only" webbsidor... ;)</b> <b>Såg just att det finns plugin att installera till FF för att se "IE only" webbsidor... ;) Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Läste nu en test om Windows Vista där den har fått mycket beröm och har skrivit att det är bättre än XP och vips så börjar det en massa klagande och det totalt spårar ur.Sv: Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Vi börjar då direkt leta fel för att ha en grund för vårt hat, eftersom avundsjuka egentligen grundar sig i fel hos oss själva - och det går ju inte för sigSv:Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Så fort det nämns Microsoft så ska alltid minst en ställa till ett mindre krig Sv: Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Sv:Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Sedan när det gäller den artikel som hänvisades till så tycker jag som mångårig programmerare att det är lite märkligt att inte övriga webläsare kan fungera på liknande sätt som IE. Tänk vad livet hade blivit så mycket enklare. Slippa skriva en massa extrakod bara för att det ska passa alla typer av webläsare.Sv: Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
När de skänker pengar eller annat så är det dåligt.
Fast har även märkt nu på sistone att så fort det står något om "övergång från windows till linux" så blir det ett väldigt massa rabalder.Sv: Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
>som mångårig programmerare att det är lite märkligt att inte övriga
>webläsare kan fungera på liknande sätt som IE.
Har ingen aning om vilken artikel som menas eller vad som står i den, men skull ändå vilja fråga hur du tänkt att det skall bestämmas vilken webläsare som alla andra måste ändra sig efter för att fungera på liknande sätt (borde väl vara identiskt för att komma runt problemet och ingen annan får du utveckla vidare, eller?). Eller kanske man skulle införa standarder som alla följer i stället? Mig veterligen så har dock alla webläsare problem på olika sätt med standarder som finns. Som det är nu så verkar många sidor skapa speciallösningar som bara stöds av vissa läsare till följd att många stängs ute och sedan tycka att det är bra och användarens fel.Sv: Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Det är just denna insnöade inställning som får oss med annan syn på datorlivet att gå i taket. Varför skall alltid allting fungera som det gör i Microsofts programvaror?
När det gäller webbläsare så finns en uppsatt standard. Firefox följer den ganska väl. Safari följer den ännu bättre. Men IE6 brister på många punkter, och inte ens IE7 stödjer XHTML.Sv:Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Kanske för att Microsoft har och alltid har haft (på ett eller annat sätt) den största marknadsandelen..? Sv: Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Firefox är iofs. väldigt poppis ;) (Även fast jag börjar gå över till ie 7 nu...)Sv:Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Jepp... fast i de flesta mätningar har fortfarande IE nästan 60% av marknaden och FF ca 30%... även om trenden är att intresset för FF ökar och IE minskar...Sv: Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Är verkligen det skäl nog?
Skall även buggar gälla som riktlinje? http://web.telia.com/~u37026148/IE-bugs/Sv:Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Vad har buggar med det hela att göra?
ps.
Jag hade inga som helst problem att ladda in sidorna du refererar till i IE... och det var ingen skillnad på dom i FF heller...Sv: Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
IE6 eller IE7?Sv:Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
IE 7.0.5730.11
Vad har buggar med det hela att göra?
//OFF TOPIC//
Kollade postade buggar för FF... högst upp står det "This list is too long for Bugzilla's little mind;" ;)Sv: Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Om IE skall vara förebild, vilken funktionalitet från IE skall kopieras?Sv:Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Tja, knappast buggarna... ;)
Nu har jag aldrig påstått att IE skall vara en förebild bara att det statisktiskt används av en majoritet och har gjorts så under en lång tid.
Den egentliga frågan är nog varför Microsoft inte håller sig till W3 konsortiumet's standardsiering av hur en webbläsare skall tolka den kod som bygger upp elementen... eller om man ser det från Microsofts sida; varför W3 konsortiumet har standardiserat något som inte bygger på de-facto standard eller inte lämnat det öppet för de-facto standard.
//OFF TOPIC - igen//
Såg just att det finns plugin att installera till FF för att se "IE only" webbsidor... ;)Sv: Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Vilken hittade du?
Jag känner till två sådana:
1) User Agent Switcher med vilken man kan få Firefox att utge sig för att vara IE
2) IE tab där renderingsmotorn från IE bäddas in i en flik i FirefoxSv:Varför så hålligång när det är något positivt om Microsoft
Vilken hittade du?
Jag känner till två sådana:
1) User Agent Switcher med vilken man kan få Firefox att utge sig för att vara IE
2) IE tab där renderingsmotorn från IE bäddas in i en flik i Firefox</b>
Vore skoj att få reda på hur behovet uppstod att skapa dessa plugins? Trodde att FF anhängarna avskydde IE och inte ville befatta sig med något som har med IE att göra.