Jag har haft en del problem med min hemtelefon det sista (dåliga ledningar i backen), så det har varit reparatörer här några gånger. Problemet är att sedan sista reparationen fungerar inte min ena telefon i alla jack!? Jag har en Siemens DECT-telefon och den fungerar i alla jack. Sedan har jag en gammal Telia-telefon från 90-talet någon gång och den fungera bara i första jacket. Det konstiga är att det ringer i den och nummerpresentationen fungerar, men det är helt tyst när man lyfter luren. Är de parallellkopplade? Om så är fallet så skulle det kunna vara orsaken, televäxlarna kopplar tydligen ur ledningen om det är för hög belastning, vilket blir fallet om saker är parallellkopplade. Nej, de är i serie... Det är i första jacket som telefonen fungerar om det spelar någon roll... När det ringer och jag lyfter på luren så fortsätter det ringa (i jacket före, hur det är i jacken efter vet jag inte). Prova att ta bort plastpluppen som sitter på kontakten, då bör det fungera i hela huset. Men säg inget till Telia om att du gör det för dom gillar det inte. Fråga mig inte varför Jag testade med sladden som är till DECT-telefonen som saknar "plupp" och då fungerar det! Nu gäller det bara att lista ut vad som är felkopplat... Men det gör jag någon gång när det är ljust för att kopplingsboxen är utomhus. Tack för tipset! Tänkte till lite nu, det borde väl bero på att "kabeln" kommer in på fel "kontakter" i uttagen? Detta pga att dom har "vänt" slingan, alla uttag är anslutna på samma ställe och då skulle man ju kunna göra misstaget att vända riktning på slingan. Om det fungerar utan plastplugg så kan det vara så att din trådlösa telefon är skräp helt enkelt, en telefon ska ha ett inkommande par och ett utgående par. Om din telefon inte har det så betyder det att den inte skickar vidare någonting, vilket den måste göra. Och om den inte skickar vidare någonting, och plastpluggen är där som den ska vara, så slutar slingan där. Sladden till min trådlösa telefon saknar plupp (en gammal kabel som någon använt till något annat tidigare), så det är inte där problemet ligger, alla tester är gjorda utan någon mer telefon inkopplad. Jag misstänker som jag skrev i mitt förra inlägg att reparatörerna råkade vända på slingan så att inkommande par kommer in där det utgående paret ska vara på alla uttag utom det första. Effekten av det borde bli att när man lyfter luren så "ansluts man" till "ändhållet" av slingan istället för till telenätsidan, därför ringer det i telefonen men är tyst när man lyfter luren. Ah.. Nu är jag med. Kan nog stämma. Jämför med följande för att se om det stämmer med din koppling: http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20030703/Jack_kopplingsschema.pdfTelefoniproblem
Eftersom telefoni går på 2 trådar trodde jag att antingen fungerar allt eller inget, men så är det tydligen inte.
Någon som har tips på vad som kan vara problemet? Har det någon betydelse om man förväxlar några trådar? Kan olika telefoner vara olika känsliga för "felkopplingar"? Kan det vara för låg spänning på nätet kanske?
/JohanSv: Telefoniproblem
Sv:Telefoniproblem
JohanSv: Telefoniproblem
Sv:Telefoniproblem
/JohanSv: Telefoniproblem
Får kolla upp detta.
/JohanSv:Telefoniproblem
Sv: Telefoniproblem
/JohanSv:Telefoniproblem