http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,948283,00.html Afro-amerikan kallas "de" väl också. Jag ser inget fel i ordet neger, men däremot nigger som ju är ett skällsord i landet på andra sidan pölen. Jag har många gånger argumenterat för att man utan skam kan använda ordet "neger" Det beror på hur man använder ordet.. ordet i sig betyder som redan klarlagt, svart, att en person är mörkhyad (mycket mörk - ordet började användas då vi sprang på infödingsstammar i Afrika) "weinerbröd" = gråtarbröd (vad f-n är det?) Visst ser vi olika ut men behöver vi dela in människor i fack? Det är det enda jag har emot att använda "neger". Neger = Svart dela in oss i fack? Vet inte varför men jag älskar Arne Hegerfors klassiker: Då kan jag bidraga med några fack Citerar mig själv:ordet "neger" ?
Är det rätt eller fel att använda ordet neger?
Jag kan köpa att ordet "nigger" i usa har dålig klang på grund av deras slavhandels bakgrund.
men finns det någon annan benämning för det som ordet innebär här?
Svart , betyder ju bara att personen är väldigt mörk, kan ju vara en indier eller aborgin
Afrikan , well det bor ju olika folkslag i afrika
dethär är absolut inget trolling försök utan jag undrar bara varför man ska stryka ett ord som har en viss innebörd när det inte riktigt finns något annat ord som innebär samma sak.Sv: ordet "neger" ?
Sv: ordet "neger" ?
Bara djä... trams. Det heter "neger" och inget annat. Av ordet "Negro" som betyder svart.
Ungefär som ordet "bög" det var ju tabu att säga detta offentligt. Nu används det till vardags
utan att man höjer på ögonbrynen.
Använd ordet "neger" så avdramatiserar Vi även detta trams.Sv: ordet "neger" ?
Men säger man "jävla neger" så får det en helt annan klang.. precis som "jävla <insert word>"
men å andra sidan, norrmännen är duktiga på att censurera saker - så vem är förvånad?Sv: ordet "neger" ?
Wienerbrot/-bröd = bröd från Wien (smaskigt!)Sv:ordet "neger" ?
Vissa av de som "ursprungligen" kommer från Sverige kan var mycket vita t.ex. rödhåriga.
Inte kallar vi dem för kritvitingar och andra för vitingar.
På samma sätt som man skulle kalla folk för guling eller andra namn.
Behövs det verkligen sådana fack?
mvh RolandSv: ordet "neger" ?
Ordet i sig är inte nedsättande, men varför behöver man det?
Hur ofta måste man poängtera vilken hudfärg en person har?
Typ bara när man ska träffa någon man inte känner som man bara får beskriven för sig, eller när man ska skilja på två personer med samma namn.
Sen ska jag erkänna att jag själv använder det rätt ofta i onödan.Sv:ordet "neger" ?
BlåNeger =Svartare
Vet ni förresten varför Negrerna är ljusare inne i handflatorna och fotsulorna?Sv: ordet "neger" ?
klart vi ska dela in oss i fack, gärna så små fack som möjligt.. annars blir mänskligheten en grå och tråkig sörja där alla är lika
vi kan ju börja med att vi samtliga här skriver "arbetare" på våra visitkort istället för "systemutvecklare", varför dela in oss i fack?
och ja, jag säger fortfarande negerbollSv: ordet "neger" ?
"det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk"Sv:ordet "neger" ?
Idioter
Rashatare
Och vanligt trevligt folk
Har förmånen att få och fått arbeta ihop med människor som kommer från olika platser på jorden både.
Finner inga skillnader eller känner behov av att indela oss i fack.
De fack vi normalt har i Sverige är våra olika fackföreningar och vissa skiljer på folk om de t.ex tillhör arbetarklassen (Metall) eller tjänstemänn (SIF, CF) osv.
Har tillhört båda "facken" själv och kan intyga att man har samma hjärnkapacitet i båda grupperna.
Har dock inte träffat några utomjordingar så därför kan jag inte uttala mig om de behöver något fack att stoppas i men vi som kommer från jorden behöver inga fack.
mvh RolandSv: ordet "neger" ?
Vet ni förresten varför Negrerna är ljusare inne i handflatorna och fotsulorna?
Svaret:
De stod på alla fyra när de blev sprutlackerade!