Hej, Kortfattat enligt min uppfattning: Jag fick hem min Wii idag och kan rekommendera den =) P2 har stort utbud och är rätt så billiga idag Ja, det känns som PS2 är bäst för oss. Japp PS3 kommer bli väldigt dyr. <ironi>Ja, pengar har man ju gått om, så det är inga problem....:)</ironi> Hoppas jag inte är för sent ute men: I helgen prövade jag en Nintendo Wii, det ändrade min syn på tv-spel totalt. Spelupplevelsen var och är extrem, grafiken kanske inte var i klass med PS3 eller X-Box 360 men spelupplevelsen utklassar till och med den glädje man kände när man prövade sin Atari 2600 för första gången i slutet på 70-talet. Wii-sports och Rayman är spelen jag prövat, för den äventyrslystne känns Zelda som ett alternativ och i höst kommer Super Mario. En Wii är för mig ett givet köp, sedan tidigare har jag en PS2, PS1, Dreamcast, gammal X-Box samt samtliga av Nintendos skapelser, de som gått hetast av dessa är Dreamcasten (Ikaruga är jättekul) och X-Boxen. Jag antar att de alla blir parkerade i kattvinden när min Wii kommit! <b>Går det att köra "vanliga" spel med en "vanlig" handenhet på Wii?</b>Vilken spelkonsol?
Vi tänkte ev köpa en spelkonsol till familjen i julklapp.
Jag kan ingenting om vilka som bra eller dåliga.
Den ska ju passa för barnen, som är 6 och 8 år(tjejer) och även för oss vuxna.
Så jag har lite frågor...
Playstation 2 eller XBox 360? Vad är skillnaden, för Xboxen är ju två tusen dyrare?
Eller den nya Nintendo Wii(heter den väl)? Den verkar ju ganska rolig. Går det att spela "vanliga" spel på den också, typ bilspel med ratt?
Kan man spela online på alla?
Eller finns det andra konsoler som är bra?
Jag hörde någon som hade en "dansmatta" till något spel. Det verkar ju kul! Finns det till alla konsoler eller är det bara till någon speciell?
Kan man köra karaokee genom konsolerna?
Ja, det blev lite ostrukturerat, men kan ni rekommendera någon? Vad behöver jag tänka på?
/JockeSv: Vilken spelkonsol?
För dina tjejer är nog en PS2 betydligt roligare än en Xbox (och när man ändå är inne på Xbox så rekommenderas en Xbox 360 istället för den vanliga boxen). Dels p g a spelutbudet som till Xboxen inte har så mycket att komma med när det gäller dansmattor, sing-a-long spel och andra "barn"spel i övrigt.
Till PS2:an finns även riktigt bra bilspel (Se Gran Turismo, Need for Speed och liknande), Gran Turismon är en spelserie som endast finns till Sonys konsoller.
Ang. Wii så vet jag inte så mycket, men generellt sett så brukar jag rekommendera att vänta med inköp av spelkonsoler tills dess att de funnits på marknaden ett slag (6-12 månader) eftersom de flesta barnsjukdomar då är lösta, samt att spelutbudet är betydligt större.
Sen kommer ju PS3 i vår, också något som man kan ha i bakhuvudet när man köper en ny konsol. Spelen kommer förmodligen tappa i pris till PS2:an (även om utbudet kommer minska något).
Min rekommendation således:
- Till 2 småtjejer, PS2
- Till 2 småkillar, Xbox
- Till 2 tonårsgrabbar, Xbox 360
- Till 2 TV-spelsnördar, Nintendo Wii
- Till 2 TV-spelsfanatiker, Förhandsboka en PS3
Hoppas du blev lite klokare iallafall.
//JohannesSv: Vilken spelkonsol?
För bilspel kan kanske http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=59010&lang=se&subsite=games&&ref= vara nått?
Men utifrån det du skriver med dansmattor och kareoke så känns dock PS2 som ett bättre val. Och dessutom är väl den mer eller mindre gratis idag.
ThomasSv: Vilken spelkonsol?
Xbox360 kan man ha som mediacenter med des inbyggda HD
Wii ser riktigt kul ut och väldigt mycket jympa det kan bli :)
Fast där tar det stund innan det finns spel att välja på
Dansmatta tror jag nog att det kommer till Wii men när det vete tusan
Fast jag undrar inte om P2 är bättre endåSv:Vilken spelkonsol?
Fast jag blir lite tveksam ändå....
Kommer inte PS3 snart också? Den borde väl ha allt som 2:an har fast lite mer o lite bättre(antar jag).
Vet ni när den ska komma?
/JockeSv:Vilken spelkonsol?
Spelen kommer inte bli billiga de heller fast det ska ju gå att köra PS2 spel i den fast då kan man ju lika väll köra PS2
Men men tiden får utvisaSv: Vilken spelkonsol?
Nej, det får väl bli en PS2 då.
Vad för bilspel kan ni rekommendera, som är både kul och enkelt? Alltså som även barnen kan köra.(fast mest pappa...det är bra att ha barnen att skylla på när pappa vill ha prylar:))Sv: Vilken spelkonsol?
Sv: Vilken spelkonsol?
Som Fredrik skriver så finns en "classic controller" (http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=57175&lang=se&subsite=games&&ref=), men vissa spel går även att spela med wiimoten som om den vore en NES-dosa (se exempel på http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=59012&lang=se&subsite=games&&ref=).
Dessutom så går det att ansluta vanliga Gamecube-kontroller till Wii:n.
Thomas