Hello Folks. Jag tycker det är jätteintressant med rymden, rymdpromenader och resor i rymden. Tur (hoppas jag) att folk är intresserade av att upptäcka nya saker. Fågelsand *LOL* ja Ni ser hur det är ställt på lördagkvällar. <b>Fågelsång från rymden 38 mil upp och inget annat :-)</b> ptja.. Hur har sexleksaken utvecklats, Daniel? Jag har ingen erfarenhet av dem, så berätta du som vet. Japan (runt år 1900): http://www.lezbeout.com/images/clip_image001_024.jpg Visst det är mycket intressant med rymdresor och de kan säkert ge oss mycket för framtiden. Klart vi ska göra det. Samtidigt är jag lite skeptisk. Detta projekt kostar långt över 100 miljarder dollar. Det är illa att folk lider runt om i världen. Tyvärr tror jag inte vi kan Fugelsang sägs befinna sig på 38 mils höjd vilket är ugnefär 3% av jorden diameter. Som gammal "sjönisse" är detta en enkel fråga för mig. Säg att du befinner dig på ett färjedäck 20 meter över havsytan. Du har rundat fyn och är på väg söderut mot Malmö. Du vill nu veta hur långt ifrån Malmö som du kan se Turning Torso's Toppenvåning Hmmm *LOL* Du har förmodligen rätt . Men Vi skiter i Turning Torso och Malmö Helsingborg. Jag köper inte dina uträkningar. Vänta tills efter jul, så får du dom för halva priset! (he he!) Edit: Håll med om en sak Sven, Du har fel. Du kan inte addera dessa två. Jag har kollat lite, och jag har löst problemet en gång tidigare. Det finns en mycket enkel formel som funkar då h << r. Har dock inte haft tid senaste dagarna. Det blir, om jag inte minns fel, två användningar av pytaghoras sats. Ett resultat som man alltid måste få är att om h = 0, så får man en vy på jorden som är 0. Sen en sak till Lars, det går inte att köra ditt uppskick FreeSight. http://pumas.jpl.nasa.gov/PDF_Examples/03_25_96_1.pdf Ja var och en blir salig på sin tro. över ekvatorn får jag 1919 med en radie på 6379 *LOL* Vi vilar våra hjärnor kanske något annat snille loggar in och reder ut. LOL ! Men jag blir konfunderad när jag märker att 1 meter inte längre är en meter. Jag hittade hela utvecklingen av meter'n beskriven på dessa site:er mmm... Tror jag inte , han är en ordentlig pojke. Är det någon som hävdar att han är med ?Rymden Fugelsand !
Vill ta upp ett ämne som är aktuellt. Rymdfärden och Fugelsand
Min sambo är så här. Nej ,varför ? kostar för mycket , inget märkvärdigt , varför detta ståhej. Kvinna !
Jag tycker att det är fantastiskt.Ser vidare utveckling , är stolt att det finns en Svensk med.
Varför är Vi så olika när Vi kollar krasst på detta projekt ?
Vet/tror att detta är allmängiltigt man/kvinna i Sverige
Vad tror Ni eller anser Ni ?Sv: Rymden Fugelsand !
Att vi äntligen har vår första svensk i rymden är otroligt enormt och jag är stolt över att vara svensk.
Det som gör mig mindre stolt är Sveriges media.
Tv4 har en historisk chans att göra något bra och sabbar den med usla frågor, folk som inte har något där att göra och dessutom börjar utnyttja Fuglesang i direktsändning.
För dom som såg presskonferansen på NasaTV där många länder fick fråga hela besättningen så vet ni hur Sverige skämde ut sig genom att ställa alla frågor till Fuglesang samt enbart på Svenska.
Alla andra länder, bland annat Tyskland som har en astronaut dom också, ställde sina frågor på engelska.
Men jag hejar på Fuglesang, och följer hans uppdrag med stort intresse. Jag hoppas vi får upp fler svenskar och att Sverige börjar bli mer engagerade.
Det som gör att många klagar på projektet kan ju vara den så kallade svenska avundsjukan. Många vill själv upp där men många vågar inte och kan inte. Därför klagar dom istället.
Andra kanske känner att dom inte orkar engagera sig och tycker att det är helt åt skogen och att pengarna kan användas till mycket annat. Sv:Rymden Fugelsand !
Tänk om man inte upptäckt Amerika? Vad hadå då hänt?
hmmm. Irak? McDonalds? Windows? hmmmmm
Rymden hmmmm E.T. hmmmmm
/RolandSv: Rymden Fugelsand !
Fågelsång från rymden 38 mil upp och inget annat :-)
Från Stockholms horisont och söder därom kan Vi se ISS den 22:e kl ~ 17:30 kommer upp i SSW
ca 2minute kan Vi se den. Kommer att ligga ca 10-15 gr över horisonten i söder.
Kolla för detaljer.
http://spaceflight.nasa.gov/realdata/sightings/cities/skywatch.cgi?country=Sweden
Då är Fågelsången redan hemma hoppas jag.Sv:Rymden Fugelsand !
Ett par sångtexter relaterade tid Christer Fågelsång:
"Hästskit och <b>fågelsång</b>
Och kor och kalvar dagen lång
Och en låt som är tunn som soppa på en spik
Det är det som är countrymusik..."
"Ovan där randas morgonen,
och därhemma samlas helgonen.
Vi skall då förtälja om vår resa
här.
Vi förstår Hans vägar bättre ovan där. "Sv: Rymden Fugelsand !
visst är det häftigt med en svensk i rymden, jag har astronomi som ett enormt intresse - ända sedan jag var en liten spoling
men allvarligt.. så fantastiskt är det inte.. människan har kunnat vara i rymden i 30 år nu.. om våra rymdpromenader utvecklats i samma takt som sexleksaken eller datorn så hade McDonalds haft restauranger på Mars för länge sen
ja svensk media är katastrofal i det här, klockrent puckade.. men men..
och då det hela är en internationell satsning så är jag väl snarare stolt över att vara människa än just svensk.. men andra sekunden så ser jag all jävelskap runt oss och är genast inte så stolt längreSv:Rymden Fugelsand !
Sv: Rymden Fugelsand !
Världen (idag): http://www.sexleksak.us/images/4385.jpgSv:Rymden Fugelsand !
En miljard människor har inte har tillräckligt med mat.. Man får ju ganska mycket ris för 100 miljarder dollar. Alltså vi kanske ska lösa de värsta problemen på jorden först innan vi börjar bygga på mars?Fugelsang Vs. Världsvälten
lösa problemen innan dessa totalitära och korrumperade stater
som låter sina befolkningar lida, blir demokratier.
Historiskt retrospektivt har tyvarr mycket av den hjälp Sverige bidragit med till
många U-länder i själva verket kommit det lokala etablisimanget tillgodo och
därigenom försenat demokratiseringen i Världen.
Vi i Europa har oftast redan haft våra innbördeskrig och gränsfejder. Tiden
har nu kommit till 3:e världen. ( måtte det ske så smidigt som möjligt )
Jag är själv ateist, men jag undrar vad fugelsang tänker på
när han ser ned på vår lilla blå planet från 38 mils höjd? Sv: Fugelsang Vy
men hur stor del av jordytan är för honom synbar vi ett och samma tillfälle?
Jag har inte tagit hänsyn till vissa meterologiska fenomen (typ: moln) eller andra optiska abbrevinker.
Ej heller det faktum att jorden inte är perfekt rund
eller det faktum att ett visst avstånd mellan hans ögon föreligger.
Jag provkörde min gamla VB-gadget som räknar ut hur långt man kan
se om man befinner sig på en viss höjd.
Jag valde jorden, medel, 380000 (meter)
och fick till svar: 2149187m (relativt marken).(detta är min approximation på radien alltså)
det jag vill få fram är hur stor del jorden som är synlig samtidigt från 38 mils höjd.
Jordens totala yta kan jag säkert googla fram, men har stannat vid problemet att
hitta en formel för denna krökta yta
jag kan väl inte använda r * r * PI för att räkna ut ytan eftersom denna yta är välvd?
Stoppa Pressarna!!!!
kom på en lösning på problemet:
om jordens medelomkrets förutsätts vara 4001 mil och han kan se 2149187m i valfri riktning
så innebär det att han kan se ca:430 mil längs valfritt "spår".
dvs. 430/4001 ger 0,107
hans vy är sådeles knappt 11% av jordytan.
Ett tips. starta google earth, leta upp Sverige, fäll ned Jorden med mousewheel intryckt
så att du ser horisonten. med höger musknapp och de övriga kontrollerna, så ser du till att du
befinner dig på 380 km's höjd.
Tjosan! Vy a la fugelsang!
länk till min FreeSight
http://www.pellesoft.se/communicate/userprogram/program.aspx?tid=824Sv:Fugelsang Vy
Samma som att se en fyr dyka upp över horisonten.
Tycker att fråga om yta är "lite ointressant" radie är mer intressant.
Då blir det:
R = Jordradie 6369 km Konstant 2.08 i Nautikal mil (distansminuter) = 3.851 i km
H = Observators höjd (38 mil)
h = Din höjd över havsytan
Radie från Fugelsang:s höjd blir då.
3.851 * (rot ur H + rot ur h) Vi sätter din höjd till 1 m. Svaret blir i km
Som du förstår så kan du se den mycket längre om du står på Kebenekajse 2800 m.
blir Fugelsang kan se ~2374 Km ~237 mil
http://spaceflight.nasa.gov/realdata/tracking/index.html
Radie 237 mil ytan får Ni själva bidraga med. Pi * R^2 bör bli 17705626 Km^2
Nu djä.... ( får jag höra var jag räknat fel) :-)
När jag ändå är igång som "Bror duktig" så kan jag berätta
att inom Radar, som kan se bakom horisonten så har Vi konstant 4.12 vs 3.851 (som är ögat.)Sv: Fugelsang Vy
Gör så här:
Använd mitt program för att räkna ut hur långt det är till horisonten (relativt marken) från 20 meters höjd.
Sen räknar man ut hur långt man ser ifrån 190 meters höjd. Summan av dessa blir svaret på frågan.
från 20 meter ser man: 15960 meter.
från 190 meter ser man: 49191 meter.
alltså dyker toppvåningen upp ca 6,5 mil innan du kommer till malmö.
Enligt detta ska den vara synlig nån mil innan helsingborg.Sv:Fugelsang Vy
2.08 * (Roten ur observatorhöjd + Roten ur målhöjd) svar i Nm
3. 85 *( ......................... samma som ovan ) blir svar i Km
DVS Vilket fönster Fugelsang än kollar i så kan han se 237 mil bort.
Vakna nu Kl 17:57 kl 18:16 kommer Fugelsang i söder SW en kort minut får Vi en koll.
http://spaceflight.nasa.gov/realdata/tracking/index.htmlSv: Fugelsang Vy
Vi är i rymden nu några dagar, då känns Öresund lite smått. Rymden gäller ;-)
I morgon Torsdag och Fredag ++ ser Vi ISS bättre
Kolla
http://spaceflight.nasa.gov/realdata/sightings/cities/view.cgi?country=Sweden®ion=None&city=Simrishamn
Ha det i Öresund :-)Sv:Fugelsang Vy
<b>från 20 meter ser man: 15960 meter.
från 190 meter ser man: 49191 meter. </b>
Från 20 m ser man till horisonten 17222 m. dvs 1.7 mil
Från 190 m ser man till horisonten 53082 m. dvs 5.3 mil
Ditt exempel att du står på ett färjedäck: 20 m upp
Kommer att se Turning Torso översta våning på 94242 m dvs 9.4 mil
<b> ____ ___
3.851 * ( V 190 + V 20 ) = 94.242 Km </b>
Bror Duktig ;-)Sv: Fugelsang Vy
Jag kom fram till 6,5 mil och du först till 7mil, men senare till 9.4! eller ?
1.7 + 5.3 = 7 (no ??)
då skiljer det ju bara 0.5 mil. Ska vi kompromissa och säga 6.75 mil,
så folk äntligen får veta när det är dags att hålla koll?
Formeln som jag använder har jag gjort själv och den utgår från
pythagoras sats. (Se källkoden)
betraktarens öga, horisonten och jordens centrum är hörnen i en rätvinklig
triangel.
hypotenusan : jordens radie + ögats höjd över havet
den ena kateten: jordens radie
den 2:a kateten: vårat synfält i meter (går från ögat till tangenten vid horisonten)
för att få fram sträckan relativt marken:
Asin ( synfält/ hypotenusan )
har nu kollat med andras formler vilka verifierar mina resultat som korrekta.Sv:Fugelsang Vy
<b> ____ ___
3.851 * ( V 190 + V 20 ) = 7.030 mil </b> Gäller !
Första uträkningen stod jag högst upp 190 m och kollade till horisonten då blir det 53082 m
Fallet ovan står jag på din färja 20 m upp då blir det 7.030 mil
Finns ingen poäng i att göra algoritmer som folk retar sig på för att dom är felaktiga.
Algoritmen ovan har sjömän använt sedan 1490 talet.
Den var vital för dom.
Om det dök upp en masttop i horisonten så visste dom avståndet till den direkt.
Finns ingen anledning att uppfinna hjulet igen.
Jordradien är 6369 km. Då får man konstanten 2.08 för Nautikal mile (Distansminuter)
Omvandlar man denna konstant till 3.851 får man svar i Km
<b>2.08 / 0.54 = 3.851 0.54 kommer av att det går 5400 min på 90 gr.</b>
PS
Har aldrig kommit fram till några 7 mil
<b>har nu kollat med andras formler vilka verifierar mina resultat som korrekta.</b>
Vilken jordradie har du använt ?
DSSv: Fugelsang Vy
om man nu från 20 meters höjd kan se till en punkt vid horisonten 1.7 mil bort.
Samma punkt kan ses från 190 meters höjd ytterligare 5.3 mil bort.
(allt enligt dina egna beräkningar)
Borde man då inte kunna dra en linje som sträcker sig den 7 mil långa
sträckan och bara tangerar havs ytan?
Om du håller med om ovanstående, kan du inte också hävda att denna sträcka
är 9,4 mil enligt nån annan formel.
Ps. Einstein hade oxå ett helvete att få sina formler accepterade! :) ds.Sv:Fugelsang Vy
Min formel gäller du skall addera Roten ur dessa båda och multiplicera med 3.851 för Km
17222 m är korrekt 53082 m är korrekt . MEN ! du kan inte addera dessa för rätt svar.
BASTA ;-)
Finns det något mattesnille därute som kan logga in och ev klargöra något ?
Alla beräkningar går ut på att Jorden har en omkrets av 40 000 000 m.
Därav att Vi har standardmetern. 1/40 000 000 del av jordomkretsen.Sv: Fugelsang Vy
Sv:Fugelsang Vy
Får en massa debuggshit och jag vägrar installera något .net shit för att kolla.
Länge leve fri kod , länge leve <b>Standalone</b> prog.exeSv: Fugelsang Vy
skönt att ha NASA på sin sida när det blåser!
googlade fram till denna sida. Mina beräkningar funkar
klockrent enligt denna sida.
NASA, dom är väl bra på sånt här? eller?Sv:Fugelsang Vy
Observerar att Vi inte är överens om Jordradien NASA sk.experten säger 6378 Km jag säger 6366 Km.
Vi måste vara överens om att jordens omkrets är 40 000 000 meter,
annars får Vi ändra på standardmetern.
R = 40 000 000 / 2 * Pi = 6366 km ditt exempel med färjan är fel. rätt svar är 9.4 mil
Du kan inte addera som du gör. 1.7 + 5.3 ~ 7 mil.
NASA påstår att 30 mil upp i rymden ger 1919 km jag påstår att det blir 2109 km
Orkar inte jus nu räkna på om vår skillnad i Jordradie är vår diskrepans i synvidd.
Nu vill jag ha ett svar av dig vad får du 300 km över jorden. ?
Ps
40 000 000 meter är måttet omkrets över polerna. Det är detta mått som då blivit standardmeter.
Om Vi mäter över ekvatorn blir det kanske det mått NASAnissen anger.
Alla avstånd på kartor sjökort skall mätas på Latitudskalan för att det skall bli rätt.(över polerna)
Följden av detta blir faktiskt att han ser längre när han kollar norröver än när han kollar öst-västligt.
Det ser man också på den röda cirkel som NASA beskriver runt ISS
den är inte rund snarare svagt oval.
DSSv: Fugelsang Vy
över polerna 1915 en radie på 6357
Jag förstår inte riktigt varför du inte tycker att man kan summera ihop avstånden
1.7 och 5.3 ?
om vi tänker oss en punkt som uppfyller följande krav.
den ligger längs en rak linje mellan färjan och turning torso.
den ligger 1.7 mil från färjan och 5.3 mil från turning torso. (jag vill ha det till lite mindre dock)
åker jag nu 1 meter närmare turning torso, så ska jag väl kunna se fanskapets topp??? :)
eller håller jag på att bli galen?Sv:Fugelsang Vy
Den formel jag anger är den som används i alla navigationsskolor.Dvs inget jag hitta på.
Edit:
<b>DU HAR RÄTT</b> min formel är riktig det var bara jag som inte kunde slå rätt på min räknare.
Fae... vet hur jag gjorde , omvänd polsk notation
____ ___
3.851 * ( V 190 + V 20 ) = 7.030 mil
Formeln är riktig men han som hanterade stacken i HP är inte riktig.Sv: Fugelsang Vy
du är för skön!
men det finns fortfarande en 1/2 mil som vi kan bråka om! ;-)
men jag föreslår att vi röker pow pow i stället. ugh!
nu börjar väl fuglesang närma sig jordskorpan igen!
han ska fan få fixa min markis nästa gång den kärvar!
han har både verktygen och armgångs-tekniken.
http://www.nasa.gov/images/content/165304main_image_feature_719_ys_full.jpg
(fugelsang är han till höger)Sv:Fugelsang Vy
Arkivmetern definierades som 1/10 000 000 del av jordkvadranten.
Dvs sträckan ekvatorn upp till nordpolen. Hela omkkretsen blir då 40 000 000 m
Radien R blir då 40 000 000 / 2 * Pi = 6366197 m dvs 6366 Km mmm..... konstigt är det.Sv: Fugelsang Vy
http://physics.nist.gov/cuu/Units/meter.html
http://www.sizes.com/units/meter.htm
det är tydligen så att meter'n är 0,2 millimeter kortare än den borde vara.
Den definieras numera som sträcken ljuset färdas på 1/299 792 458 dels sekund.
Ps. undrar om Christer tog chansen till och vara med i 380 000 meters klubben.
då kan han säga: "Jag gör det tyngdlöst!" :-) ds.Sv:Fugelsang Vy
Mitt rekord är 3000 m det blir några potenser ner. ;-)
Helikopter Rysk otrackad.
Jag behövde inte göra något kunde ligga still , det skakade så djävlig på truppsätet.;-)