Halloj! Skulle tro att du inte har Ljudet och bilden på samma "kanal" i recievern. Nu vet jag inte excakt hur din reciever ser ut men du har ett antal olika kanaler (DVD, TV, VIDEO, PHONO och säkert några fler). Problemet är säkert att viedeo och ljud från Digitalboxen är kopplade till två olika. På mina 2 recievrar så står det tydligt på baksidan vilka ingångar som hör ihop (TV kopplingarna är inringade för sig etc) och det borde det göra på din reciever med. Gör det inte det så får du konsultera manualen och där kontrollera vart/hur du kopplar. Det är även så att alla "kanaler" på recievern inte har en optisk ingång (på min reciever har endast DVD och VIDEO optiska ingångar, dvs TV/SAT ingången har inte det). Tack. Det var som du sa. Jag hade kopplat ljudet optiskt via Toslinken och och bilden till V-AUX. Men det var ju inte helt rätt.. Nu funkar det däremot hur bra som helst. Jag funderar på samma system men jag är lite osäker på DVD:n. Har du fått den regionsfri? Det finns "hack" på nätet för att fixa det men jag vet ju inte om det fungerar (http://www.videohelp.com/dvdhacks.php?select=Yamaha+DVD+S559). HTR-5930:an är jag inte särskilt orolig för efter alla positiva utvärderingar jag läst på nätet, jag är speciellt intresserad av att test "Night Listeners Mode" som enligt utsago gör det möjligt att titta på film eller lyssna på musik med bra ljud även om det ligger personer och sover i rummet bredvid. Vissa som skrivit reviews på nätet är helt lyriska över denna enligt dem magiska funktion. Förrästen, hur är ljudet i högtalarna som följer med?Koppla hemmabio
Jag passade på att utnyttja den så kallade mellandagsrean för att köpa mig en ny hemmabio.
Innan så hade jag ett paket från LG med DVD och receiver i en enhet. Allt var fine and dandy.
Nu köpte jag dock en Yamaha HTIB-5100 (En DVD-6559 och en HTR-5930 Receiver), men jag kan fan inte få bilden att funka med digitalboxen.
Nu är det kopplat enligt följande:
DVD:n är kopplad med RCA till Analog Audio och video (en sån där Röd-Vit-Gul) historia.
DVD:n är också kopplad med Coaxialkabel för Digitalt ljud till Receivern.
Digitalboxen är kopplad med RCA till Analog Audio och video.
Digitalboxen har också en optisk koppling (Toslink) mellan Digital audio på digitalboxen och DTV/CBL optiska ingången på Receivern.
DVD:n funkar lysande både bild och ljus, TV:n via Digitalboxen funkar inte, ljudet blir kanoners med Toslinkkopplingen men bilden är nada.
Som det ser ut nu så har jag fått koppla en Scart direkt mellan Digitalboxen och TV:n och dra ljudet via Toslink till Receivern.. Det går, men det är fan inte rätt.
Någon som har någon idé om vad som kan vara fel???
Ja just det, TV:n är en 32" Widescreen från Philips, vanlig 70 kilosklump, ingen LCD/Plasma/SED eller liknande.
//JohannesSv: Koppla hemmabio
Hoppas det hjälper något :o)Sv:Koppla hemmabio
Sv: Koppla hemmabio
/Martin