Återkommer till denna fråga. Blir antagligen någon obalans i skivan som gör att den vibrerar. Du sätter väl etiketten på ovansidan, eller hur? Ahha så kan det vara, jag brukar trycka med tummarna på etiketten Tänkte bara flika in en grej jag precis kom på angående obalansen. I princip kan det väl funka så, men känns det inte orimligt att man bygger en apparat som ska snurra en plastskiva ett par 100 (?) varv i sekunden och läsa av ett mikrometerstort spår med en halvledarlaser, men som inte klarar av en etikett på något halvt gram? Bara för att en skiva har oregelbunden form behöver det inte vara obalans i den... Nej, det är klart, men om den har oregelbunden form så måste man ju med oerhört stor precision gjort den i jämvikt, inte sant? Min kompis tillhör gruppen användare som råkat ut för fenomenet exploderande cd-skiva. Han köpte Diablo 2 på original och sedermera visade det sig att vissa serier var pressade med en svag obalans i, centreringshålet var i offset med en millimeter från det egentliga centrum. Detta gorde att när hans 32x-cd-spelare snurrade för fult så läste den skivan dåligt och varvtalet skivan utsattes för gjorde att den efter ett tag helt enkelt exploderade. Så en svag obalans i Svens etiketter är den troligaste förklaringen till svårigheterna att läsa från hans skivor. Jag påstår inte att jag vet att det är på ena eller andra sättet, jag konstaterar bara att det finns gott om anledningar både för och emot. Jag är inte övertygad än. Nu fick jag lite att tänka på. Obalans låter inte troligt tycker jag. Sven, testa att först köra utan för att vara säker att det funkar, sen sätta dit etikett och vara säker på att det inte funkar, och slutligen försöka ta bort den igen? en tanke... går det inte att testa klistra dit etiketten <b>innan</b> man bränner? Du är smart fae... så skall jag klart göra för att reda ut detta Tack. Ny teori som verkar vara den som håller. Jag vet bara att vi kör med DVD skivor som har papper på sig redan så när man har brännt så är det bara att stoppa in den i en speciell bläckstråleskrivare och den skriver på skivan, snyggt och fint. mmm.... min slutteori kring detta är. Jag har levererat tusentals cd-skivor med klisterettikett utan minsta problem. Men det är som sagt CD och skivorna läses i dator, så det kan ju vara skillnad där... Jag har hört (från en skivleverantör) att det är limmet på etiketten som reagerar med skivan på nåt vis, så den linjen håller jag mig till. ;) Men det är ju isf skumt att inte tillverkarna kommit på det själva... ?DVD Film som jag bränner.?
Varför fungerar inte var och varannan DVD skiva när jag har klistrat etikett på dom.
Vad är det som händer. Någon som har någon teori eller erfarenhet ?Sv: DVD Film som jag bränner.?
Prova att använda en rund etikett som på gamla LP skivor.Sv: DVD Film som jag bränner.?
Och faktum är att det är där själva informationen sitter, det är bara 2 mm genomskinlig plast under det som "känns" som sidan där informationen sitter. Alltså; när du klistrar på en etikett så gör du det rakt på stället där du har bränt; inte så märkligt att det kan gå snett om du trycker lite för hårt.Sv:DVD Film som jag bränner.?
för att släta ut den snyggt och fint på ovansidan.
Senaste tiden har jag nöjt mig med att skriva med tuschpenna som fungerat ua.
Jag använder ett sådant där kitt som finns bla på Claes Olsson .
Gör snygga runda väl centrerade etiketter.
Tack för svaret det mest troliga jag hört hittills.Skall vara försiktig med trycket och
återkommer på denna kanal någon gång framöver och berättar hur det går.Sv: DVD Film som jag bränner.?
I synnerhet när man tänker på att det dessutom finns oregelbundna cd-skivor. Tror Backstreet Boys hade såna formade som sina huven. Borde ju inte gå att spela öht.
PS. Fråga mig inte hur jag vet att det var just Backstreet Boys om det nu var dem. =) DS.Sv:DVD Film som jag bränner.?
/JohanSv: DVD Film som jag bränner.?
Kan man göra den så pass exakt att obalansen är mindre än hos en etikett som sitter en cm fel?
Ytvikten hos ett vanligt papper ligger som jag förstår det på mellan 70 och 150 g/m^2. Låt säga att etiketten är ovanligt tung, 300 g/m^2. Om vi nu har en cirkulär etikett och placerar den, säg 1 cm snett, så kommer vi få en diff på något i storleksordningen 1*8 cm, dvs. ungefär 10 cm^2, vilket då med detta tunga papper motsvarar 3 gram. CDn väger ungefär 16 gram.
Då är frågan om 3 gram ger en sån skillnad?
Mycket möjligt. Men jag tror inte att Sven har satt etiketten en cm fel. Snarare i storleksordningen mm?
Och då ska en oregelbunden skiva ha mindre fel än ett halv gram för att påverka mindre.
Jag menar bara att det inte känns rimligt att tillverkare av cd/dvd-spelare gör apparaterna så intoleranta mot fel.
Men det borde ju gå att testa lätt. Sätt dit en etikett. Kolla att den inte funkar. Ta bort etiketten igen, börjar den funka så är det nog obalans, funkar den inte så borde själva spåren vara förstörda.Sv:DVD Film som jag bränner.?
Din förklaring ang. att han tummar fast etiketterna köper jag dock inte, skivan är ett helgjutet stycke och tål att flexas nästan en centimeter fram och tillbaka flera ggr i följd utan att skadas.Sv: DVD Film som jag bränner.?
1. Exploderande cd-skivor har förekommit på cd-skivor som helt enkelt roterar för fort; för svag plast leder till självsvängingar, med "explosion" som följd. (Självsvänging kräver extremt små avvikelser för att bildas, och fortplantar sig sen mycket snabbt. I fallet cd-skiva är det någon variant av Besselfunktioner).
2. Om det finns gör-det-själv-kit för detta så borde de alltid vara totalt oanvändbara, inklusive såna där man trycker bilder direkt på skivan. Om det krävs bättre-än-millimeter-noggrannhet så är det nog i stort sett ingen som är kapabel att klistra på dem utan att göra fel.
3. Skivans allra översta skikt är den som innehåller all information. Denna är en bråkdels millimeter tjock. Om du testar att skrapa denna med något lite vasst så ska du se att skivan blir oanvändbar, men framförallt omöjlig att rädda. Skrapar du undersidan (den utan tryck) så är det enkelt att reparera.
Om man köper skivor av lite sämre kvalitet och använder naglarna (2 på Mohs hårdhetsskala) för att släta ut etiketten så är min hypotes att skivan kan skadas så pass mycket att man kan få förskjutningar som i sin tur leder till läsproblem.
Men jag är inte sämre än att jag erkänner att jag har fel om det visar sig att det är så. Tycker nog att min hypotes står pall än.Sv:DVD Film som jag bränner.?
Jag har ett kitt som centrerar etiketten tillsynes perfekt. Jag kan se det på att
etiketten följer DVD:ns ytterkant perfekt. Men ! är det bara jag som har denna erfarenhet
av DVD skivor som slutar fungera efter dom fått en etikett.?
Tillägg jag provkör alltid DVD:n först utan etikett. Med etiketter får jag ca 25 % bortfall.Sv: DVD Film som jag bränner.?
Om det går att ta bort den, så borde det ge en indikation på om det funkade eller inte. Om det är beroende på obalans så borde den ju rimligen börja fungera igen efteråt.Sv:DVD Film som jag bränner.?
Sv: DVD Film som jag bränner.?
Sv:DVD Film som jag bränner.?
Skivan blir för varm när man klistrat på en etikett .
Har gjort så här. Gäller uppspelning från DVD - TV
Tog ut skivan la den i kylskåpet en halvtimme.
Ta me fae... nu funkar den.
Har inte krånglat sedan dess . !!! ???
Edit:
Kan det vara så här !? Jag bränner funkar ua. Klistrar på etikett funkar dåligt,stannar efter 1 min.
När sedan skivan blir varm så "bubblar" sig limmet och stör reflextionerna.
Spånar SvenSv: DVD Film som jag bränner.?
Sv:DVD Film som jag bränner.?
När skivan blir varm så bildas det "bubblor" i limmet. Dessa interfererar med optiska läsaren.
Är det ingen annan som upplever det jag skriver om ?Sv: DVD Film som jag bränner.?
/JohanSv:DVD Film som jag bränner.?