Tja, Min version:Typisk utvecklare
Sitter och skriver en text om oss utvecklare. Tar upp lite vad vi gör och hur vi arbetar. Skulle även tycka det var roligt om man kunde få med en del som beskriver de karakteristiska drag (om det finns några) hos vår yrkesgrupp. Sen är det ju alltid kul att ha med lite om hur vi ser på andra. Allt e skrivet med glimten i ögat så det behöver inte vara jätteseriöst ;)
Listar några som jag tycker passar in (självklart får ni argumentera emot och jag hoppas ni kan hjälpa mig med några fler)
Lata - Man ska inte göra mer än vad som krävs, minsta möjliga anstängning e bra
Självgoda - Vi gör alltid rätt alla andra gör fel
Google e vår bästa vänSv: Typisk utvecklare
* finner någon sjuk strävan i att vara annorlunda, att ha aspbergers är coolt eller iaf insalg av det
* att prata om joltcola är oxo häftigt, även fast i princip ingen dricker eländet
* allt som gurus som Martin Fowler eller Eric Evans säger ska följas till punkt o pricka utan att man för den saken förstår vad det innebär, buzzwords är bra....
*
A) "fear of the unknown" , om en ny teknik presenteras så försöker utvecklaren hitta alla tänkbara fel med den för att slippa lära sig, håll för både öron och ögon för att slippa se fördelarna.
B) "golden hammer", motsatsen till ovanstående, om en ny teknik presenteras så försöker utvecklaren använda denna nya teknik till _allt_ allt från att bygga gui's till att göra olika typer av loopar.
* Om något inte fungerar så är det en bugg i någon annans kod, inte min, oftast visualstudio eller i kompilatorn .......tills man hittar buggen i sin egen kod...
* Har en dator utan F1 knapp
* "Förbättrar" saker, alla har förbättrat något kännt design pattern till det sämre..
"Jag förbättrade visitor pattern till att bara ta en basklass i visit metoden. då blev det bara en visitor"
etc...