Om man vill lagra digitala bilder för framtiden, vilket är det bästa då? Det bästa är förmodligen ett antal RAID-kopplade hårddiskar som hyfsat ofta är igång... >Det bästa är förmodligen ett antal RAID-kopplade hårddiskar som hyfsat ofta är igång... Tänkt att lagra i kassaskåp typ. USB-minne? Extern hårddisk? Det finns väl en uppsjö alternativ känns det som. iallafall om det ska ligga inlåst. mmm vi har tänkt att kanske en hårddisk är det bästa för honom. Mitt förslag: Två hårddiskar av olika märken, den ena lite använd så man vet att den itne har några fabrikationsfel/annat skräp, den andra bara felkontrollerad, och sedan påfylld. Borde sprida riskerna ganska väl tycker jag Hur länge är det tänkt att du ska lagra bilderna? Under 10 år är det nog inga problem. Men är det längre tid än så börjar det kanske bli svårt att få tag i hårdvara som kan läsa hd, usb-minne, cd, dvd eller liknande. Det är t.ex. inte så lätt att läsa 5.25-tums disketter idag direkt och det var inte så länge sedan man använde det. Dessutom kanske det kan bli problem med filformat som inte stöds i framtiden osv. > Hur länge är det tänkt att du ska lagra bilderna? Under 10 år är det nog inga problem. Men är det längre tid än så börjar det kanske bli svårt att få tag i hårdvara som kan läsa hd, usb-minne, cd, dvd eller liknande. Det är t.ex. inte så lätt att läsa 5.25-tums disketter idag direkt och det var inte så länge sedan man använde det. Dessutom kanske det kan bli problem med filformat som inte stöds i framtiden osv. Min hypotes (1): Lagra dom på ett webhotell.. t.ex one.comBästa lagringen av digitala bilder
Är det på på papper (Kommer ta en väldigt väldigt stor plats) eller är det ett annat sätt?Sv: Bästa lagringen av digitala bilder
Papper förstörs med tiden; men 5-10 år klarar du nog.
Däremot förlorar du förmodligen mycket information med dem om du vill ha tillbaka dem i digital form.
CD och DVD åldras och är kanske oanvändbara om bara några år. Det finns någon skum svamp som äter upp delar av skivorna.
Hårddiskar är ju något kraschbenägna, så där förlorar du allt om du inte har flera och har kopplat dem via RAID.
Digitala Band ska väl vara hyfsad hållbarhet på om jag har förstått det rätt?Sv:Bästa lagringen av digitala bilder
Tänk om det inte finns någon dator som kan läsa gamla raiddiskar från början av 2000-talet.
Det enda hållbara är nog att kopiera bilderna till nya medier och format med jämna mellanrum.Sv:Bästa lagringen av digitala bilder
Så det är bara tänkt att lägga över det och sedan låsa in det.
Som en slags backup.Sv: Bästa lagringen av digitala bilder
Sv:Bästa lagringen av digitala bilder
Sv: Bästa lagringen av digitala bilder
Sv: Bästa lagringen av digitala bilder
/JohanSv:Bästa lagringen av digitala bilder
Det beror lite på hur man ser det. IDE-diskar har funnits länge, och i princip alla datorer som säljs nu har fortfarande en eller två IDE-controllers. S-ATA lär nog hänga med ett tag nu tror jag, och S-ATA är ju bakåtkompatibelt.
En gammal burk borde inte vara så svårt att gräva fram så man kan läsa sina diskar i framtiden ;)Sv: Bästa lagringen av digitala bilder
Ju längre tekniken har gått, ju längre bak låter man den gamla funka; ju enklare är det att även låta gamla komprimeringsformat funka. Jag tror att problemet blir mindre och mindre med åren...
1: Jag är kanske inte helt nykter. men mina hypoteser är lika bra som era.Sv:Bästa lagringen av digitala bilder
Där kommer dom se till att det körs backup dagligen :P
Ni slipper oroa er för att mediet dom lagras på blir gammalt etc, allt kommer skötas av webhotellet