Jag spelar in mycket från TV och får de i MPEG filer som jag vill ha i Xvid. Vad är "bitrate" i detta fall? Jo troligen. Nej, då gör du helt enkelt: mm vet inte den rätta algoritmenFormula att räkna ut rätt bitrate till filmen
För att få ner den till en önskad storlek (700 Mb) så måste jag ha rätt bitrate.
Har sökt efter rätt formula men de jag testar visar alla olika svar och även de online kalkylatorna visar olika.
Någon som vet den rätta??
Tror denna hamnade i fel forum, sorry
Pelle vad god och flytta den till "matte/fysik/beräkna"Sv: Formula att räkna ut rätt bitrate till filmen
Är det antalet bitar per sekund? Typ 1000 kbit/s?
Då har du framför allt ett problem; beroende på typ av komprimering är det antingen en övre gräns, en undre gräns, ett slags riktvärde, eller ett exakt tal. För det första måste du alltså veta hur den fungerar. Även om du får reda på hur den fungerar kommer du ändå förmodligen bara få en uppskattning av hur mycket som krävs.
Du kan få fram en ungefärlig siffra genom att ta längden på filmen i sekunder, multiplicera med bitraten, och dividera med 8.
Säg:
3600 * 1000k / 8 = 450 MB
Men detta kan gå både upp och ner väldigt mycket.Sv:Formula att räkna ut rätt bitrate till filmen
Beroende vad jag har i ljudbitrate (Kör enbart 128 för de räcker) så blir det olika stora
Jag hittade denna som jag trodde stämde men den är helt fel.
(Max storleken -(Tiden på filmen x ljudet bitrate) ) / Tiden på filmen = svar x 8 = Det du ska ha
Jag skulle ha 700 Mb men fick 1300 Mb istället.
2:06:22 = 3982 sekunder
16 = ljudbiterate
711 680 KB = max storlek
(711680 - (3982 x 16) ) / 3982 = 162.724259 * 8 = 1 301.79407
Alltså 1301 i bitrate
Tyckte det var väldigt mycket men jag testade och den blev ca 600 Mb för stor :)
Enligt en online så ska det vara 637 i bitrate och det låter ju bättre men om det stämmer får jag testaSv: Formula att räkna ut rätt bitrate till filmen
tid på film x bitrate / 8 = storlek
bitrate = 8*max storlek/tid på film
Det är den bästa gissningen du kan få utan att veta mer om algoritmen.Sv:Formula att räkna ut rätt bitrate till filmen
Ska testa imorgon för nu får den jobba klart :)
Hmm vilken i din formel är ljudets bitrate??
Försöker se vad du får för bitrate med din formel med de värden som jag skrev innan