Jag tänkte bygga ihop en egen HTPC, så jag behöver tips på bra delar. Kraven är att den kan ta emot krypterad marksänd digital-TV ("Boxer"), givetvis med ett boxer-kort. Jag vill kunna spela in 2 kanaler, samtidigt som jag tittar på en 3e. Sen ska den kunna spela upp HD-film i 1080p, antingen via DVI eller HDMI. Dina krav är höga! T.ex. finns det bara 1-2 olika tuners som klarar kodade boxer-kanaler och de kostar ca 2000:-. Du behöver 3 såna för att kunna se på 1 och spela in 2 andra. >Dessutom behöver du 3(!) boxer-abonnemang. Att man behöver flera tuners förstår jag och det är inget problem. Dock hade jag hoppats på att det fanns ett kort bestående av flera tuners. <b>Om bara de tre kanalerna ligger på högst 2 muxar borde inte vara något problem</b> Eftersom det verkar vara extremt stor brist på vettiga digital-TV-kort till datorn så har jag bestämt mig för att vänta med det och köra TVn på en vanlig box tills vidare. > Eftersom det verkar vara extremt stor brist på vettiga digital-TV-kort till datorn så har jag bestämt mig för att vänta med det och köra TVn på en vanlig box tills vidare. <b>Vilket OS ska du köra?</b> Största problemet som med WinMCE som jag ser det, är att stöd för DVB-C saknas !?! <b>Hur är det med en MCE-fjärrkontroll, kan man utnyttja den från ett program skrivet i .NET på något enkelt sätt? </b> Ingen som vet hur bra CPU och grafikkort det krävs för att spela upp film i full HD? Har ingen erfarenhet själv, men såg lite info om det för MediaPortal: http://www.team-mediaportal.com/requirements.html (långt ner på sidan)HTPC
Om det blir HD-DVD eller Bluray vet jag inte, men det är väl bara själva spelaren som påverkar det antar jag, så det kan man lösa senare.
Viktigt är också att den är så tyst som möjligt. Priset är ingen viktig faktor eftersom jag inte nödvändigtvis behöver köpa alla delar samtidigt. Men låg pris är ingen nackdel =)
Saker jag behöver tips om:
(Se aktuell lista längre ner)
ThomasSv: HTPC
Dessutom behöver du 3(!) boxer-abonnemang.
Läs lite här:
http://www.nordichardware.se/Artiklar/?page=1&skrivelse=416Sv:HTPC
Förstår inte varför alla HTPC lösningar gör det så besvärligt. Har kört med en vanlig box sen 2002 som fungerar alldeles utmärkt med bara ett kort. Om man tittar på en kanal medan man spelar in en annan så sparas det inspelade krypterat. Inpelningen avkodas sedan när man tittar på den eller också kan man göra det när man inte tittar på något.
Tror det blir svårt att hitta lösningar som stöder 3 tuners. Däremot borde det i många fall räcka med 2 tuners. Kanalerna sänds muxade (flera stycken tillsammans). Om bara de tre kanalerna ligger på högst 2 muxar borde inte vara något problem (vet att flera boxar fungerar så men vet inte om HTPC mjukvara fungerar så).Sv:HTPC
Flera abonnemang låter som en dålig lösning. Självklart ska avkodningen bara ske på det man för tillfället ser. Det som sparas på hårddisken är kodade sändningar.
Skulle det inte gå att spela in en kodad sändning med ett kort som inte har någon CAM-modul och sen använda sig av ett kort med CAM-modul (och Boxer-abonnemang) när man tittar på inspelningen?
Kort 1: Med CAM-modul och Boxer-kort
Kort 2 och 3: Utan CAM-modul
Kort 2 och 3 används endast för inspelning. Kort 1 används för att titta på antingen en direktsändning eller nått man redan har spelat in.
Men jag antar att det är svårt att hitta ett kort som använda sig av CAM-modulen vid hårddisk-uppspelning...
Ja det har du rätt i ja. Men måste båda tunrarna ligga på samma kort? Kan man ha dom på separata kort så går det väl lika bra att stoppa i ännu ett kort så att man får totalt 3 tuners?
Så det jag behöver tips om nu:
* CPU (som klarar uppspelning av HD-filmer i 1080p)
* Grafikkort (som klarar uppspelning av HD-filmer i 1080p med HDMI eller DVI och HDCP)
* Ljudkort
* Vettig fjärrkontroll (som kan styra alla funktioner, typ uppspelning av film)
* HD-DVD-/Bluray-spelare (till ett vettigt pris, om det nu finns)
ThomasSv:HTPC
Så har jag också resonerat
Vilket OS ska du köra?
Jag har WinMCE och en av dess fjärrkontroller och den är väldigt bra. Men det är knappast en lösning om du inte kör WinMCE.
Viktigt är ju att fjärrkontrollen fungerar till alla de funktioner man vill använda på datorn. Ibland medföljer en fjärr till ett tv-kort men då är den nog ofta begränsad till det. Hur som helst vill man nog ha ett trådlöst tangentbord också som man smidigt kan ha tillhands för browsing etc.Sv: HTPC
Det blir helt säkert Windows och antagligen MCE, men det har jag inte helt bestämt än. Finns det bra MC-program för Windows så kan det vara ett alternativ.
Det jag ska göra med datorn är enbart att titta på film (och TV om det nu finns vettiga kort). Anledningen till att jag inte vill ha en stationär DVD är att det är så fruktansvärt svårt att hitta en som är perfekt. Dom billiga har ofta många funktioner (tex var dom tidigt ute med DivX-stöd etc) men har istället dålig kvalité (låter mycket, allmänt rangliga). Tvärt om är det med dom dyra, där finns ofta kvalitén men funktionerna saknas istället.
Dessutom så utgår jag ifrån att det blir billigare att uppgradera till HD-DVD/Bluray eftersom man bara behöver byta läsaren. Vill man senare byta till en HD-DVD/Bluray-brännare så blir säkert även det billigare.
Flexibiliteten är helt enkelt nyckelordet.
Hur är det med en MCE-fjärrkontroll, kan man utnyttja den från ett program skrivet i .NET på något enkelt sätt?
Dvs, har man kabel, så behöver man inte fundera speciellt länge... (och nej, kommer inte i Vista heller..)Sv:HTPC
Jag använder en MCE-fjärrkontroll (inte den nyaste modellen dock tror jag) som fungera utmärkt i både Windows MCE och MediaPortal. MediaPortal är ju f ö skrivet i .Net (C# om jag minns rätt) så det skall definitivt gå att känna av fjärrisen från .Net. Tror dessutom att MediaPortal är OpenSource så du kan nog hitta källkod och allt på SourceForge.net...Sv: HTPC
Sen är det kanske vettigare att ta en snabbare än nödvändigt som då inte behöver arbeta på 100% och kanske klarar sig med mindre kylning? Jag vill gärna att hela burken ska bli så tyst som möjligt.
/Johan