Halloj! kanske inte det du är ute efter, men du kan ju alltid Hmmm. Nja. Det kanske skulle funka, men målet är att folket ska kunna använda den vanliga webbläsaren (av lite olika anledningar). Detta kommer mestadels att användas inom en sluten krets, så säkerhetsfrågan är inga större problem, om det är det som sätter käppar i hjulen. Är det så att efter punkt 2, så vill du att användarn varken ska bli promptad Användaren ska inte promptas om nedladdningen, däremot så spelar det ingen roll om sidan ändras eller inte. Varför inte en ASP.NET-lösning? Ja, det fanns ju en ActiveX i den tutorialen som jag skrev om i början på denna tråd. Något liknande det skulle jag vilja ha. Det vore kalas. Automatisk nedladdning av filer genom IE
Jag tänkte höra ännu en gång här på pellesoft, det var några år sen senast.
Jag skulle vilja göra en lösning som detta:
1. Person loggar in
2. Person anger lite uppgifter
3. Fil sparas automatiskt på en specifik plats på persons dator
4. Windowsapplikation snappar upp filen
5. Informationen bearbetas och skrivs ut på ett A4 papper i standardskrivaren.
Punkt 4 och 5 har jag löst, punkt 3 däremot har jag jätteproblem med. Detta går att göra med ActiveX
tydligen. Men eftersom jag är totalt värdelös på VB6 / VS6 så fattar jag inte riktigt vad och hur göra (har försökt följa artikeln på http://www.devarticles.com/c/a/ASP.NET/HTTP-File-Download-Without-User-Interaction-Using-.NET/1/ men jag fastnar som sagt på ActiveX delen.
Går detta att åstadkomma via .NET på något sätt kanske?
Någon som har någon fingervisning för mig hur jag skall göra eller vart jag skall vända mig?
//JohannesSv: Automatisk nedladdning av filer genom IE
integrera webbrowserobjektet i den windowsapplication.
då går det lättare.Sv:Automatisk nedladdning av filer genom IE
Sv: Automatisk nedladdning av filer genom IE
för nedladdningen eller att sidan ska ändras?Sv:Automatisk nedladdning av filer genom IE
Folk har ju redan bestämt att de vill skriva ut uppgifterna, så prompten känns jäkligt onödig och därför vill jag gärna kunna skippa den.
//JohannesSv: Automatisk nedladdning av filer genom IE
1. Person loggar in
2. Person anger lite uppgifter
3. Formulär postas till servern
4. .Net-koden på serversidan bearbetar
5 Sidan skickas åter till användaren för utskrift
Ditt förslag kan p.g.a. säkerhetsbegränsningar i webbläsaren endast lösas med ActiveX-control (en slags applet) eller Java-applet i webbläsaren. Den måste dock programmeras, kompileras, och signeras med digitalt certifikat, sedan måste ändå användaren klicka ok ett par gånger för att installera komponenten. ASP.NET (eller gamla asp) passar mycket bättre för den här lösningen.Sv:Automatisk nedladdning av filer genom IE
ASP.NET hade kanske också kunnat fungera. Grejen är den att det i förlängningen kan komma att innefatta annat än vanliga A4 papper och vanliga skrivare och bli mer specifikt till t ex Etikettskrivare eller Thermoskrivare och då är det nästan av nöden tvunget att man kan spara filer lokalt hos användaren.
T ex, unifaun har en sådan komponent, men jag fattar inte riktigt hur de gjort det.