Jag har de senaste dagarna stångats med följande problem, i kompakt form : <i>Jag behöver alltså råd nu, tror ni grafikkortet OCH det gamla ljudkortet helt enkelt har gått sönder inom 2 dagar av en ren slump? Eller är det moderkortet som fuckat up?<i/> Nätagget är det troligen inte fel på! Ingen ström ingen bild alls! Det vore ju en jäkla osis om två kort gått sönder nästan samtidigt...Jobbigt hårdvarustrul med mediadatorn...
Förutsättningar : Windows XP Media Center Edition 2005, allt fungerar bra i flera månader
1) Ljudet började helt plötsligt att hacka en dag, när jag spelade upp filmer.
2) Laborerar lite, t ex genom att uppgradera drivrutiner samt att ta ut ljudkortet och sätta i det igen, både i samma PCI-slot och i en annan. Inget fungerar. Vid en reboot så lägger ljudet av helt.
3) Köper nytt ljudkort, installerar och ljudet fungerar bra igen.
4) Bootar om samma dag och nu slår grafiken om till 640*480 i 4 bitars färgupplösning.
5) Första tanken är att installera nyare drivrutinerna för grafikkortet. Fungerar ej.
6) Blir desperat, uppgraderar maskinen till Windows Vista Ultimate (som har media center inkluderat) i hopp om att detta skall lösa problemet. Hoppades att gamla Windowsinstallationen fuckat upp och började vägra drivrutiner eller dylikt.
7) Samma jävla upplösning i Vista. Får det ej att fungera där heller.
8) Formaterar hårddisken, installerar om Windows XP Media Center Edition från grunden. SAMMA JÄKLA GRAFIK, trots senaste drivrutinerna från NVidia. Kortet är ett par år gammalt, NVidia 5700GX tror jag. Ljudet fungerar nu bra dock.
Jag behöver alltså råd nu, tror ni grafikkortet OCH det gamla ljudkortet helt enkelt har gått sönder inom 2 dagar av en ren slump? Eller är det moderkortet som fuckat up? Har bara ett annat grafikkort som passar i den datorn men det är ett nästan splirrans GeForce 8800 GTX (typ i 5000-kronorsklassen) och jag vill inte riskera att det också går sönder, om det nu är moderkortet som käkar kretskort...
Vad tror ni? Dags att lämna in den och byta moderkortet, eller köpa nytt grafikkort också och hålla tummarna? Andra idéer?Sv: Jobbigt hårdvarustrul med mediadatorn...
Det är väl också möjligt att nätaggregatet sjunger på sista refrängen och hittar på "roligheter"..?Sv:Jobbigt hårdvarustrul med mediadatorn...
Problemet ligger till 70% på grafikkortet 14% moderkort 14% minne 2% cpu.
Gör ett uteslutnings test i samma orning som ovan.
FX grafik ? FX = mycket problem. Det sämsta som Nvidia producerat. 8800 är ett PCIE. Ditt FX kort AGP ?
Det är ganska vanligt att moderkorten levereras defekta med symtomen att det inte blir bild på skärm.
Minnen med dåligt märke ... alltås low budget . Mycket troligt fel. Har du två minnen i burken ta bort en av dem och testa. Testa sedan bara den borttagna.
Processorerna idag är kanon! I princip 100% felfria. Nästa inte ens 1 på miljonen fel.Sv: Jobbigt hårdvarustrul med mediadatorn...
Det kan nog stämma att det gamla kortet är AGP och det nya PCI Express. Jag kollade inte så noga...Jag får helt enkelt fortsätta laborera (dvs köpa nytt gfxkort)...tack för synpunkterna.