Fick en fråga på vår lokalradio ? En vuxen persons hjärna ser ut att väga mellan 1200-1400 gram, män ha i regel lite större (finns siffror på 10% på nätet men de stämmer nog inte helt rakt av) hjärna dock pekar studier på att det inte finns någon skillnad i antalet neuroner och neuronkopplingar. Så även om män har en lite större hjärna är det inget extra utrymme som går att använda till något. (Borde alltså bara vara extra vikt att släpa på. ) Finns lite tjafs om att kvinnor skulle använda större procentuell mängd av hjärnan än men också men det är inget som några riktiga studier pekar på. Annica Dahlström har skrivit (och med all rätt fått en del kritik för det) en del om skillnaden i hjärnan hos män och kvinnor. Google på hennes namn om ni vill läsa mer. Jag tror nog att det finns en ganska tydlig korrelation mellan hjärnans storlek och Att Albert Einsteins hjärna skulle vara större än medel är bara skitsnack. <b>Jag tror nog att det finns en ganska tydlig korrelation mellan hjärnans storlek ochPåskägg ?
Hur mycket väger ett normal Påskägg som Vi köper till våra barnbarn ?
Min Sambo kom då klart med: Nästa fråga.
Hur mycket väger vår hjärna och är det skillnad på man o kvinna ?
Undrar
SvenSv:Påskägg ?
Sv: Påskägg ?
dess maximala tankekapacitet. Se på Einstein (störst hjärna och typ smartast!)
Jag ser mig "hjärna" som ett undantag från denna regel då jag med blandad framgång
outsourcat många viktiga beslut till skrevet och därigenom tillskansat mig dual processorkraft! Sv:Påskägg ?
"Harvey found nothing unusual with Einstein’s brain, which is of average size."
http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein's_brain
Det ska visst finnas andra skillnader i just Einsteins hjärna gentemot en vanlig men huruvida en "inte vanlig" hjärna kan medföra extrem intelligens eller andra egenskaper är inget man behöver granska just hans hjärna för att se. Sv:Påskägg ?
dess maximala tankekapacitet</b>
Jag har för mig att det viktiga är ytan på hjärnan, inte volymen. Ökar volymen så blir väl kanske inte ytan (och därmed smartheten) märkvärt större.
Men jag vet givetvis inget om det här egentligen...
Thomas