Jag är så fashinerad över vänner som säger att dom har 10 eller 100 mbit och sen när man kontrollerar så hamnar dom på kanske 4mbit då det är tänkt 100mbit. Hur ser det ut för er egentligen och vad använder ni för programvara att kontrollera hur snabbt ert nät är? Jag har 24/1 mbit via Comhem, detta kan dock svaja, som lägst har jag legat på 11,4 mbit ned och 0,6 mbit upp. Däremot om man ser det till de senaste 20 testerna så ligger jag på en snitt på 18,9 mbit ned och 0,9 mbit upp. Toppnoteringen var 23,95 mbit ned och 1,02 mbit upp. Har 2/2 mbit. Har 8/0,8 mbit enligt telia tydligen, och det stämmer ganska bra, även om pingen stiger upp mot ganska många 100 ms när man närmar sig 0,8 uppåt ;) Uppmätt med hjälp av nedladdningar av allt möjligt Har 100/100 Mbps på stadsnätet och "upp till 20/20 Mbps" utåt... det verkar beror på vad man refererar mot. Testar jag t ex med Speedtest (http://www.speedtest.net) mot Malmö så verkar jag oftast ligga på 12/5 Mbps... men det är ju några hopp dit... Jag har 20/3 ADSL från Bredbandsbolaget. Jag får i verkligheten ca 2mbyte/s ner och det är jag mycket nöjd med. Då kör jag trådlöst från modemet vilket ska dra ner hastigheten lite enligt BBB. Jag kör med mitt gamla 14,4 kHz modem fortfarande. Jag har 100/100 via Skycom & Karlstad Stadsnät, efter inkörningsproblem så ligger jag runt 80/80 mot "tp-test". Om jag hämtar diverse filer via tex DC så ligger jag och maxar. Men då hämar jag ifrån runt 10 personer samtidigt. 345:- i månaden och är riktigt nöjd. Framför allt tycker jag att det är ett kanonpris. Har en lite kul historia angående hastigheten och bredbandsföretagens affärsmetoder. <b>MEN varför i helsike låter de mig köpa en tjänst som de inte kan leverera? De borde givetvis ha sagt vid uppgraderingen att du bor x meter från telestationen, du kommer inte att få högre hastighet än vad du har idag.</b> BBB är fina, dom har ju blivit uppköpta av Telenor och har en massa osnutna killar o tjejer som står utanför diverse affärer och försöker pracka på folk mobilabbonemang med taskig täckning och bredband. <b>Råkade själv hamna hos dem en gång och de sa att det inte var några som helst problem med 24mbit hem till mig</b> <b>En av våra kunder kom in till oss och ville att vi skulle hjälpa honom att installera 3Bredband i sin laptop. Vi visste att han bodde i en by ca 8 mil från centralorten där man inte ens har täckning med GPRS och funderade om han skulle försöka använda den hemma.</b> <b>Jag skulle gärna ha sett en konsult från 3 åka upp mot Kvikkjokk (eller var det kan ha varit) för att fixa bredband åt någon.</b> Sorry lite väll mycket Offtopic men kan inte låta bli Skulle de vara konstigare än Baltak, Suntak och Suntakstan som finns i Västergötland? Suntakstan låter ju som ett land i forna Sovjet. Semester i Suntakstan är inte riktigt så exotiskt som det låter. Grejen här uppe är att många orter/berg/sjöar o.s.v. har försvenskade samiska namn, vilka ofta förklarar hur det ser ut rent geografiskt på just den platsen. Enligt http://www.speedtest.net, har jag 8 MBit ned och 0,8 upp.Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Är det någon som har överklagat om dålig bandbredd kontra vad ni får betala för och i så fall, vad hände?
Jag sitter personligen på 3G TURBO (HDSPA) (tre.se) och har 2 st 3G master jättenära mig. Trafiken i snitt är 4-600kb medan de utlovar 3,6mbit. De har sagt att de garanterar 1,2mbit - men jag får således hälften ändå och jag sitter som sagt var inom 300m radie av 2 stycken master. Sv: Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Mätt med TPTEST 5.
//JohannesSv:Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Har den hastigheten också enligt de mättningar jag har.Sv: Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Sv: Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Sv: Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
ThomasSv:Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Funkar lika bra idag som när den införskaffades -96.
Lite jobbigt att ladda hem Victoria Silvstedt i annat
än gif-format bara. :(Sv: Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Sv:Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
För lite drygt ett år sedan flyttade jag och i samband med det gick jag från 8MBit/s till 24MBit/s. Jag har aldrig efter det fått högre hastigheter än vad jag hade med 8MBit/s, vilket jag tyckte var normalt eftersom jag helt enkelt glömde bort att jag uppgraderat till ett dyrare abonnemang.
För en tid sedan loggade jag in på mitt konto hos min leverantör (BBB) och råkade se att jag betalade för 24MBit/s (igen, jag hade glömt bort detta) och givetvis kontaktade jag dem och sa att jag betalar för fel abonnemang, jag har ju bara 8MBit/s. Givetvis svarade de att jag har haft 24 MBit/s sedan ett år tillbaka.
Så testade jag min lina med TPTest och fick massor med resultat som låg precis där man kan förvänta sig för en 8MBits-lina (vilket också stämmer med min upplevelse av maxhastigheterna jag fått vid nedladdning). Så jag kontaktade dem och påtalade detta, och de svara förstås : "Den faktiska hastigheten du får beror på hur långt ifrån telestationen du bor!" (vilket jag givetvis vet)
MEN varför i helsike låter de mig köpa en tjänst som de inte kan leverera? De borde givetvis ha sagt vid uppgraderingen att du bor x meter från telestationen, du kommer inte att få högre hastighet än vad du har idag. Om jag hade fått säg 10+ MBit/s så hade jag ju i alla fall fått en ökning, och då hade jag kanske accepterat det.
Jäkla banditer...sedan borde jag givetvis ha testat hastigheten redan vid leverans men det tog ju åtskilliga veckor utan bredband vid flytten och då hade jag ju redan glömt bort det...suck. Och några pengar tillbaka blir det inte...Sv: Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Hastigheten beror inte bara på avståndet, utan även på kvalitén på kabalarna. Man kan med andra ord inte veta i förväg vilken hastighet man får... Det skulle alltså kunna vara så att du har ganska korta kablar (och borde få hög hastighet), men istället är det kvalitén som sätter stopp. Jag har inte hört att det skulle finnas något att ta reda på detta utan att testa.
Sedan kan man ju tycka att det vore shysst om man fick tillbaka pengarna, men det är ju en annan sak...
/JohanSv: Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Råkade själv hamna hos dem en gång och de sa att det inte var några som helst problem med 24mbit hem till mig, turligt nog så hade jag veckan innan pratat med Telia om detta och kommit fram till att det var för långt bort för min del. Men det var INGET som säljarna köpte, så de ringde till någon teknisk avdelning och även de menade att med det avståndet (~3000m) så skulle jag kunna landa över 23mbit.
Schysst, ny teknik eller bara bluff? Jag sätter mitt högra lillfinger på det sistnämnda.
Så när Comhem helt plöstligt knölade in ett tredje jack i TV-uttaget så var det biff, 24mbit och dom håller vad dom lovar, för det mesta.
//JohannesSv:Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Det är inte bara BBB som har noll koll...
En av våra kunder kom in till oss och ville att vi skulle hjälpa honom att installera 3Bredband i sin laptop. Vi visste att han bodde i en by ca 8 mil från centralorten där man inte ens har täckning med GPRS och funderade om han skulle försöka använda den hemma. Jovisst tyckte han. Han hade kollat med 3 och enligt dom skulle det fungera hemma hos honom. 0,384 Mbps hade dom lovat...
En kollega kontaktade 3 (mer eller mindre på skoj) för att kolla vad dom sa. Jajamän, det skall funka att få 0.384 Mbps dit enligt killen på supporten. Min kollega frågade om han var helt säker på det och nämnde att 3G endast går att få på centralorten och att platsen ifråga ligger 8 mil västerut i fjällvärden. Killen på supporten bad min kollega att vänta och kom sen tillbaka och sa att det skall funka med GPRS via deras roaming-leverantör (Telia). Min kollega sa "jasså... jaha... men det kan väl inte bli 0,384 Mbps..?". Nej, det höll killen på supporten med om... Min kollega frågade om han var helt säker på att GPRS skulle fungera. Killen på supporten bad honom vänta igen och efter ett tag kom han tillbaka och sa att det ser ut som om inte GPRS skulle fungera heller...
Ni som vill kan testa... Gå till http://www.tre.se/templates/BroadbandCampaign.aspx?id=28250, skriv in postnumret 96299 och se vilken hastighet man kan få med 3... ;)Sv: Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Jag skulle gärna ha sett en konsult från 3 åka upp mot Kvikkjokk (eller var det kan ha varit) för att fixa bredband åt någon. Var själv dit en dag, ca 10 mil enkel väg. Åkte dit, parkerade bilen och gick runt litet, fjällstationen hade inte öppnat än (tur att jag åt innan jag åkte) och åkte sedan tillbaka.
Hörde om några stockholmare eller om det var tyskar som åkt där. Man hade sett älgar, tjäder och annat vilt, men det var inte detta de mindes och var fascinerade över. Det var att de hade åkt 20 mil utan att möta en enda bil... :-D
För att inte tala om Karats. Inte lika långt bort, men en mindre väg, grusväg och vårhal när jag åkte den. Stack ut på den utan att ha ordentligt med kläder med mig. Tur att inget hände. Var orolig att ingen skulle hitta mig i så fall. Mötte ingen bil. Fast plötsligt såg jag några bilar stå parkerade vid ett ställe, antagligen folk som gått ut mot en älv för att fiska. Det var inte mycket att se i Karats, så även där blev det en snabb retur.Sv:Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Kunden bor i Tjåmotis (inte riktigt ända vid Kvikkjokk men "nästan"...)... och dom har samma postnummer som de byar som ligger alldeles vid tätorten fastän Tjåmotis är 8 mil västerut. Kvikkjokk har ett eget postnummer.
<b>antagligen folk som gått ut mot en älv för att fiska</b>
Troligtvis... det är suveränt fiske där bl.a. efter Pärlälven... Sv: Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Vilka konstiga namn det finns där uppe.
Svårt att utala och man kan tro att personen har skrivit fel :)Sv:Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
En gång när jag kollade på en karta över Jokkmokks kommun stötte jag på ett berg som hette Snålkuk. Fast jag var osäker på om det kanske var det inte lika roliga Snàlkuk; ringen var litet otydlig på kartan.Sv:Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
T. ex. ortsnamnet Jokkmokk kommer från lulesamiskans ord för bäck/vattendrag (jåhkå) och krök (måhke)... och sägs komma av att Lilla Lule Älv gör en liten krök just vid Jokkmokk... ;)Sv: Hur snabbt nät har ni hemma egentligen?
Jag har telias 24 Mbit (Upp till, så det är nog svårt att klaga).
Edit : Mitt största problem är inte hastigheten.
Jag bor i ett område som det byggs väldigt mycket nya bostäder i, så tillgängligheten på nätet kan vara under all kritik.
Så fort det blir lördag förmiddag, så blinkar DSL-lampan rött...
Ringer man sedan telia, så ska det tjafsas om utrustning osv. Det brukar sluta med att de gör en "mätning" som de inte anser tillräckligt bra, sedan skickar de ut en tekniker, som förklarar för oss att vi har en perfekt anslutning. (oftast kommer de mitt i veckan, en förmiddag).
Detta har de gjort 3 ggr nu.
De fullständigt vägrar erkänna att de har för dåligt med "plats" för alla.