Jag har intresserad som jag är och har inget annat att göra,börjat jaga KW i mitt hem. Jag har nyligen kopplat på en elmätare på kontakten som TV, digitalbox, DVD, surroundljud etc är inkopplad på. Nästa sak blir datorn. För dom som är intresserade så finns det en bra mätare hos Clas Ohlsson 169:-. > För dom som är intresserade så finns det en bra mätare hos Clas Ohlsson 169:-. Testade 2 timmar på den dator jag just nu jobbar med 1.22 / Kw Har kommit fram till att mitt hushåll bör kunna klara sig på 10 - 12 Kw /dygn Lär dig hur enheter skrivs! kW, inte Kw. Dessutom menar du antagligen kWh / dygn (kilowattimmar per dygn), inte kW / dygn. <b>Lär dig hur enheter skrivs! kW, inte Kw. <b>hoppas du skojar annars är det mycket synd om dig.</b> You talkin' to me? Svempa, du får lära dig att vissa av glinen inte klarar det hårda språket.. ;) Jämfört med gammelsmurfen Sven Åke är jag kanske ett glin, men jämfört med dig, Fredrik, är jag ett russin. <b>På vilket sätt är det synd om mig?</b> <b>Därför att du måste vara "en finne i röven på din omgivning" och i ditt sociala liv</b> Jag skulle vilja veta vad tusan det är som gör att min elräkning konstant är 5000kr/månaden .. Kan man få reda på vad som drar mest? Jag skulle tippa på varmvattenberedaren. Det går åt mycket energi till att värma upp 400 liter vatten och hålla det varmt. Fråga en elektriker, så länge du kan få själva tråden för fasen till beredaren fri så kan en elektriker som har rätt utrustning kolla det utan att koppla om någonting, finns leksaker som man lägger runt en ledare för att mäta strömmen som flyter. Börja med att köpa några Timers på Tex Clas Ohlsson. >Jag skulle vilja veta vad tusan det är som gör att min elräkning konstant är 5000kr/månaden Det är nog Pelles stordator som han har i källaren som förbrukar så mycket ström ;) Min syster hade också en elräkning på 5000:-/mån men då använde hon enbart el för att värma upp sin schweizerost till hus (dvs inte det mest välisolerade huset). Det där är det jag kallar moment 22. Elbolagen måste höja sina priser Anledningen till att hon börjar bli vansinnig på dig är nog att du envisas att skriva kWh med versalt K. >Det där är det jag kallar moment 22. Elbolagen måste höja sina priserMoment 22 Elräkningar
Kaffebryggaren kostar 10 öre/kok
Kom på att köksfläkten med ljus kostar 1 öre/min ~ 50 kr/mån om fläkt med ljus går hela tiden.
Kommer att underätta Er om alla mina mätningar.
Konsekvensen blir mindre efterfrågan höjda Kw priser, just nu 1.22 KW
Kul att läsa om några år var Vi är då.
Jag kommer att mäta allt jag har i huset. Datorn blir intressant.
Keep Posted Continue
Klart att Vi skall spara energi men bolagen tänker inte gå med mindre vinst ! Moment 22
DVS: ! Tro inte att du kommer att tjäna pengar på att vara energimedveten
Du kommer att få gott samvete men du kommer att få betala lika mycket eller mer. !Sv: Moment 22 Elräkningar
Vill veta ungefär vad jag förbrukar på en dag.
Som du säger så är jag intresserad av att förbruka mindre el, inte spara pengar.
ThomasSv:Moment 22 Elräkningar
Sv: Moment 22 Elräkningar
Jag sitter på ett LAN nu, och jag har satt just en sådan elmätare på servrarna. Ligger väl på 560 W. Skulle haft 6 till bara för 3-fasen :P
(Glömde jag säga att vi är snåla :P )Sv:Moment 22 Elräkningar
Den kosta ~ 1:00/timme kör jag då ~ 5 tim/dag så blir det ~ 150 /mån
Min senaste elräkning var på 420:-/ mån . Jag lade 850:- på min lokala restaurant ;-)
Det gäller att prioritera ;-)Sv: Moment 22 Elräkningar
Har Ni gjort liknande beräkningar ?Sv:Moment 22 Elräkningar
Dessutom menar du antagligen kWh / dygn (kilowattimmar per dygn), inte kW / dygn.</b>
<b>Fuck off baster</b> LOL LOL Ohhhhh hoppas du skojar annars är det mycket synd om dig.Sv:Moment 22 Elräkningar
Jag skojar inte; det är så enheterna skall skrivas. De kan andra i forumet intyga.
På vilket sätt är det synd om mig? Kommer du att leta upp mig och banka skiten ur mig för att jag påpekade att du gjorde fel? Hotar du mig alltså?Sv: Moment 22 Elräkningar
Lika mycket spänning ( V ) i denna heta tråd
som i Taxi Driver med Robert De Niro.
;-)Sv:Moment 22 Elräkningar
Sv:Moment 22 Elräkningar
Därför att du måste vara "en finne i röven på din omgivning" och i ditt sociala liv
Du lägger energi(KW) på sånt som är helt försummbart. "Bror duktig".
Vem bryr sig om jag skriver Kw ,KW, KW/h alla vet vad jag menar.I ett tekniskt Forum får man
kanske se upp men under Skrivklåda duger Kw bra.
Oki min dator med kringutrustning(skrivare,modem router mm) drar tydligen bara 700mA
så det var inte så farligt som jag trodde. 160 Watt med min taxa 1,22 blir det ~20 öre/tim.
Skulle den stå och gå för fullt en månad skulle det bli 144:-
När datorn går ner till energisparläge dra dator och kringutrustning 430 mA = ~100 Watt ~ 12 öre/timSv: Moment 22 Elräkningar
Vilket sociala liv?Sv:Moment 22 Elräkningar
1 kyl, 2 frysar, 400 liters varmvattensberedare, 1 pump för vatten på tomten och uppvärmningen behövs ju inte på sommaren (luftvärmepump) som sagt.. Resten är nästan bara dator, tv och stereo .. Jag tror beredaren är boven, vad tror ni och går sånt att kolla tro?Sv: Moment 22 Elräkningar
Efter det kommer nog frysarna och sedan kyl m.m...
Du har väl inte varmvattenberedaren genom en stickkontakt antar jag så du kan inte kontrollera med en mätare emellan som nämnts tidigare i tråden?Sv: Moment 22 Elräkningar
(Jag lekte elnisse på en festival i somras, och sådana här leksaker användes för att kolla hurvida det där med huvudsäkringar på 160A var underdimensionerade eller inte för några av scenerna :P )Sv: Moment 22 Elräkningar
Jag har nu monterat 3 st Köksfläckt TV stero och lite andra prylar som inte behöver gå mitt i natten.
Kyl och frys är billigare än man tror.Väl avfrostad frys med mycket varor i dra knappt ingenting.
Kollade just min frys den drar ~ 800 mA när termostatet slår till några få ggr /dygn sedan sjunker den
till viloläge 10mA. Låt oss säga att den går för fullt 5 tim/dygn(mycket tror jag) skulle bli ~ 30 KWh/mån
36:- enl min taxa 1.22. Kylen drar ~ 230 KWh/år ~ 25:-/mån. Men många bäckar små.
Fick just min elräkning idag, har dragit 247 KWh under april (301:-). Tycker jag är mycket. Sv: Moment 22 Elräkningar
Låter orimligt att förbruka 5000 KWh per månad. Det betyder ju en konstant förbrukning på ~7KW.
>Jag tror beredaren är boven,
Med den förbrukningen måste beredaren läcka som ett såll.
Jag har 180m2 som värms med frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme och jag förbrukar 12000-13000 KWh per år.Sv:Moment 22 Elräkningar
Vad är det för specifikationer på datorn? 512 processorer eller mer? Hur många terabyte med minne har den? ;)Sv: Moment 22 Elräkningar
Nu har hon bytt till jordvärme och elräkningen har sjunkit till 200:-/mån.
ThomasSv:Moment 22 Elräkningar
när dom säljer mindre, för att bibehålla sina vinster.
Jag har blivit KWh-jägare så min sambo börjar bli vansinnig på mig. :-)Sv: Moment 22 Elräkningar
>när dom säljer mindre, för att bibehålla sina vinster.
Har för mig att vi haft den här diskussionen förut. Har du någon källa som visar att elbolagen säljer mindre? Senast nu i veckan läste jag att elförbrukningen fortfarande ökar hela tiden och kommer att göra så många år framöver.
Elpriserna stiger eftersom efterfrågan är så stor att elbolagen får sålt sin el även med höga priser.
Så länge det inte tillkommer nya kraftverk kommer priserna att fortsätta stiga.
Om elförbrukningen minskar kommer elbolagen att behöva sänka priserna för att få sålt sin el. Varför är det ett "moment 22".