Var och handlade idag och upptäckte att de har bytt ut de hårda pet flaskorna mot mjuka och det ska visst vara nu istället. Kastar du cola bara för att den är avslagen? Den går att dricka, den också. Du får dricka större mängder på en gång så hinner inte kolsyran försvinna så fort ;) Att kolsyran skulle försvinna pga plasten verkar konstigt, då borde den försvinna även i oöppnade flaskor? Sätt inte på skruvkorken när flaskan är något ihoptryckt; då suger du nämligen ut koldioxiden ur vätskan. Per: Smaken är som baken... En bekant till mig dricker bara CocaCola om den är avslagen... så vi brukar kalla avslagen Cola för "Sussie-Cola" efter henne... <b>"Nu är det här ett orelevant problem, vi vet alla att man enbart dricker cola i glasflaska och burk =) "</b> köp ½ litare det går lika bra.....jag låvar + att kolsyran är kvar :D Jag har märkt en intressant grej. I mitt område, något invandrartäta område (Norra Biskopsgården för göteborgare), så ligger det en kiosk (just nedlagd) och en affär, som köper in 2-liters slovakiska col:or. Per: Alla pet-flaskor som återanvänds. (4-kronorsflaskor tex) går igenom ordentlig tvätt innan de fylls på igen. Ett steg i processen är en elektronisk näsa som luktar efter bland annat alkoholer och oljor. Läskföretagen är mycket hårda på det och garanterar (för konsumentens hälsa) att inga främmande ämnen som oljor och bensin funnits i de flaskor du köper. Mjuka flaskor är så jobbiga att hålla i. De är hårda när man öppnar dem, sedan bara kroknar de. För det första, de tunna petflaskorna är gjorda i en plast som andas, det vill säga kolsyran flyr flaskan, detta kan man enkelt testa själv genom att ta en oöppnade tvåliterscola (eller valfri kolsyrad dryck) och försegla korken med silikon (andas inte) för att sedan skaka flaskan en gång om dagen, efter ungefär två veckor är nästan all kolsyra borta ur flaskan förseglingen av korken till trots (för att försäkra er om att förseglingen är tät så lagra flaskan uppochner så eventuella läckage syns). Finns två fördelar förstås <b>2) Det blir billigare (2 kr i pant istället för 4 kr)</b> Japp men jag tar inte med mig en flaska eller två när jag ska köpa en ny (eller två) Ja, den här coca-cola förpackningstragedin är ju förvisso "ett helvete" rent ut sagt.Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
Det gillar jag inte för med mjuk flaska så pressar man kolsyran ut fortare tycker jag och man får kasta slätten som blir över.Sv: Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
Sv: Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
Nu är det här ett orelevant problem, vi vet alla att man enbart dricker cola i glasflaska och burk =)
ThomasSv: Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
Sv:Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
Japp, smakar bara dynga när det inte är någon kolsyra i
Man får helt enkelt ta det försiktigt när man häller i glaset så man inte bucklar flaskan.Sv: Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
Word! 1.5l funkar iofs också för mig (för det mesta) men 2-liters och 0.5:orna smakar dynga.
OM ni köper en 1.5:a, glöm inte att kolla på hur bra skick flaskan är i. Vem vet var somliga förvara i PET-flaskorna (motorolja, bensin, etc) innan de returnerar den. Jag letar alltid upp den minst skadade flaskan.Sv: Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
Det har alltså naturligt blivit så att jag har köpt 2-liters slovakiska flaskor i mjukplast. Till på köpet har jag en syster som är tandhygeinist, så sen 1½ år tillbaks dricker jag enbart light.
Men efter att ha gjort det ett tag funderar jag på om de slovakiska verkligen är så mycket sämre. Jag tror att de har en något annan plast som inte drycken suger åt sig, vilket gör att även riktigt gamla såna smakar helt ok.
Hur som helst; de är ju fortfarande inte i närheten av smaken på riktiga glasflaskor, min intressanta grej är då att om man kyler dem ordentligt, till 3-4 grader, så smakar de riktigt bra. Jag kan tänka mig två förklaringar; antingen så gör kylan att colan inte tar upp lika mycket plast, eller så är bara riktigt kall dryck jävligt mycket godare. =)Sv: Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
Ni som säger att Coca-Cola i den och den flaska smakar illa/anorlunda. Kan ni tänka er att ställa upp på ett blindtest :)Sv:Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
Ser man uinte upp så har man snart 1,5 liter på bordet.
Vad är fördelen med dem ?
Är de mer miljövänliga i tillverkningen ?Sv:Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
För det andra, licenscola (import) smakar annorlunda tack vare annat ph-värde på vattnet och från vissa länder tillsatser (klor) i vattnet, det är dock upåp till var och en att avgöra vilken som är godast.
För det tredje:
<b>Ni som säger att Coca-Cola i den och den flaska smakar illa/anorlunda. Kan ni tänka er att ställa upp på ett blindtest :)</b>
Lätt, du kan även blanda in Pepsi, Cuba Cola, Cola light och Willys cola, jag och två av mina vänner blev utsatta för ett sådant test, inte nog med att vi satte alla rätt så noterade vi även korrrekta resultat på vilka som var i hård petflaska, stor petflaska, burk och glasflaska. Skillnaden är enorm, speciellt mellan glasflaska och petflaskorna. Sv: Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
1) De mal mjukplasten så de återanvinner inte genom att fylla på den igen utan gör allt nytt
2) Det blir billigare (2 kr i pant istället för 4 kr)Sv:Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
Du pantar väl flaskorna?
ThomasSv: Mjukplast för Coca-cola 1½ liter
men då kan man ju alltid muntra upp sig med hela Sveriges nya glädjespridare.
http://www.youtube.com/watch?v=G0w9zpy7jy0
visst svänger det om grabben?