Jag sitter och kollar på bärbara datorer och en del har "högblank skärm". Hur dåligt är det (om det nu är dåligt, vilket det låter som)? Jag vet inte exakt vad som menas med "högblank". Jag har nått som heter "Crystal clear" (tror jag att det heter) på min bärbara och det innebär att skärmen är mycket blankare och ger en klart tydligare bild är de lite äldre skärmarna som jag upplevde lite dassiga och dova. Om "Högblank" syftar på dessa så kan jag varmt rekommendera att du köper en sådan skärm, tyvär så finns det ju olika versioner och kvalitet även på dessa blanka skärmar. Benämningen "Hög blank" får dock mig snarast att tänka på finnish på skalet och inte skärm ytan i sig :o) Jepp, "högblank" är ett svenskt uttryck för crystal clear... Har iofs själv bara jämfört ASUS laptop's men skillnaden mellan en "vanlig" och en "högblank" är väsentlig. Och är skillnaden bra eller dålig? Jag sitter här med min nya laptop som jag tror har en högblank skärm. Den är iaf väldigt blank :) Kan bara hålla, både min bärbara och min "huvudskärm" (Acer AL2051W) är s k högblanka och jag gillar dessa mycket bättre OM OCH ENDAST OM du inte har irriterande ljuskällor i närheten. Då blir det bara värre med en blank skärm. Men man kan ju inte beskylla skärmen för dålig ergonomi i övrigt :-) Jag lät inte valet av bärbar bli påverkat av skärmtypen eftersom det typ är 50/50 om det är bättre eller sämre med blänk skärm. Den dator som det blev har iaf en matt och det är även min skärm till min stationära så det blir säkert bra.Högblank skärm
ThomasSv: Högblank skärm
Sv:Högblank skärm
Sv: Högblank skärm
Edit: Kombinerar man era inlägg så kan man iofs tolka det som att det är stor skillnad åt det bättre hållet.
ThomasSv:Högblank skärm
Bredvid mig har jag min gamla laptop med matt skärm, och visst är det skillnad. Jag gillar den blanka bättre, men fönstret bakom mig speglar sig i skärmen vilket är lite synd. Så blir det inte på den matta om inte solen skiner rakt på den.
/RickardSv: Högblank skärm
Sv:Högblank skärm
Thomas