Rensade hela systemet strax före jul. Anledningen var att hela systemet ständigt fick mängder med krascher etc. Efter att ha kikat runt lite inser jag ju att det är totalt vansinne med 70 grader. Vad har du för processor? Jepp, kunde även ställa in det i BIOS, varningsnivå och shutdownnivå. Jepp, kunde även ställa in det i BIOS, varningsnivå och shutdownnivå. Du kan ju kolla att processor fläkten snurrar (genom att köra burken med öppen dörr).Gör det det så hade jag köpt en bättre kylare. Normalt så räcker ju orginal kylarna men att processorn ligger på 70 grader är inte bra. Även om 70 grader i sig kanske inte är katastrofalt så kan det orsaka ett antal fel ändå. 1. Ja, det är högst troligen överhettning... Om du i BIOS kunde avläsa 70 graders värme i vila så blir den nog ganka mycket varmare vid belastning. En AMD brukar ligga kring 35-45 grader vid normal kylning. Rent generellt brukar "fet-aggregat" producera mer värme än standardmodeller. Det kan därför vara ett uppslag att underlätta för den befintliga CPU-fläkten. genom att kompletera med en chassi-fläkt så att den uppvämda luften byts ut mot kall luft. Glöm inte att det är en betydligt billigare hisoria att investera i en chassifläkt (150 kr hos Clas Ohlson) än att satsa på en ny mamutfläkt till CPU;n. Okej, många bra uppslag, tackar för det! <b>Menade egentligen inte om det var sönder, utan snarare om det var för dåligt på ett eller annat sätt.</b> Då beställer jag den fläkten, helt enkelt. Brukar det ingå kylpasta eller ska man köpa det separat? Det brukar ingå kylpasta, i alla fall med Zalmans fläktar. Då du har passiv kylning på grafikkortet tycker jag du även borde komplettera med en chassifläkt för att (som tidiagre beskrivits) flytta ut den varma luften som ändå blir inne i burken. 150kr är trots allt inte en allt för stor summa. Dessutom ska du ju ändå in och pilla i datorn. Vill du ha bra luftflöde i burken så ska du väl helst ha en chassifläkt som drar in luft och en chassifläkt som blåser ut luft. <b>>Min låda har inte några färdiga hål för fläktar så jag skulle nog improvisera och sätta ena fläkten där det är hål för PCI-kort och den andra vid ett hål för en 5,25"-enhet.</b> Hej, Enl tråden nedan är CISVC.EXE en indexerings tjänst: Update: har kört med AGP aperture-updaten i sen dess, och har hittils inte fått en enda krasch (av det slaget iaf...;) ). Kylning är fortfarande aktuellt, men nu känns det inte lika akut. Det är inte orimligt att jag skippar det helt, och istället satsar på att få fastjobb och byta ut det gamla skrället. Stort tack ändå till alla som har hjälpt till!Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
Nu har jag ett betydligt stabilare system, men det dyker hela tiden upp ett problem; datorn slocknar och startar om. Det tycks helt enkelt vara när datorn får en hög belastning (tunga matlab-beräkningar, spel, etc.). Har sökt på nätet efter felmeddelandena "stop error 1003, systemfel", eller va fan det var, med respektive felkoder; 1000008E, och liknande. (Den är mest frekvent.)
Har fått fram att det kan vara drivrutinsrelaterat, så jag har installerat så många nya jag har hittat; BIOS har högsta version. Verkar inte ha hjälpt öht.
Då tipsas man om att det kan vara hårdvara generellt. Testar med windows memory test, den klarar de första 5 av 6 testen galant, orkade inte vänta på det sista. Ska göra det när jag inte behöver datorn.
Har också dammsugit och torkat ur hela innanmätet lite sporadiskt, och framförallt dammsugit processorfläkten. Noterar då i BIOS att processortemperaturen ligger på dryga 70 grader. Varningsnivåerna slutar vid 68!
Men om det är pga överhettning, borde det då inte ske krascher ständigt?
Har bytt originalnätagget till ett tagan som ska vara extra tyst och kallt. Är det läge att fixa en ny processorfläkt också?
Inser att texten är något diffus, men jag vet inte riktigt vad jag ska fråga... Känner någon till ett forum som är mer hårdvaru- och os-inriktat, och som skulle ge några råd med lång erfarenhet bakom?Sv: Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
Jag har lyckats förstå följande (är inte speciellt "hårdvaru-savvy"):
1. Har ett VIA-moderkortschip, med en Socket A http://www.via.com.tw/en/products/chipsets/legacy/kt266a/. (Tillsammans med en AMD-processor)
2. Har ett passivkylt grafikkort (köpt enligt tips i en typ ett år gammal tråd).
3. 70 grader är tokmycket, och det är mer eller mindre ett mirakel att datorn fungerar öht.
4. Det kan ganska ofta vara överhettning som är felet i såna här random krascher. (Enligt någon guide var det ordningen i stil med: felaktiga drivrutiner, felaktigt ram, överhettning, för svag strömgivning, andra hårdvarufel, mjukvarufel)
Det skumma är att jag inte tycker att riktigt samma fel hade uppstått före ominstallationen.
Och då har jag följande frågor:
1. Tror ni att det är överhettning?
2. Är det något fel på mitt dyra, något år gamla, fet-aggregat?
3. Hjälper det ens om jag skaffar en ny processorfläkt, eller är det för varmt inne i själva burken?
4. Om det hjälper, är då detta ett bra val http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=302755 ?
Prisklassen är ju iaf överkomlig...
5. Passar fläkten på min socket?
6. Om inget av ovanstående, vad ska jag då göra?Sv: Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
Jag är inte så jätteinsatt i nya processorer så dom är kanske känsligare för värme. 70 grader är varmt men det låter inte kritiskt varmt. Tex processorn på Geforce 8800-kort ligger på 60 grader i viloläge och 80 grader när den arbetar.
Men med tanke på att varningsnivån slutar vid 68 så känns det definitivt som att värmeproblem är en möjlighet.
Har du nått typ av monitorprogram som är inställt på att starta om datorn vid en viss temperatur?
Sånna program följer oftast med moderkortet.
ThomasSv:Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
Varningsnivån kunde man ställa in mellan 50 och 68 och shutdown mellan 80 och 90. Men de har inte varit på, förrän jag testade dem igår (och hela datorn lät som ett brandlarm efter fem minuters användade...).
Att det är ett program i windows tror jag inte, eftersom det kommer som faktiska systemfel.Sv:Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
Varningsnivån kunde man ställa in mellan 50 och 68 och shutdown mellan 80 och 90. Men de har inte varit på, förrän jag testade dem igår (och hela datorn lät som ett brandlarm efter fem minuters användade...).
Att det är ett program i windows tror jag inte, eftersom det kommer som faktiska systemfel.Sv: Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
Sv:Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
2. Borde inte vara något fel på ditt aggregat, men det finns ju alltid en liten risk för det. Men oftast uppstår andra problem om aggregatet är sönder.
3. Svårt att svara på, hurdan burk har du och hur varmt blir det inne i den? Kolla med http://www.almico.com/speedfan.php vad du får fram för temperaturer, både vid vila och vid belastning i Windows. Men troligen kan det hjälpa lite om du köper en bättre fläkt.
4. Detta är ett väldigt bra val, men du måste själv justera hastigheten på fläkten då detta inte sker automatiskt.
5. Om du har en Socket A så passar fläkten utan problem. Du borde inte ha något i vägen som hindrar dig att montera fläkten. Vet inte hur den är att montera på en Socket A dock, men det borde nog inte vara för komplicerat.
6. Som sagt, kontrollera hur varmt det blir inne i lådan. Om det blir för varmt där, säg över 45-50 grader är det där ditt första problem är. Försök i så fall ventilera lådan på något sätt, ta fast bort kåpa och ha igång datorn då och se hur varmt det blir. Blir processorn fortfarande väldigt varm även med kåpan borta så lönar det sig nog att testa med en annan fläkt.
Ett tips vid monteringen av fläkten, se till att du sätter lagom mycket värmepasta. För mycket försämrar värmeledningsförmågan då du minimerar metallkontakten. För lite skapar isolerande lufthål vilket inte är bra.Sv: Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
<b>>Du kan ju kolla att processor fläkten snurrar (genom att köra burken med öppen dörr).Gör det det så hade jag köpt en bättre kylare. Normalt så räcker ju orginal kylarna men att processorn ligger på 70 grader är inte bra. Även om 70 grader i sig kanske inte är katastrofalt så kan det orsaka ett antal fel ändå.</b>
Den snurrar, det var det första jag testade... =)
<b>>Borde inte vara något fel på ditt aggregat, men det finns ju alltid en liten risk för det. Men oftast uppstår andra problem om aggregatet är sönder. </b>
Menade egentligen inte om det var sönder, utan snarare om det var för dåligt på ett eller annat sätt.
Kylpasta och det andra har jag redan läst mig till, tror jag har hyfsad koll på den biten om det blir aktuellt.
<b>>Som sagt, kontrollera hur varmt det blir inne i lådan.</b>
Enligt "Everest home edition" får jag följande info:
Moderkort 52
CPU 68
GPU 69
hårddisken 41
Så det verkar som att det är ganska varmt inne i själva lådan?
Angående chassifläkt, nätagget har ju en fläkt, men ni menar alltså att jag borde fixa mer?
Vad gäller då, såga plåt?
CPU-fläktarna jag har kollat på ligger alla under 300 spänn, så den kostnaden kan jag ta.
Ska göra ett test med öppen låda (den är upphissad, så det är ett rätt stort åbäke så fort jag vill göra det...), men när jag gjorde det igår tyckte jag att den höll sig lite lägre.Sv: Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
Ok, då missuppfattade jag lite :)
Men svaret kan ändå kvarstå, fel i nätaggregatet kan mycket väl leda till att den ibland tappar spänningen till komponenterna och detta fall leder då till att datorn stängs av eller startar om.
Men jag tror ändå på att värmen kan vara det största problemet. Men om du skulle haft väldigt varmt inne i lådan skulle även hårddisken ligga på mycket högre temperaturer, så jag gissar på att du har ganska normalvarmt i lådan. Mina egna experiment har visat att när jag har hårddisken kring 40 grader är det därikring värmen inne i lådan också ligger.
Alltså, gå efter det svalaste du har i datorn ;)
Men det skadar ju aldrig att ventilera ut mer värme från lådan, bara det kommer in sval luft annanstans ifrån. Men jag skulle först testa med att byta CPU fläkten och sen se hur systemet beter sig.Sv:Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
Sv: Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
Sv: Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
Två av http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322426 duger bra till det.
Min låda har inte några färdiga hål för fläktar så jag skulle nog improvisera och sätta ena fläkten där det är hål för PCI-kort och den andra vid ett hål för en 5,25"-enhet.
ThomasSv:Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
Lite osäker här, så jäkla små är väl inte fläktarna?
Hur som helst funkar det inte med 5,25''-sidan; den är full!
(DVD, DVD-brännare, ljuddämpande upphängning för hårddisk)
Däremot har ju agget en fläkt som driver utåt, skulle man då inte kunna bara pumpa in ny luft, och låta agget ta ut det?
Sen har jag rätt mycket små håligheter lite varstans också, då känns det vettigare att försöka dra in lite kallare luft, och låta det sippra ut genom hålen istället.
För övrigt provade jag en sista sak innan jag stängde av igår, och det var att öka AGP-aperture från 64 till 128 (som jag har läst på flera ställen). Det lustiga är att det nästan verkar ha fungerat...
Körde mitt nyfunna abandonware-Pizza Tycoon under DOS-emulator (= tungt), och kollade temperaturen, under långa perioder låg den på 75-76 C, och som värst 78. Så det är nog lämpligt att kyla ner skiten ändå...Sv: Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
På min maskin (XP-Home) startas automatiskt en tjänst, CISVC.EXE som tar massor av systemresurser och hårddisken jobbar konstant.
Efter ett tag går fläkten igång och maskinen blir rejält varm.
Kanske kan vara idé att kolla den biten ?
Det vore kul om någon kunde svara på vad den tjänsten gör.
Som det är nu, så dödar jag den så fort jag bootat upp maskinen.
EDIT :
När jag har googlat på det ser jag att det har med windows defence att göra, men det måste vara nåt mer eftersom den jobbar så ihärdigt.
/MartinSv:Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?
http://www.daft.t.se/konferans/showpost.asp?id=5046
Microsoftsidan här stödjer detta:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms912860.aspx.
Naturligtvis kan man alltid stänga av en tjänst, men en elegantare lösning kan vara att först kontrollera i egenskaperna om hårddisken/hårddiskarna är indexerade. I så fall kan du välja att behålla någon hårddisk indexerad och att låta andra vara oidndexerade.Sv:Annat forum om jag ska fixa mina systemfel?