Nu blir det riktigt oftopic här... Men what the heck! Det finns ju dålda talanger inom dom flesta områdena här. <b>Vad är det bästa/billigaste sättet att skydda pålarna?</b> Bränna stolparna brukar funka fint. <b>men räkna med minst 1/3 av längden i "normal" mark...</b> Ska man göra rätt så pålar man med bränt och tjärat lärkträd (precis som stockholms slott) och så pålar man djupt, bryggans bredd påverkar inte pålningen, det gör däremot bryggans vikt. Själv skulle jag nog valt att anlägga en flytbrygga under de förutsättningar du beskriver...Påla
Jag skall till helgen påla i mark som ibland är sank. Inte så att det plaskar om fötterna. Men blött blir det.
Det som skall byggas är ett antal upphöjda gångar (som en brygga) samt fasta vindskydd. Virket (gran/tall) är gratis och därför inte tryckimpregnerat. Vad är det bästa/billigaste sättet att skydda pålarna?
Har för mig att jag har hört att man förr brände pålar etc. så att ytan blev förkolnad. Kan detta vara något?
Hur långt ner skulle ni påla om nu skulle bygga en "brygga" som är ca 1,5 meter bred?Sv: Påla
Gammal sanning säger gammal motorolja... ;-) Inte miljövänligt, men skall tydligen funka.Sv: Påla
Hur långt ner du bör slå stolpen beror förståss på marken... men räkna med minst 1/3 av längden i "normal" mark... Sv:Påla
Den där tumregeln borde väll egentligen gälla stolpar som påfrestas i sidled. Dessa kommer ju ha i princip all kraft i riktning mot marken. Skall man kanske göra så att man bankar ner den så långt att man inte får ner den längre och räkna med att det inte blir direkt mycket högre krafter när man gör på den ("gången" som monteras på pålen) sen?
Sv: Påla