Vill gärna starta en seriös tråd om mina funderingar: Gåvoskatten är slopad, det visste du väl? <b>Så det nya utbudet om skattesänkning.Ekonomi Skatt
Om jag skänker mer än 10 000 per år till mina barn så skall jag deklarera det . Eller ???
Fråga ? Hur fae... kollar man det !?
Jag vinner 20 miljoner på lotto och är ärlig, sätter in det på banken.
Varje år kommer skatten att äta upp mitt kapital eller ?
Jag är sosse men ser också hur tokigt det kan bli.
Kära vänner ta upp tråden och belys hur det kan bli.
Såg med värme filmen om Tony Blair och Brown.
Nu sitter han på den makt han älskar.
Hoppas att första steget blir att ta hem alla soldater från IRAK.
Så det nya utbudet om skattesänkning.
Du kommer väl inte ur att du betalar som här i Haninge 32 % kommunalskatt !!! ???. Eller ?
Jag tycker skatt är bra men alla skall betala efter förmåga.Sv: Ekonomi Skatt
<code>Varje år kommer skatten att äta upp mitt kapital eller ?</code>
Nej, förmögenhetsskatten är ju också borttagen.
Vi säger att du får 5 procenti ränta på din 20 millar, det blir en miljon per år.
Av denna kapitalinkomst så dras 30 procent i skatt.
Kvar att leva på är 700 000 kr, inte så illa + att kapitalet är kvar.
<code>Jag tycker skatt är bra men alla skall betala efter förmåga.</code>
Då borde du kanske betala någon mille till i skatt, den snåle Pon.Sv: Ekonomi Skatt
Du kommer väl inte ur att du betalar som här i Haninge 32 % kommunalskatt !!! ???. Eller ?</b>
Nej det gör du inte men staten jämkar genom att ge dig ett avdrag på deklarationen, så det som händer är att du får en skattejämkning från staten.
<b>Jag vinner 20 miljoner på lotto och är ärlig, sätter in det på banken.</b>
Då får du betala inkomst av kapital (30%) på räntan och förmögenhetsskatt på din samlade förmögenhet, dvs 1.5% av det som överstiger 1.5 miljoner kronor (3 miljoner för gifta) vilket betyder att på ett normalt bankkonto så skulle den äta av kapitalet. Men det sjuka med det är inte att den äter av kapitalet utan vad som räknas som förmögenhet, har du ett hus i skärgården som taxeras till 3.5 miljoner kronor så är även det en del av förmögenheten, försök att förklara det för en 3:e generations skärgårdsbo som bor på släktgården eller en familj som har lån på 3.5 miljoner och kämpar med amorteringar, fastighetsskatt och även förmögenhetsskatt..