Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Mac Donalds tackar och bugar.

Postades av 2007-07-03 16:19:10 - Sven Åke Persson, i forum Skrivklåda, Tråden har 25 Kommentarer och lästs av 1190 personer

Mer världsfrånvarand i sin analys än nuvarande Moderater med Finansminister i spetsen
får man leta efter. Klart att dom tackar för pengarna när dom anställer en 18 åring.

Samma sak med arbetslöshetskassan. Min sambo (58) gick ur direkt. 240(mån)

Klart, hon jobbar inom kommunal och det är inte sannolikt att hon skulle/skall bli arbetslös
och skulle det händ så oki får ta den smällen. Riskfaktor liten.

230 000 har gått ur. Smart drag. Budgeten för detta ligger 1 miljard back.

mmm... analysförmågan hos dessa "juppinissarna" är inte imponerand.
Självklart ! varför betala extra när jag vet ! som 90 % att jag behövs och
risken för att bli avskedad är mycket liten. Dom mindre begåvade förstår inte detta.
(Tänkte skriva idioterna) men jag vårdra språket ;-)

Sven som garvar läppen av mig. Nyval före 2010 .Sätter en tunna skit på det. !
Dom kommer att "skita och trampa i det !"

Gallup nu Vänster 52 % Höger 42 %.. Många Många känner sig lurade på vad dom röstade.

Till sist alla osakliga "skitstövlar" som retade sig på Göran för att han var lite småfet.

Jag retar mig på denna djä... finansminister Borg som inte kan säga ett vettigt ord
utan att huvudet skall snurra som ett djä... "Mary go around" 1-1 i osaklighet.

Vem tror jag mest på .! En småfet trygg bra retoriker eller en nervös djä.. "juppi"
som far med huvudet som en barnkarusell så fort han försöker framföra ett budskap

När jag ändå är igång och kräks.
Moderaternas stora idol Carl Bildht ljuger inför Konstitutionsutskotte är Ok ("Har inga uppdrag kvar")
Djävla Frimurare och Frimicklare , skit ner Er. Folket genomskådar Er

Danielsson skall Vi mobba, för han är sosse och per definition "lögnare"

mmm....

T.o.m Per Gessle sjunger på Sansen om Hemtjänstens lov.

Där har Ni lyckats moderater LOL. Jag garvar när jag lyssnar på sånt "Bull"

Svara

Sv: Mac Donalds tackar och bugar.

Postades av 2007-07-03 22:58:38 - Pontus Wång

Jag saknar den så kallade solidariteten som socialdemokratin påstås stå för i ditt inlägg, är det solidariskt mot de arbetslösa att inte vara medlem i a-kassan när man arbetar?

<b>Många Många känner sig lurade på vad dom röstade.</b>

Det är klart att dom gör, dom visste ju inte vad dom röstade på och det har dom gemensamt med ca 80% av den övriga väljarkåren. Jag har hört folk som röstar på M för att de vill få igenom tuffare krav mot arbetslösa soffliggare, jag har hört folk som röstar på S för att kunna fortsätta ligga på soffan. Jag har en arbetskamrat som vägrar acceptera valresultatet med resonemanget att så länge V inte sitter i regeringen så kommer Sverige inte att bli rättvist, i nästa andetag så slätar han över det genom att ändå tacka för den sänkta inkomstskatten och de planerade förändringarna i fastighetsskatten.

Inkompetenta människor som inte ens kan skillnaden mellan samlingsregering, minoritetsregering och koallitionsregering borde faktiskt inte ens lägga sig i politik överhuvudtaget.

Svara

Sv:Mac Donalds tackar och bugar.

Postades av 2007-07-04 08:12:31 - Daniel Åsberg

Å ändå klagar varenda jäkel då man säger att man inte röstar. "Det är din skyldighet!"

Svara

Postades av 2007-07-04 08:21:52 - Sam Borfors

Så vad vill du säga? Att din fru var korkad som först nu efter alla år insett att hon borde gått ur a-kassan tidigare om den inte var till nytta för henne? Gläds åt att ni får mer pengar över då eftersom det tydligen krävdes en avgiftshöjning för att ni skulle inse situationen. Jag själv avstår från många olika försäkringar med medans jag ser till att ha andra. Struntar till exempel alltid i avbeställningsskydd för resor just för att det händer mig så otroligt sällan och jag kan klara mig utan resan. Anser att a-kassan dock är något jag har nytta av alldeles oavsett hur stor del som finansieras direkt av mig eller via skatter.

När det gäller din artonårong så förstår jag inte vad du vill säga eller komma. Får inga förändringar göras bara för att McDonalds skulle kunna tjäna på dem? Får bara förändringar som är negativa för dem göras? Anser du att inget skulle gjorts eller behövts göras för unga människor? Varför jublar inte Volvo eller din lokala kommun också som troligtvis (eller i alla fall förhoppningsvis) också kan anställa artonåringar? Nävisst, din kommun såg ju till att bara ha de gamla anställda som inte kan bli av med jobbet så att de kan gå ur a-kassan och tjäna massa pengar bara för att de av någon anledning måste ha säkrare jobb bara för att de jobbar i kommunen.

Förstår inte varför människor skulle känna sig lurade. De talade ju om i förväg vad de ville göra och det mesta som de genomfört har varit just sådana saker som de berättade om. De enda som kan känna sig lirade är de som inte bryr sig om att faktiskt ta reda på vad partierna vill utan röstar av gammal vana eller på partinamn så som de tror att det borde vara.

Svara

Postades av 2007-07-04 08:50:56 - Pontus Wång

Det är din rättighet att rösta, dock så anser jag att man borde vara skyldig att rösta och om man inte vet vad man ska rösta så kan man alltid rösta blankt.

Varför anser jag då att det är en skyldighet?
Jo, för att runt om i världen finns det folk som dör för att de vill ha den rättigheten medan ledarna pekar på många nationer och säger att valdeltagandet är ju ändå så lågt så skyldigheten är moralisk...

Varför anser jag att vissa inte borde få rösta?
Jo, därför att folk är så bekväma av sig att de inte vill förstå vad de röstar på, om det vore en skyldighet att rösta så skulle fler intressera sig för vad de röstade på och valresultaten skulle spegla folks faktiska åsikter bättre.

Svara

Postades av 2007-07-04 12:08:01 - Sven Åke Persson

<b>När det gäller din artonårong så förstår jag inte vad du vill säga eller komma.
Får inga förändringar göras bara för att McDonalds skulle kunna tjäna på dem?</b>

Budskapet är att det är bortslösade skattemedel. Mac Donalds är bara ett exempel (bra exempel).

Dom ungdomar som får dessa jobb får dom jobben oavsett denna skattesubvention.

Dom som är utanför pga olika orsaker får ändå inte dessa jobb.Hos Mac Donalds ex. måste man
ha hög simultankapacitet och man måste kunna räkna.
Du får inte jobb där om du inte uppfyller dessa krav.

DVS med eller utan skattesubvention så får inte den "obegåvade" ungdomen jobbet.
Dom blir hänvisade till att kratta löv i våra parker.

<b>Till P Wång.</b>
Håller med till 100 % ang att det är en skyldighet att rösta.

Tänker bla. på alla "gnällnissar/nissor" som beklagar sig över den nya A-kassan.
Då kommer automatiskt frågan till dom, <b>"vad röstade du på"</b>

<b>"Jag röstade inte"</b>

Men då så ,<b> Sluta gnälla</b> . Alliansen har heder av att dom talade om vad dom tänkte göra.
Gnällisarn hade möjlighet att lyssna till budskapet och rösta.

Funderar på i skrivande stund på om man inte skulle registrera alla röstberättigade som <b>inte röstat.</b>
<b> Blankröst är också en röst</b> (Exempel då skall man inte kunna få något offentligt uppdrag.)
Ej heller handla på Systembolaget .
OBS systembolaget är ett skämt ;-) riktat till vissa svårmodiga nissar här.

Seriöst så skall det vara 1000 :- i böter om man inte röstat och inte har gilltigt skäl.
Giltigt skäl är bla. att man dog före valdagen.

Svara

Postades av 2007-07-04 15:10:10 - Roger Alsing

>>Seriöst så skall det vara 1000 :- i böter om man inte röstat och inte har gilltigt skäl.
>>Giltigt skäl är bla. att man dog före valdagen.

Varför då?

Om någon anser att de inte kan avgöra om sosse eller moderatpolitik är bäst.
vad i hela världen gör saken bättre om de går o röstar blankt?

"ja men det finns de som dör för att få rösta!"
ja, men de lever ju under lite andra förhållanden än vi här i sverige.

Och helt ärligt , det är ju inte direkt så livet blir helt annorlunda när sossarna eller moderaterna styr.

Det finns folk som dör för att de får förlite mat.
Ät tills du spricker , det är din moraliska skyldighet..

Att jämföra folk som kämpar för demokrati med folk som skiter i att rösta i en befintlig demokrati är bara idiotiskt...

Själv röstade jag på moderaterna..
Mer pengar till de som anstränger sig , mindre till de som latar sig... det tycker jag verkar bra för framtiden...

Svara

Postades av 2007-07-04 21:09:16 - Per Hultqvist

Samma visa varje gång när de borgerliga får makten. Sossarna har direkt glömt alla vallöften som bröts av det egna partiet under alla år (sossarna är ju per definition Goda, och även när de ljuger så har de rätt, ungefär som George Bush) och nu kan de fokusera på allt det "onda" som alliansen gör (helt enligt vallöftena).

Någon gång borde vänstern inse att det är ganska patetiskt att gå ut och demonstrera varje 1:a maj mot sig själva (!), för i praktiken är det ju det de gör. Vänstern har haft makten i typ 70 av de senaste 80 åren.

Längst fram i 1:a maj-tågen står sosse-eliten och skriker "Fler jobb, högre lön". Men tjena, har ni haft makten så länge så fixa det då!!!

Nästa 1:a maj tar jag fram solstolen, korkar upp en öl och sitter och asgarvar när ni marschera förbi och protesterar mot er egna förmåga att genomföra er egna politik. Fast då får jag väl stryk av kravalltomtarna som förstörde Avenyn under EU-toppmötet för några år sedan...suck...hellre en välutbildad finans(m)inister i hästsvans än en finan(s)minister som bara har gymnasieutbildning...

Svara

Postades av 2007-07-04 23:47:13 - Johannes Strömberg

Personligen så röstade jag på "alliansen", mest av det där mer jobb, mer pengar och mindre latmaskande, men jag vetefan. Ännu så länge så har jag inte märkt av ett skit som blivit bättre, visst hade jag haft 10 mille på banken och en stor kåk i skärgårn så hade det säkert räckt till en bakelse till, men som anställd med 24000 netto i månaden, boende i hyresrätt och med bil så måste jag säga att det är hugget som stucket om tjock-Persson (sorry SvenPon, you brought it up) eller babynyllet Reinfeldt sitter på tronen.

Det var visst någon skattesänkning, har inte sett ett skit av den, däremot så vet jag att min bilförsäkring blivit schweindyr.

Vägarna är lika usla som alltid och folk är som de är mest, förutom dem som blir rikspiskade att ta skitjobb för att inte hamna under något brofäste i en skokartong.

Frugan som jobbar inom äldrevården har inte heller sett ett skit av förbättring.

Min far och hans fru är lärare och dom tycker, liksom majoriteten av lärarkåren som inte tjänstgjort som lägervakter i Tyskland på 40-talet, att de nya förslagen i mångt och mycket är totalt åt helvete, för att citera farsgubben.

En som däremot har märkt en förbättring enligt honom själv (och den enda som säger sig märkt av förbättring) är min farbror och hans fru. Båda läkare, rejält tilltaget hus i Göteborgs finare områden, två sommarställen på västkusten och hela det där konkarronget.

Det jag däremot tycker mig se tendenser av är någon form av "alla ska vara med o bestämma" inom regeringspartierna och det spretar åt alla upptänkbara håll, det känns som att moderaterna ska få bestämma en sak först, det gör de, sen går centern in och beslutar något som ligger stick i stäv med moderaternas linje o s v.

Det hade varit bättre med ett parti i regeringsställning och de andra som stödpartier, men det är min högst personliga tes.

Ang. 1:a Maj så vetefan, har aldrig någonsin demonstrerat eller sett på andra som gör det. Tycker mest det är obstruktion av allmänna vägar för av någon anledning måste dom marschera mitt på gatorna, när politikerna annars är jättemåna om att skaka fram fina gång och cykelvägar (åtminstone här i Jönköping där man försöker strypa biltrafiken så hårt det går).

//Johannes

Svara

Postades av 2007-07-05 00:40:49 - Pontus Wång

<b>Och helt ärligt , det är ju inte direkt så livet blir helt annorlunda när sossarna eller moderaterna styr.</b>

Inte på kort sikt, men långsiktigt så skulle ett mer dynamiskt styre antagligen gynna svenskarna i deras vardag. Om vi svenskar inte fegade ur så förbannat och bara valde mellan M och S så skulle svenskens vardag påverkas mycket mera, tror du att någon politiker med riksdagsmajoritet och en väska full med vallöften skulle våga bryta sina löften och försämra för sin väljarkår ifall han var helt på det klara med att hans riskerade att åka ut ur riksdagen nästa val om han missköter sitt mandat?

<b>Att jämföra folk som kämpar för demokrati med folk som skiter i att rösta i en befintlig demokrati är bara idiotiskt...</b>

Jag jämför dom inte, jag bara konstaterar att det är ganska oförskämt av oss när vi har rättigheter som vi struntar i bara för att vi inte orkar bry oss medan bara önskemålet om den rättigheten kostar människor livet.

Svara

Postades av 2007-07-05 00:47:59 - Pontus Wång

Skattesänkningen har synts i min ekonomi iaf och jag tjänar inte så mycket mer än dig, totalt har vi fått runt 350 sek mer i månaden efter skattehöjningen på försäkringspremien och a-kasseavgiften. Det är inte mycket och jag kunde ha levt utan de pengarna men principiellt är det viktigt att staten inte tar mer skatt från de som arbetar än vad som behövs.

Appropå vad som planeras att genomföras så tycker jag personligen att det mesta är ganska bra, till exempel fastighetskatten: Det finns inget motiv till att betala fastighetsskatt på en fastighet man dels inte äger, dels inte realiserar några inkomster och framför allt inte är till för något annat än att bo i. Jag kan inte förstå hur man kan tycka det är fel att höja reavinstskatten och slopa ett orättvist taxeringssystem och en ganska så hög villaskatt...

Svara

Postades av 2007-07-05 08:35:40 - Sven Åke Persson

Läsvärd artikel i ämnet A-Kassa AB
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1112524,00.html

Svara

Postades av 2007-07-05 09:32:47 - Lars Gottfridsson

Bara så vi vet vad vi pratar om här.

Ta Kommunals medlemmar som exempel.

Tidigare betalade de 100 kr i månaden
Nu betalar 320 kr.
Är det inte rimligt att man betalar den X-tra
tvåhundringen och därigenom slipper känna
att man lever på subventioner den dagen
man blir arbetslös. (God forbid)

Svara

Postades av 2007-07-05 14:51:14 - Daniel Åsberg

Fick den här länken av min moderatvän idag:
http://www.youtube.com/watch?v=OWVSOvqlB_Q

Svara

Postades av 2007-07-05 16:00:19 - Sven Åke Persson

Den var skitbra. Daniel.

Ang dom ~ 250 000 som gått ur A-kassan så skulle det vara mycket intressant att se
på vad dom röstade på i september. Ger mig fae... på att 70 - 80 % röstade blått.

Vissa av dom skriker ju varje gång dom går på toa för att dom inte får behålla det.

Huvuddelan av borgarna 40 + har så säkra jobb och bra reträtt kunskaper/arbete så dom bedömmer
riskfaktorn som mycket liten att bli arbetslös. Varför då slänga bort 250:- onödigt i månaden.
Många av dem är inte med i någott fack så där sparar dom ytterligare ~350:-/mån.

Mmm... sug på den.

Samma gäller min sambo kommunal (58) 18 000:- mån. Hon sitter säker inom skolmåltiden.
Hon skall förutom 4200:-/år till facket slänga ut ~3000:-/år i höjd A-kassa.

Man behöver inte vara speciellt synsk för att spå om man ytterligare höjer A-Kassan kommer
100 000 tals människor till att gå ur. Man kommer in i en förödande ond cirkel för A-kassan.

Svara

Postades av 2007-07-06 10:41:40 - Marcus Gus

Pesonligen har jag svårt att förstå varför folk går ur a-kassan. Folk borde gå ut ur facken istället för a-kassan. Enda skälet till att man egentligen är med i facket från början är ju för att få tillgång till a-kassa, men man behöver ju inte vara med i ett fack för att vara med i a-kassan.

För min del gäller att gå ut ur facket och fortsätta vara med i a-kassan (när jag väl orkar ta tag i det...).

Svara

Postades av 2007-07-06 14:44:59 - Sven Åke Persson

<b>För min del gäller att gå ut ur facket och fortsätta vara med i a-kassan (när jag väl orkar ta tag i det...).</b>
Dumhuvud tänk en gång till ! .Stanna kvar i facket så du har stöd när det brinner i arselet på dig.

Ensam är inte stark, gammal myt som inte gäller i dagens arbetsliv.

Say no more
Läs artikel
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1112777,00.html

Stämmer till eftertanke, det borde det även göra för dom som har ansvar för vår välfärd.

Svara

Postades av 2007-07-06 20:38:52 - Johannes Strömberg

<b>Dumhuvud tänk en gång till ! .Stanna kvar i facket så du har stöd när det brinner i arselet på dig.</b>

Så KANSKE det var för bra längesen, men i dagsläget så har jag inte sett NÅGOT som helst stöd från facket
på min arbetsplats, aldrig och intet. Den enda kommentar (och nej jag skämtar inte) som en fackrepresentant klämt ur sig när de skulle kicka 15 pers (av de 100 som jobbar där) var "Rackarns Bananer". Det är ett jäkla stöd att få när man hulkar upp 360 spänn i månaden. Skulle snarare kalla det ett hån. Det är jävligt mycket snack och enormt lite verkstad inom fackrörelsen nuförtiden.

//Johannes

Svara

Postades av 2007-07-07 14:55:36 - Sven Åke Persson

Förstår din frustration.

Men !!! var lite lite lite aktiv,välj / rösta på dom representanter du tror på.

Stanna kvar i Facket , sparka ut dom som inte har förstått sitt uppdrag.

Demokrati, gör en liten ansträngning att kolla vem det är.

Håller med dig till 100 %.
Det sitter en massa senila djä... som inte vågar ta strid och är halvköpta av arbetsgivarna.

Det är hög tid att Vi får en föryngring inom alla Fack.
Dom gamla "nissarna" har inte förmåga att sätt sig in i hur det ser ut idag på arbetsmarknaden.

Svara

Postades av 2007-07-07 17:17:34 - Sven Åke Persson

Allvarligt talat så är det inte bra med denna omvälvdning. Vänster - Höger.

Tex. A-kassa mm. Man bygger inte Rom på en dag !

mmm.... är lite orolig för att mina fränder blir hatiska.

mmm.... Lagom är bäst.

Svara

Postades av 2007-07-07 19:54:49 - Pontus Wång

Om man avpolitiserade facket så skulle jag nog kanske kunna tro på det, men idag sitter det i knät på socialdemokratin och kan därför inte föra en progressiv arbetsmarknadspolitik med en högerregering. Jag är med i facket av en enda anledning och det är att jag utöver min a-kasseförsäkring också får en ruggigt bra inkomstförsäkring som garanterar mig 90% av min lön om jag skulle bli arbetslös, utan den skulle jag enbart varit a-kassemedlem idag.

Svara

Postades av 2007-07-09 14:53:56 - Mats Borrstäde

Jag tror inte att någon avpolitisering av (LO) fackföreningarna skulle påverka Pellesofts medlemar, de flesta här är nog medlemmar av ett tjänstemanna- eller akademikerfack.

Svara

Postades av 2007-07-10 12:44:22 - Per-Olof Ohlsson

Det var ju tidigare bara en bråkdel av a-kassornas kostnader som täcktes av avgifterna, nu blir den andelen högre, ett steg mot att de som är med betalar kostnaderna.

Nu är det ju så att den största delen betalas av skattemedel, dvs alla är med och betalar, oavsett om man är med i kassan eller inte. Enda lösningen på detta tycker jag är att det blir en obligatorisk försäkring liknande sjukförsäkringen, så att alla som betalar också har tillgång.

Svara

Postades av 2007-07-23 16:21:12 - My Litter

Pontus, SIF?

Svara

Nyligen

• 11:52 Noen erfaring med uttak hos Mostbe
  • 11:51 Noen erfaring med uttak hos Mostbe
  • 20:22 Spel
  • 17:07 Snabb och trevlig webbplats utan l
  • 17:00 Bra spelsajt med bonusar
  • 15:51 Slappna av
  • 15:17 Onlineunderhållning på fritiden
  • 11:13 Online Kasino

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 672
27 955
271 725
326
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies