Hej på er. Ser ut att komma från tidigt 1900. Det badades i "flock" i det militära och i Sverige skulle flocken ledas av en ledare ner till vattnet. (likt svanungar följer sina föräldrar är tanken tror jag). Eugène Jansson har målat sin tolkning 1907, http://www.delftboys.com/pre/fun/art7/EugeneJanssonSweNavalArt.jpg Google som i sökmotorn google har väl sitt ursprung i en felsägning av googol som är namnet på ett tal som är x*10^100, har jag läst i någon intervju av Sergei Brinn. Jätterolig fråga därför att Vi ofta bara drar till med en liknelse som Vi hört och vidarbefordrar. Har samma bild av ett svanhopp som Svenpon och om jag inte missminner mig så har Daniel H här ovan helt rätt i var ordet kommer ifrån.Svanhopp
Vad kommer det uttrycket ifrån egentligen? Google kunde inte svara. Någon allmänbildad eller bättre frågeställare till google m co?
//AnnSv: Svanhopp
Någonstans tycker jag mig minas att vi kallade ett dyk(huvudet före) med händerna på ryggen ett svanhopp/svandyk. Sv: Svanhopp
Detta är något som de senare även spunnit vidare på med sitt huvudkontors namn googleplex, som härrör från googolplex som även detta härrör till enorma tal x*10^10^100, se http://en.wikipedia.org/wiki/Googolplex för mer geekspeak kring begreppet googolplex.
//JohannesSv:Svanhopp
Själv har jag en klar bild av vad svanhopp innebär.I min ungdom hoppade jag från 10 m hopptorn
Jag svankade med ryggen och bredde ut mina armar som vingar(precis som jag gör när jag hoppar fallskärm)
För att få en fin balans vid nedslaget.En djä... smäll som man inte gör ofta om man inte tycker man har kontroll.
Man blir halvt medvetslös om man inte har kontroll på nedslaget. Ut med vingarna. ;-)
Bara att kolla från den berömda Mexiko(Ackapullko)avsattsen. Skulle aldrig våga,där går min gräns(Svanhopp)
Jätteroligt , följ upp Ankans inlägg med Era egna talesätt.Sv: Svanhopp
Jag skulle dock aldrig utföra ett från 10 meters höjd, från den höjden är det rak kropp och indragen mage som gäller, precis som ytbärgarna gör det!