Jag tänkte se om vad det kan kosta i tid och pengar att göra en fjärrkontroll till en Combospelare. Ingen som har någon ide? Vad är en Combospelare? Combospelare är en DVD/VHS spelare Billigast/enklast är väl att: mm har tänkt på det med.Färdig kort eller bygga ett fjärkontroll
Vill alltså styra bara ett antal "kommando" på en platta som jag ska göra.
Sedan koppla det via en kabel till en IR som sitter på kombospelaren.
Det jag behöver göra är en snygg knappsats, krets som jag kan programmera och en kabel med IR.
Någon ide vad jag kan hitta färdiga kort eller schema hur man ska göra och vad man behöver??Sv: Färdig kort eller bygga ett fjärkontroll
Ha sökt lite men vet inte riktigt om det är det jag söker
Jag ska ju kunna programera den så den väljer det jag vill de ska hantera.Sv: Färdig kort eller bygga ett fjärkontroll
Varför inte köpa en programmerbar fjärrkontrol?Sv:Färdig kort eller bygga ett fjärkontroll
Eftersom det ska sitta i en panel så kan det vara lite svårt att få det fungera bra med en färdig fjärrkontroll.Sv: Färdig kort eller bygga ett fjärkontroll
* Köpa en programmerbar fjärrkontroll, typ Clas Ohlsson eller nåt.
* Plocka isär fjärkontrollen och ta ut kortet.
* Löda loss IR sändare/diod
* ordna anslutning för strömadapter eller batteri
* Bygga önskad panel med knappar,
* Koppla samman allt
* Knappar i panel med kortet,
* IR sändare/diod med sladd för att kunna trä ut den genom något hål i riktning mot Combospelare
* Testa att det fungerar
* Montera allt i möbeln
* Och sist men ine minst: Vara nöjd med sig själv
En annan läckrare lösning är ju att ta en äldre handdator med touchskärm och Windows.
Plocka isär den och montera skärmen i en lämplig ram som passar i möbeln.
Då kan du programmera ett dynamiskt gränssnittet.
T.ex.
Visa tvtablå. Möjlighet att välja program att spela in från tv-tablå. Programmerar automatiskt Combospelare att spela in det.
Om handdator har bluetooth:
Para den med mobiltelefonen. När den känner av att mobiltelefonen är i närheten så sätter den på TV och stänger av den när du lämnar.
Kanske inget bra exempel. Men visar på helt andra möjligheter
Annars finns det paneler. Hittade ett exempel:
http://catalogs.infocommiq.com/AVCat/CTL1789/index.cfm/mlc_id/3331/pin_id/1789/NOTRACK/1/ProdID/371260.htmSv:Färdig kort eller bygga ett fjärkontroll
Är ju en lösning som jag får testa.
Antingen köpa en panel eller bygga en vet jag inte riktigt än