Jag är på jakt efter en ny bärbar dator, och har varit det ett tag (det är inget akut så jag väntar på ett bra erbjudande). Jag vet ungefär vad jag söker; core 2 duo, 2048 i minne, ~15" skärm, ett vettigt grafikkort, batteritid 4+ timmar vid vanligt användande och snabb service vid hårdvarufel, till ett pris på ca 10000.Batteritid oviktigt vid köp av bärbar dator?
Kravet på batteritid verkar vara det absolut svåraste att uppfylla, och framförallt att få en uppgift på. De flesta tillverkare anger nämligen inte denna uppgift. Jag kan förstå att den kan vara svår att ange, med tanke på att datorn använder olika mycket ström beroende på belastningen, men en uppgift för vanligt kontorsanvändande borde de väl kunna skriva ut?
De tillverkare som dock anger en batteritid och som ligger i den där prisklassen, anger batteritiden med uttrycket "upp till xx timmar", där xx oftast varierar från 1,5 timme till 2,5 timme. Ursäkta...men är det acceptabelt för en ny bärbar dator att ha en batteritid på upp till 2,5 timme (som blir betydligt mindre om datorn används till något)? Är det användbart (om inte datorn står på skrivbordet hela tiden)?
PS: Om någon har förslag på en dator så får ni gärna berätta, men det var inte därför jag skrev detta meddelande. Utan jag skulle vilja veta om det är jag som är ovanlig som "avancerad hemanvändare" som vill ha en bärbar dator som faktiskt kan användas utan sladdar, och som inte kostar en halv förmögenhet.